УПРОВАДЖЕННЯ VR- ТА AR-ТЕХНОЛОГІЙ У НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС: УПРАВЛІНСЬКИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2078-3566-2024-4-25Ключові слова:
віртуальна реальність (VR), доповнена реальність (AR), цифровізація освіти, управлінські технології, публічне управління, освітні інновації, адміністративно-правове регулювання, навчальні технологіїАнотація
Статтю присвячено аналізу впровадження технологій віртуальної та доповненої реальності (VR і AR) у навчальний процес із погляду адміністративно-правового регулювання та управлінських механізмів у сфері публічного управління та адміністрування. Розглянуто нормативно-правову базу, що регулює використання інноваційних технологій в освітньому середовищі, проаналізовано сучасні управлінські підходи до інтеграції VR і AR у систему освіти, а також виявлено ключові виклики, пов’язані з реалізацією цих процесів. Особливу увагу приділено оцінці ефективності VR і AR як інструментів для оптимізації навчального процесу; визначенню ролі публічного управління у формуванні умов для їх упровадження; аналізу ризиків і перспектив цифровізації освіти в Україні. Результати дослідження спрямовані на розроблення практичних рекомендацій для вдосконалення управлінських процесів і нормативно-правового забезпечення впровадження VR- і AR-технологій у систему освіти.
Посилання
Алєксєєва Г.М., Кравченко Н.В., Чуприна Г.П., Смоліна І.С. Використання VR- та AR-технологій у навчанні. Modern Trends In The Development Of Science And Technology : Proceedings of the International Conference. (February 1–2, 2023, Batumi, Georgia). Batumi : LIU, 2023. P. 28–34.
Вайцеховська О.О., Литвинюк О.С. Технології доповненої та віртуальної реальності в освіті. URL: http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/38134/134631.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Іваній О.М., Ганжа В.В. Цифрова трансформація освіти як об’єкт державного управління в умовах глобалізації. Право та державне управління. 2024. № 1. С. 170–176.
Климнюк В.Є. Віртуальна реальність в освітньому процесі. Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних сил. 2018. № 2. С. 207–212.
Литвиненко Є.В. Адміністративно-правове регулювання у сфері надання освітніх послуг в Україні : дис. … д-ра філос. : 081. Суми, 2023. 275 с.
Литвинова С.Г., Буров О.Ю., Семеріков С.О. Концептуальні підходи до використання засобів доповненої реальності в освітньому процесі. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. Вип. 55. С. 46–62. URL: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-55-46-62
Мельник І.Ю., Нефьодова Г.Д., Задирей Н.М. Augmented Reality and Virtual Reality as the Resources of Students' Educational Activity. Інформаційні технології та комп'ютерне моделювання : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., м. Івано-Франківськ, 14–19 травня 2018 р. Івано-Франківськ : Прикарпат. нац. ун-т ім. В. Стефаника, 2018. С. 61–64.
Мельник І., Задерей Н., Нефьодова Г. Доповнена та віртуальна реальність як ресурс навчальної діяльності студентів. URL: http://itcm.comp-sc.if.ua/2018/melnuk.pdf
Огірко О.І. Використання віртуальних технології та технології доповненої реальності в освітньому процесі. Інформаційні технології в освіті та практиці : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., м. Львів, 18 грудня 2020 р. Львів : Львів. держ. ун-т внутр. справ, 2020. С. 36–38.
Про реалізацію інноваційного освітнього проєкту за темою «Організаційні та науково-методичні умови створення SТЕМ-центрів» у червні 2022 – травні 2027 р. : Наказ МОН України від 12.08.2022 № 741. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-realizaciyu-innovacijnogo-osvitnogo-proyektuza-temoyu-organizacijni-ta-naukovo-metodichni-umovi-stvorennya-stem-centriv-u-chervni-2022-travni-2027-rokiv
Редіна П.В. Організаційно-правові засади управління вищою освітою в Україні : дис. … д-ра філос. : 081. Харків, 2023. 241 с.
Слупська Я., Шкуренко О. Застосування віртуальної реальності (VR) у освіті. Молодий вчений. 2022. № 9(109). С. 82–88. URL: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2022-9-109-19
Соколюк О. Вплив VR/AR на технології навчання й освітянські практики. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. Вип. 60. С. 108–116. URL: https://www.researchgate.net/publication/369922677_VPLIV_VR_AR_NA_TEHNOLOGII_NAVCANNA_J_OSVITANSKI_PRAKTIKI
Чередніченко Н.С. Цифровізація державного управління. Київський часопис права. 2021. № 4. URL: https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/01/354.pdf
Agariadne D.S., Daineko Y. Global Publication Trends in Augmented Reality and Virtual Reality for Learning: The Last Twenty-One Years. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP). March 2023. № 13(2). P. 109–128. URL: https://www.researchgate.net/publication/369422205_Global_Publication_Trends_in_Augmented_Reality_and_Virtual_Reality_for_Learning_The_Last_Twenty-One_Years
Carios J. Ochoa Virtual and ugmented reality in education. Are we ready for a disruptive innovation in education. Conference : ICERI 2016 «International Conference on Education, Research and Innovation». Sevilla / Spain At : Sevilla / Spain Volume : Virtual and Augmented Reality in Education. November 2016. URL: https://www.researchgate.net/publication/310976534_VIRTUAL_AND_AUGMENTED_REALITY_IN_EDUCATION_ARE_WE_READY_FOR_A_DISRUPTIVE_INNOVATION_IN_EDUCATION
European Commission. Digital Education Action Plan 2021-2027. Brussels, 2021. URL: https://ec.europa.eu/education/digital-education-action-plan
Fernandez М. Augmented Virtual Reality: How to Improve Education Systems. Higher Learning Research Communications. 2017. Vol. 7. № 1. P. 1–15. URL: https://www.researchgate.net/publication/318615917_AugmentedVirtual_Reality_How_to_improve_education_systems#fullTextFileContent
Heng L., Gege Li, Qinna F, Yugin Y. Virtual reality in K-12 and higher education: A systematic review of the literature from 2000 to 2019. Journal of Computer Assisted Learning. March 2021. № 37(1). URL: https://www.researchgate.net/publication/350106651_Virtual_reality_in_K-12_and_higher_education_A_systematic_review_of_the_literature_from_2000_to_2019