DOCTRINE CHARACTERISTICS OF DETERMINANTS OF BULLYING IN UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31733/2078-3566-2022-4-250-258

Keywords:

child, violence, violence against a child, physical violence, sexual violence, psychological violence, child abuse, bullying, shaming, mobbing, hazing, stalking, cyberbullying.

Abstract

The European integration processes of Ukraine require implementing gender policy in all spheres of public administration, including in the educational environment. Accordingly, the gender component, which is a significant indicator of the development of a democratic society and ensures equal access of women to managerial activities at all levels of administration. It permeates all spheres of social life of the country and provides an opportunity to realize social reality. The issue of bullying within the framework of gender policy is currently a very relevant issue in Ukraine. Accordingly, the author has conducted a thorough analysis of concepts related to bullying. At the same time, such categories as «violence», «child abuse», «physical violence», «sexual violence», «psychological violence», «cruel treatment of a child» and «bullying» were characterized. At the same time, it was noted that the following categories related to the researched concept of violent actions are such concepts as «shaming», «mobbing», «hazing», «stalking», «cyberbullying», which we will investigate in the following scientific works. The article analyzes scientific views on the above categories and, with the aim of improving the studied concepts, offers their author’s definitions. The author has established that violence should be understood as the act or inaction of one person(s) in relation to another person(s), which is expressed in the form of physical, material or psychological influence aimed at causing harm. By «sexual violence», the author understand a type of violence expressed in illegal acts of a sexual nature against the will and desire of a person. Noting the heterogeneity of interpretations of bullying and with the aim of its improvement, the authors formulated bullying as a negative systematic and aggressive influence of a buller (or a group of bullies), which manifests itself in various types of violence, with the aim of intentionally causing harm to the person it is aimed at.

References

1. Була С. С., Клим Л. А. Основні шляхи вдосконалення ґендерної політики у системі державного управління в Україні. Історико-політичні проблеми сучасного світу. 2019. № 40. С. 153–159.

2. Баштанник В. В., Рагімов Ф. В. Еволюція інститутів публічного управління в контексті загальноєвропейського політичного тренду. Державне управління та місцеве самоврядування. 2019. Вип. 3(42). С. 28–34.

3. Баштанник В. Трансформація державного управління в контексті європейських інтеграційних процесів. Дніпропетровськ : ДРІДУ НАДУ, 2010. 390 с.

4. Батанов О. В. Децентралізація та місцеве самоврядування у ґендерному вимірі: вітчизняний досвід та міжнародні стандарти. Вісник Донецького національного університету імені Василя Стуса. Серія : Політичні науки. 2018. № 3. С. 48–54.

5. Аль-Атті І. В. Публічне управління: сутність і визначення. Аспекти публічного управління. 2018. Т. 6. № 8. С. 35–41.

6. Насильство. Юридична енциклопедія : у 6 т. / редкол.: Ю. С. Шемшученко (відп. ред.) та ін. Київ : Укр. енцикл., 2002. Т. 4. Н – П. С. 68.

7. Давидович І. І. Насильство проти правоохоронців. Юридичний вісник України. 2007. № 7 (607). С. 8–9.

8. Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству : лист Міністерства освіти і науки України від 18.05.2018. URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v5480729-18#Text.

9. Андрєєнкова В. Л., Байдик В. В., Войцях Т. В., Калашник О. А. Запобігання та протидія проявам насильства: діяльність закладів освіти : навч.-метод. посібник. Київ : Нічога С. О., 2020. 196 с.

10. Jenkins John Philip. Child abuse. Encyclopedia Britannica, 27 Feb. 2020. URL : https://www.britannica.com/topic/child-abuse.

11. Дитина. Вікіпедія. Вільна енциклопедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/.

12. Про ратифікацію Конвенції про права дитини : постанова Верховної Ради УРСР від 27.02.1991 № 789-XII. Відомості Верховної Ради УРСР. 1991. № 13. Ст. 145.

13. Сімейний кодекс України від 10.01.2002. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2947-14#Text

14. Про запобігання та протидію домашньому насильству : Закон України від 07.12.2017. Відомості Верховної Ради України. 2018. № 5. Ст. 35.

15. Ігнатов О. М. Насильство як спосіб вчинення злочину: поняття та сутність. Форум права. 2010. № 3. С. 144–151. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/FP_index.htm_2010_3_21

16. Герасіна Л. М. Насильство як соціальна деструкція. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. 2015. № 1148. С. 35–40.

17. Хомич Т. М. Фізичне насильство як одна із форм вчинення насильства в сім’ї. Часопис Національного університету «Острозька академія». Серія : Право. 2010. № 2. URL : https://eprints.oa.edu.ua/1009/1/Fizychne.pdf.

18. Меркулова В. О. Психологічне насильство щодо дітей: окремі соціальні та теоретичні аспекти. Південноукраїнський правничий часопис. 2016. № 3–4. С. 122–127.

19. Франчук О. О., Левицька Л. В. Психологічні особливості насильницької поведінки в міжособистісних стосунках. Зб. наукових пр. Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2016. № 12. С. 166–168.

20. Булінг та кібербулінг у підлітковому середовищі. Статистичні дані щодо булінгу серед підлітків України. ЮНІСЕФ Україна. URL : https://www.unicef.org/ukraine/bullying-cyberbylling-teens-Ukraine.

21. Булінг в Україні. Український інститут дослідження екстремізму. URL : http://uire.org.ua/tag/buling-v-ukrayini/.

22. Дубровська Є., Ясеновська М., Алексєєнко М. Насильство в школі: аналіз проблеми та допомога, якої потребують діти та вчителі у її розв’язанні. Київ : ВГО «Жіночий консорціум України», 2020. 34 с.

23. Миронюк Т. В., Запорожець А. К. Удосконалення заходів протидії булінгу в Україні. Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ. 2021. № 3 (112). С. 21–28.

24. Про булінг (цькування) та як його подолати. Дітям, молоді та дорослим про важливе ; ред. І. В. Пєша. Київ : ДУ Державний інститут сімейної та молодіжної політики, 2020. 40 с.

25. Щодо діяльності Національної дитячої гарячої лінії : лист Міністерства освіти і науки України від 19 трав. 2020 р. № 6/645-20.

26. Meaning of “bully” in the Cambridge Dictionary. URL : https://dictionary.cambridge.org/

27. Olweus D. Annotation: Bullying at School: Basic Facts and Effects of a School Based Intervention Program. The Journal of Child Psychology and Psychiatry. 1994. Vol. 35. № 7, рр. 1171–1190.

28. Гунько А. Ю., Веретенко Т. Г. Явище булінгу в загальноосвітньому навчальному закладі як соціально-педагогічна проблема. URL : file:///C:/Users/User/Downloads/13-56-1-PB.pdf.

29. Сорочан Д. А. Булінг: поняття, історія існування, характеристика. Науковий вісник публічного та приватного права. 2019. № 6. С. 12–19.

30. Плутицька К. М. Підходи до розуміння булінгу як форми шкільного насильства. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Юриспруденція. 2017. Вип. 29. Ч. 2. С. 78–80.

31. Лубенець І. Г. Насильство (булінг) у шкільному середовищі: кримінологічна характеристика а заходи запобігання : монограф. Київ : ДНДІ МВС України; Харків : Мачулін, 2018. 278 с.

32. Прібиткова Н. О. Булінг у закладах освіти: поняття, структура, причини та шляхи подолання. Сучасні проблеми правового, економічного та соціального розвитку держави : тези доп. VI Міжнар. наук. -практ. конф. (м. Харків, 1 груд. 2017 р.) . Харків : ХНУВС, 2017. С. 58–61.

Published

2024-11-19

How to Cite

Strelchenko, O. (2024). DOCTRINE CHARACTERISTICS OF DETERMINANTS OF BULLYING IN UKRAINE. Scientific Bulletin of Dnipro State University of Internal Affairs, (4), 250–258. https://doi.org/10.31733/2078-3566-2022-4-250-258

Issue

Section

CURRENT ISSUES OF PREVENTING AND COMBATING OFFENSES: ADMINISTRATIVE-LEGAL, CRIMINAL-LEGAL AND CRIMINAL-ENFORCEMENT ASPECTS