ДОКТРИНАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ДЕТЕРМІНАНТИ БУЛІНГУ (ЦЬКУВАННЯ) В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31733/2078-3566-2022-4-250-258

Ключові слова:

дитина, насильство, насильство над дитиною, фізичне насильство, сексуальне насильство, психологічне насильство, жорстоке поводження з дитиною, булінг (цькування), шеймінг, мобінг, хейзинг, сталкінг, кібербулінг.

Анотація

Здійснено ґрунтовний аналіз споріднених понять із булінгом. Охарактеризовано такі категорії, як насильство, насильство над дитиною, фізичне насильство, сексуальне насильство, психологічне насильство, жорстоке поводження з дитиною та булінг (цькування). Проаналізовано наукові погляди щодо наведених категорій та, з метою вдосконалення досліджуваних понять, запропоновано їх авторські визначення. Під насильством необхідно розуміти вчинення дії або бездіяльність однієї(их) особи(іб) стосовно іншої (інших), яке виражається у формі фізичного, матеріального або психологічного впливу, що спрямоване на заподіяння шкоди. Під «сексуальним насильством» розуміють різновид насильства, що виражається у протиправних діях сексуального характеру проти волі та бажання людини. Відзначаючи неодностайність трактувань булінгу (цькування) та з метою його вдосконалення, сформулювано булінг як негативний систематичний та агресивний вплив булера (або групи осіб-булерів), який виявляється у різного роду насильства, з метою навмисного завдання шкоди відповідній особі, на яку він спрямований.

Посилання

1. Була С. С., Клим Л. А. Основні шляхи вдосконалення ґендерної політики у системі державного управління в Україні. Історико-політичні проблеми сучасного світу. 2019. № 40. С. 153–159.

2. Баштанник В. В., Рагімов Ф. В. Еволюція інститутів публічного управління в контексті загальноєвропейського політичного тренду. Державне управління та місцеве самоврядування. 2019. Вип. 3(42). С. 28–34.

3. Баштанник В. Трансформація державного управління в контексті європейських інтеграційних процесів. Дніпропетровськ : ДРІДУ НАДУ, 2010. 390 с.

4. Батанов О. В. Децентралізація та місцеве самоврядування у ґендерному вимірі: вітчизняний досвід та міжнародні стандарти. Вісник Донецького національного університету імені Василя Стуса. Серія : Політичні науки. 2018. № 3. С. 48–54.

5. Аль-Атті І. В. Публічне управління: сутність і визначення. Аспекти публічного управління. 2018. Т. 6. № 8. С. 35–41.

6. Насильство. Юридична енциклопедія : у 6 т. / редкол.: Ю. С. Шемшученко (відп. ред.) та ін. Київ : Укр. енцикл., 2002. Т. 4. Н – П. С. 68.

7. Давидович І. І. Насильство проти правоохоронців. Юридичний вісник України. 2007. № 7 (607). С. 8–9.

8. Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству : лист Міністерства освіти і науки України від 18.05.2018. URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v5480729-18#Text.

9. Андрєєнкова В. Л., Байдик В. В., Войцях Т. В., Калашник О. А. Запобігання та протидія проявам насильства: діяльність закладів освіти : навч.-метод. посібник. Київ : Нічога С. О., 2020. 196 с.

10. Jenkins John Philip. Child abuse. Encyclopedia Britannica, 27 Feb. 2020. URL : https://www.britannica.com/topic/child-abuse.

11. Дитина. Вікіпедія. Вільна енциклопедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/.

12. Про ратифікацію Конвенції про права дитини : постанова Верховної Ради УРСР від 27.02.1991 № 789-XII. Відомості Верховної Ради УРСР. 1991. № 13. Ст. 145.

13. Сімейний кодекс України від 10.01.2002. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2947-14#Text

14. Про запобігання та протидію домашньому насильству : Закон України від 07.12.2017. Відомості Верховної Ради України. 2018. № 5. Ст. 35.

15. Ігнатов О. М. Насильство як спосіб вчинення злочину: поняття та сутність. Форум права. 2010. № 3. С. 144–151. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/FP_index.htm_2010_3_21

16. Герасіна Л. М. Насильство як соціальна деструкція. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. 2015. № 1148. С. 35–40.

17. Хомич Т. М. Фізичне насильство як одна із форм вчинення насильства в сім’ї. Часопис Національного університету «Острозька академія». Серія : Право. 2010. № 2. URL : https://eprints.oa.edu.ua/1009/1/Fizychne.pdf.

18. Меркулова В. О. Психологічне насильство щодо дітей: окремі соціальні та теоретичні аспекти. Південноукраїнський правничий часопис. 2016. № 3–4. С. 122–127.

19. Франчук О. О., Левицька Л. В. Психологічні особливості насильницької поведінки в міжособистісних стосунках. Зб. наукових пр. Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2016. № 12. С. 166–168.

20. Булінг та кібербулінг у підлітковому середовищі. Статистичні дані щодо булінгу серед підлітків України. ЮНІСЕФ Україна. URL : https://www.unicef.org/ukraine/bullying-cyberbylling-teens-Ukraine.

21. Булінг в Україні. Український інститут дослідження екстремізму. URL : http://uire.org.ua/tag/buling-v-ukrayini/.

22. Дубровська Є., Ясеновська М., Алексєєнко М. Насильство в школі: аналіз проблеми та допомога, якої потребують діти та вчителі у її розв’язанні. Київ : ВГО «Жіночий консорціум України», 2020. 34 с.

23. Миронюк Т. В., Запорожець А. К. Удосконалення заходів протидії булінгу в Україні. Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ. 2021. № 3 (112). С. 21–28.

24. Про булінг (цькування) та як його подолати. Дітям, молоді та дорослим про важливе ; ред. І. В. Пєша. Київ : ДУ Державний інститут сімейної та молодіжної політики, 2020. 40 с.

25. Щодо діяльності Національної дитячої гарячої лінії : лист Міністерства освіти і науки України від 19 трав. 2020 р. № 6/645-20.

26. Meaning of “bully” in the Cambridge Dictionary. URL : https://dictionary.cambridge.org/

27. Olweus D. Annotation: Bullying at School: Basic Facts and Effects of a School Based Intervention Program. The Journal of Child Psychology and Psychiatry. 1994. Vol. 35. № 7, рр. 1171–1190.

28. Гунько А. Ю., Веретенко Т. Г. Явище булінгу в загальноосвітньому навчальному закладі як соціально-педагогічна проблема. URL : file:///C:/Users/User/Downloads/13-56-1-PB.pdf.

29. Сорочан Д. А. Булінг: поняття, історія існування, характеристика. Науковий вісник публічного та приватного права. 2019. № 6. С. 12–19.

30. Плутицька К. М. Підходи до розуміння булінгу як форми шкільного насильства. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Юриспруденція. 2017. Вип. 29. Ч. 2. С. 78–80.

31. Лубенець І. Г. Насильство (булінг) у шкільному середовищі: кримінологічна характеристика а заходи запобігання : монограф. Київ : ДНДІ МВС України; Харків : Мачулін, 2018. 278 с.

32. Прібиткова Н. О. Булінг у закладах освіти: поняття, структура, причини та шляхи подолання. Сучасні проблеми правового, економічного та соціального розвитку держави : тези доп. VI Міжнар. наук. -практ. конф. (м. Харків, 1 груд. 2017 р.) . Харків : ХНУВС, 2017. С. 58–61.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-19

Як цитувати

СТРЕЛЬЧЕНКО, О. (2024). ДОКТРИНАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ДЕТЕРМІНАНТИ БУЛІНГУ (ЦЬКУВАННЯ) В УКРАЇНІ. Науковий вісник Дніпровського державного університету внутрішніх справ, (4), 250–258. https://doi.org/10.31733/2078-3566-2022-4-250-258

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ ЗАПОБІГАННЯ І ПРОТИДІЇ ПРАВОПОРУШЕННЯМ: АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВІ, КРИМІНАЛЬНО-ПРАВОВІ ТА КРИМІНАЛЬНО-ВИКОНАВЧІ АСПЕКТИ