ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ НАУКОВЦІВ ДО ПРОБЛЕМИ ЦІННІСНО-СМИСЛОВОЇ СФЕРИ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31733/2078-3566-2024-2-347-354Ключові слова:
ціннісно-смислова сфера, ціннісно-смислові орієнтації, спрямованість, науково-педагогічні працівники, самоактуалізація, заклади вищої освітиАнотація
Розглянуто підходи зарубіжних та вітчизняних науковців до проблем цінностей, смислу, ціннісно-смислової сфери та ціннісних орієнтацій науково-педагогічних працівників. Встановлено, що сучасні дослідження зв’язків між цінностями і смислами вказують на їхню взаємозалежність – вона розкривається в понятті ціннісно-смислової сфери особистості. Проаналізовано структуру ціннісно-смислової сфери особистості, що впливає на рівень розвитку особистості науково-педагогічного працівника, робить поведінку стійкою і сприяє адаптації до змін. Розглянуто сучасні підходи до поняття ціннісних орієнтацій, що розкривають змістовний бік спрямованості особистості науково-педагогічних працівників, допомагають самовизначитися та реалізуватися у професії.
Посилання
1. Бліхар М. П. Духовні цінності студентської молоді в сучасному українському суспільстві : дис. … канд. соціол. наук : 22.00.04. Львів, 2018. 271 с.
2. Дарнобит І. В. Формування ціннісних орієнтацій студентів у розбудові громадянського суспільства в Україні. Наукова думка сучасності і майбутнього : зб. ст. учасників cьомої міжнар. практ.-пізнав. конф. (м. Дніпро, 22-30 груд. 2016 р.). Дніпро, 2016. С. 15–19.
3. Дуб В. Г. Ціннісно-смислові характеристики майбутніх педагогів. Актуальні питання гуманітарних наук. 2015. № 3. С. 235–244.
4. Карпенко З. С. Аксіологічна психологія особистості : монографія. 2-е вид. Івано-Франківськ : ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 2018. 720 с.
5. Курбатова А. О. Ціннісно-смислова регуляція професійного самовизначення особистості. Актуальні проблеми психології. 2018. Т. 6. № 14. С. 339–347.
6. Марчук В. В. Ціннісні орієнтації в структурі педагогічної свідомості. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. 2013. № 111. С. 191–193.
7. Москаленко О. В. До історії дослідження проблеми розвитку ціннісно-смислової сфери особистості. Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка. 2010. № 1 (28). С. 125–129.
8. Москаленко О. В. Розвиток ціннісно-смислової сфери у майбутніх фахівців технічного профілю : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2015. 198 с.
9. Москаленко О. В. Теоретична структурна модель ціннісно-смислової сфери особистості. Вісник післядипломної освіти. 2012. № 8 (21). С. 263–268.
10. Несправа М. В. Теоретичні підходи до розуміння феномену ціннісних орієнтацій особистості у роботах вітчизняних та зарубіжних науковців. Norwegian journal of development of the international science. 2022. № 96. С. 85–91.
11. Охріменко З. В. Ціннісне ставлення до вибору майбутньої професії як умова ефективного професійного самовизначення учнів. Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал : матеріали звіт. наук.-практ. конф. Ін-ту проблем виховання НАПН України. Івано-Франківськ, 2021. С. 159–163.
12. Сосніхіна С. Є. Структура ціннісно-смислової сфери студентів з різним сімейним статусом : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Харків, 2017. 270 с.
13. Охріменко З. В., Морін О. Л., Шевенко А. М. та ін. Формування професійно-ціннісних орієнтацій учнів до трудової діяльності в умовах сучасного освітнього середовища : монографія / за ред. З. В. Охріменко. Київ, 2022. 152 с.
14. Чайка Г. В. Ціннісно-смислова сфера у кризові періоди розвитку особистості. Актуальні проблеми психології. 2015. Т. 9. № 6. С. 93–101.
15. Шахова О. Г. Соціальна психологія особистості : навч. посібник. Харків : «Контраст», 2019. 116 с.
16. Шиделко А. В. Профорієнтація і профвідбір: аксіологічні аспекти : навч. посібник. Львів : ЛьвДУВС, 2017. 140 с.