IMPLEMENTATION OF VR AND AR TECHNOLOGIES IN THE EDUCATIONAL PROCESS: A MANAGERIAL ASPECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2078-3566-2024-4-25

Keywords:

virtual reality (VR), augmented reality (AR), digitalization of education, management technologies, public administration, educational innovations, administrative-legal regulation, learning technologies

Abstract

The purpose of the article is to study the features of the implementation of virtual reality (VR) and augmented reality (AR) technologies in the educational process, in particular from the point of view of managerial aspects. The article is aimed at: identifying current trends in the use of VR and AR in education, analyzing administrative and legal barriers to the integration of these technologies in Ukraine, assessing the role of public administration in ensuring the digitalization of the educational process, and developing recommendations for improving the regulatory framework and introducing innovative technologies into educational institutions. The results of the study show that the introduction of VR and AR technologies into the educational process opens up significant prospects for the modernization of education, ensuring interactivity, deeper student engagement and improving the quality of knowledge. At the international level, these technologies are widely used in various fields, such as medicine, engineering and architecture, where they contribute to the development of practical skills in safe conditions. In Ukraine, despite existing initiatives, their integration is complicated by the lack of infrastructure, limited funding, insufficient qualifications of teachers and lack of legislative support. Overcoming these barriers requires systemic changes, in particular, the development of digital infrastructure, the implementation of training programs for teachers, as well as the stimulation of public-private partnerships. Effective public governance and coordination of actions between the state, educational institutions and the private sector are key factors for the successful implementation of VR and AR into the educational process, which will contribute to increasing the competitiveness of Ukrainian education in the context of digitalization.

References

Алєксєєва Г.М., Кравченко Н.В., Чуприна Г.П., Смоліна І.С. Використання VR- та AR-технологій у навчанні. Modern Trends In The Development Of Science And Technology : Proceedings of the International Conference. (February 1–2, 2023, Batumi, Georgia). Batumi : LIU, 2023. P. 28–34.

Вайцеховська О.О., Литвинюк О.С. Технології доповненої та віртуальної реальності в освіті. URL: http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/38134/134631.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Іваній О.М., Ганжа В.В. Цифрова трансформація освіти як об’єкт державного управління в умовах глобалізації. Право та державне управління. 2024. № 1. С. 170–176.

Климнюк В.Є. Віртуальна реальність в освітньому процесі. Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних сил. 2018. № 2. С. 207–212.

Литвиненко Є.В. Адміністративно-правове регулювання у сфері надання освітніх послуг в Україні : дис. … д-ра філос. : 081. Суми, 2023. 275 с.

Литвинова С.Г., Буров О.Ю., Семеріков С.О. Концептуальні підходи до використання засобів доповненої реальності в освітньому процесі. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. Вип. 55. С. 46–62. URL: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-55-46-62

Мельник І.Ю., Нефьодова Г.Д., Задирей Н.М. Augmented Reality and Virtual Reality as the Resources of Students' Educational Activity. Інформаційні технології та комп'ютерне моделювання : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., м. Івано-Франківськ, 14–19 травня 2018 р. Івано-Франківськ : Прикарпат. нац. ун-т ім. В. Стефаника, 2018. С. 61–64.

Мельник І., Задерей Н., Нефьодова Г. Доповнена та віртуальна реальність як ресурс навчальної діяльності студентів. URL: http://itcm.comp-sc.if.ua/2018/melnuk.pdf

Огірко О.І. Використання віртуальних технології та технології доповненої реальності в освітньому процесі. Інформаційні технології в освіті та практиці : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., м. Львів, 18 грудня 2020 р. Львів : Львів. держ. ун-т внутр. справ, 2020. С. 36–38.

Про реалізацію інноваційного освітнього проєкту за темою «Організаційні та науково-методичні умови створення SТЕМ-центрів» у червні 2022 – травні 2027 р. : Наказ МОН України від 12.08.2022 № 741. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-realizaciyu-innovacijnogo-osvitnogo-proyektuza-temoyu-organizacijni-ta-naukovo-metodichni-umovi-stvorennya-stem-centriv-u-chervni-2022-travni-2027-rokiv

Редіна П.В. Організаційно-правові засади управління вищою освітою в Україні : дис. … д-ра філос. : 081. Харків, 2023. 241 с.

Слупська Я., Шкуренко О. Застосування віртуальної реальності (VR) у освіті. Молодий вчений. 2022. № 9(109). С. 82–88. URL: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2022-9-109-19

Соколюк О. Вплив VR/AR на технології навчання й освітянські практики. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. Вип. 60. С. 108–116. URL: https://www.researchgate.net/publication/369922677_VPLIV_VR_AR_NA_TEHNOLOGII_NAVCANNA_J_OSVITANSKI_PRAKTIKI

Чередніченко Н.С. Цифровізація державного управління. Київський часопис права. 2021. № 4. URL: https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/01/354.pdf

Agariadne D.S., Daineko Y. Global Publication Trends in Augmented Reality and Virtual Reality for Learning: The Last Twenty-One Years. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP). March 2023. № 13(2). P. 109–128. URL: https://www.researchgate.net/publication/369422205_Global_Publication_Trends_in_Augmented_Reality_and_Virtual_Reality_for_Learning_The_Last_Twenty-One_Years

Carios J. Ochoa Virtual and ugmented reality in education. Are we ready for a disruptive innovation in education. Conference : ICERI 2016 «International Conference on Education, Research and Innovation». Sevilla / Spain At : Sevilla / Spain Volume : Virtual and Augmented Reality in Education. November 2016. URL: https://www.researchgate.net/publication/310976534_VIRTUAL_AND_AUGMENTED_REALITY_IN_EDUCATION_ARE_WE_READY_FOR_A_DISRUPTIVE_INNOVATION_IN_EDUCATION

European Commission. Digital Education Action Plan 2021-2027. Brussels, 2021. URL: https://ec.europa.eu/education/digital-education-action-plan

Fernandez М. Augmented Virtual Reality: How to Improve Education Systems. Higher Learning Research Communications. 2017. Vol. 7. № 1. P. 1–15. URL: https://www.researchgate.net/publication/318615917_AugmentedVirtual_Reality_How_to_improve_education_systems#fullTextFileContent

Heng L., Gege Li, Qinna F, Yugin Y. Virtual reality in K-12 and higher education: A systematic review of the literature from 2000 to 2019. Journal of Computer Assisted Learning. March 2021. № 37(1). URL: https://www.researchgate.net/publication/350106651_Virtual_reality_in_K-12_and_higher_education_A_systematic_review_of_the_literature_from_2000_to_2019

Published

2024-12-26

How to Cite

Zinukhova, V., & Velikiy, O. (2024). IMPLEMENTATION OF VR AND AR TECHNOLOGIES IN THE EDUCATIONAL PROCESS: A MANAGERIAL ASPECT. Scientific Bulletin of Dnipro State University of Internal Affairs, (4), 174–183. https://doi.org/10.32782/2078-3566-2024-4-25

Issue

Section

PSYCHOLOGICAL-EDUCATIONAL AND LINGUISTIC ASPECTS OF LAW ENFORCEMENT