FEATURES OF THE ADMINISTRATIVE AND LEGAL STATUS OF VOLUNTEER ORGANIZATIONS IN UKRAINE AND ITS IMPLEMENTATION UNDER THE CONDITIONS OF MARTIAL LAW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31733/2078-3566-2022-5-91-98

Keywords:

volunteerism, volunteer organizations, administrative and legal status of volunteer organizations, implementation under martial law.

Abstract

The article analyzes the administrative and legal status of volunteer organizations in Ukraine and highlights the specifics of its implementation under martial law. Peculiarities of the administrative and legal status of volunteer organizations in Ukraine and its implementation in the conditions of martial law are discussed. It was found that in order to properly implement the administrative and legal status of volunteer organizations in Ukraine, it is advisable to: 1) regulate the registration procedures of volunteer organizations and individual volunteers, and provide the opportunity for individual volunteers to carry out such activities through the "Action" application; 2) define the Ministry of Justice of Ukraine as the central body of the executive power that implements state policy in the field of volunteering; 3) introduce an open register of volunteer organizations and volunteer individuals, whose administrator should be the Ministry of Justice of Ukraine; 4) regulate in the Law "On Volunteering": the status of "volunteer organization" and "volunteer individuals"; a list of areas of volunteer activity, taking into account its implementation during emergency situations or hostilities; to detail the powers of the authorized central body of the executive power in the field of volunteering; introduce the procedure for concluding contracts on the provision of volunteer assistance during emergency situations or hostilities; determine the mandatory insurance of volunteers; introduce benefits for volunteers during admission to higher education institutions and when hiring; crediting the time of volunteer activity to educational and industrial practice in the case of its implementation in the direction that corresponds to the received specialty; a list of volunteer expenses reimbursements; introduction of the rule "on the inclusion of the activity of an officially registered volunteer – a natural person who performs his volunteer activity for at least 40 hours on a Sunday to the total length of service, as well as the payment of wages with allowances and bonuses for the main place of work and the preservation of this person’s place of work in the period of operation of the regime of martial law or state of emergency".

References

1. Про введення воєнного стану у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України: Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64. URL : https://www.president.gov.ua/documents/642022-41397.

2. Lehka O., Myroniuk R., Myroniuk S. Lukács E. Terrorism with a "woman’s appearance": economic background and legal tools for forming a counteracting strategy. Economic annals-XXI. Research Journal. 177(5-6). Р. 34-43. Doi : https://doi.org/10.21003/ea).

3. Голуб В. Л. Ключові поняття та категорії державного управління у сфері волонтерської діяльності. Вісник Національної академії державного управління. 2014. № 1. С. 25-30.

4. Сербин Р.А. Адміністративно-правова характеристика загальносоціальних форм благодійної діяльності. Підприємництво, господарство і право. 2016. № 1. С. 103-107.

5. Шамрай В. О., Ольховський М. А. Сучасний стан офіційного визнання волонтерської діяльності в Україні. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. Науковий журнал. Серія: Юридичні науки. 2015. 4(81). С. 11.

6. Аналітична доповідь «Волонтерський рух: Світовий досвід та українські громадянські практики». URL : http://www.niss.gov.ua/content/articles/files/volonter+697e4.pdf.

7. Крапівіна Г. О. Світовий волонтерський рух: стан і статус. Вісник економічної науки України. 2012. № 1. С. 73-76.

8. Про волонтерську діяльність: Закон України від 19 квітня 2011 року № 3236-VI. Відомості Верховної Ради України. 2011. № 42, ст.435.

9. Про затвердження Порядку надання волонтерської допомоги за окремими напрямами волонтерської діяльності: Постанова Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2015 року № 556. Офіційний вісник України. 2015. № 64. C. 302. Ст. 2124.

10. Цивільний кодекс України: Закон України від16 січня 2003 року № 435-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 40-44. Ст. 356.

11. Порядок формування та ведення Реєстру волонтерів антитерористичної операції, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 30.10.2014 р. № 1089. URL : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z1471-14.

12. Вставська Т. В., Адміністративно-правовий статус волонтерів, які брали участь в антитерористичній операції. Lex Portus. 2017. 1(3). С. 97-106.

13. Собенко Н. В Україні звільнили від оподаткування зібрані кошти для ЗСУ. Як потрапити у Реєстр волонтерів. Суспільне. Новини. 17 листопада 2022 року. URL : https://suspilne.media/ 319098-v-ukraini-zvilnili-vid-opodatkuvanna-zibrani-kosti-dla-zsu-ak-potrapiti-u-reestr-volonteriv.

14. Деякі питання виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час надання волонтерської допомоги в районі проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, бойових дій та збройного конфлікту: Постанова Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 року № 604. Офіційний вісник України. 2015 р. № 68. С. 19. Ст. 2234.

15. Кодекс України про адміністративні правопорушення: Закон України від 07.12.1984 року № 8073-X. Відомості Верховної Ради УРСР. 1984. № 51. Ст. 1122.

Downloads

Published

2024-11-15

How to Cite

MYRONYUK, R., & ANTONIV, M. (Mike). (2024). FEATURES OF THE ADMINISTRATIVE AND LEGAL STATUS OF VOLUNTEER ORGANIZATIONS IN UKRAINE AND ITS IMPLEMENTATION UNDER THE CONDITIONS OF MARTIAL LAW. Scientific Bulletin of Dnipro State University of Internal Affairs, (1), 91–98. https://doi.org/10.31733/2078-3566-2022-5-91-98

Issue

Section

ISSUES OF PUBLIC AND PRIVATE LEGAL REGULATION OF SEPARATE SOCIAL RELATIONS