THEORETICAL APPROACHES OF SCIENTISTS TO THE PROBLEM OF THE VALUE-SENSE SPHERE OF SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL WORKERS OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.31733/2078-3566-2024-2-347-354Keywords:
value-semantic sphere, value-semantic orientations, orientation, scientific and pedagogical workers, self-actualisation, higher education institutionsAbstract
The article deals with the concept of «value-sense sphere» of scientific and pedagogical workers. The theoretical analysis of the concepts of «value» and «meaning», approaches of foreign and domestic scientists, philosophers and psychologists to their definition is carried out. The relationship between the definitions of "value" and «meaning», scientific positions on their correlation are considered. It is established that modern studies of the relationship between «values» and «meanings» indicate their interdependence – they are revealed in the concept of the value-sense sphere of personality, which affects the level of personality development of a scientific and pedagogical worker. The structure of the value-semantic sphere of personality is analysed, which is considered as an element in the personality system, making its behaviour stable and facilitating adaptation to changes in life. The modern approaches to the concept of value orientations are considered, which reveal the meaningful side of the orientation of the personality of scientific and pedagogical workers, help to self-determine and realise themselves in the profession.
References
1. Бліхар М. П. Духовні цінності студентської молоді в сучасному українському суспільстві : дис. … канд. соціол. наук : 22.00.04. Львів, 2018. 271 с.
2. Дарнобит І. В. Формування ціннісних орієнтацій студентів у розбудові громадянського суспільства в Україні. Наукова думка сучасності і майбутнього : зб. ст. учасників cьомої міжнар. практ.-пізнав. конф. (м. Дніпро, 22-30 груд. 2016 р.). Дніпро, 2016. С. 15–19.
3. Дуб В. Г. Ціннісно-смислові характеристики майбутніх педагогів. Актуальні питання гуманітарних наук. 2015. № 3. С. 235–244.
4. Карпенко З. С. Аксіологічна психологія особистості : монографія. 2-е вид. Івано-Франківськ : ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 2018. 720 с.
5. Курбатова А. О. Ціннісно-смислова регуляція професійного самовизначення особистості. Актуальні проблеми психології. 2018. Т. 6. № 14. С. 339–347.
6. Марчук В. В. Ціннісні орієнтації в структурі педагогічної свідомості. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. 2013. № 111. С. 191–193.
7. Москаленко О. В. До історії дослідження проблеми розвитку ціннісно-смислової сфери особистості. Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка. 2010. № 1 (28). С. 125–129.
8. Москаленко О. В. Розвиток ціннісно-смислової сфери у майбутніх фахівців технічного профілю : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2015. 198 с.
9. Москаленко О. В. Теоретична структурна модель ціннісно-смислової сфери особистості. Вісник післядипломної освіти. 2012. № 8 (21). С. 263–268.
10. Несправа М. В. Теоретичні підходи до розуміння феномену ціннісних орієнтацій особистості у роботах вітчизняних та зарубіжних науковців. Norwegian journal of development of the international science. 2022. № 96. С. 85–91.
11. Охріменко З. В. Ціннісне ставлення до вибору майбутньої професії як умова ефективного професійного самовизначення учнів. Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал : матеріали звіт. наук.-практ. конф. Ін-ту проблем виховання НАПН України. Івано-Франківськ, 2021. С. 159–163.
12. Сосніхіна С. Є. Структура ціннісно-смислової сфери студентів з різним сімейним статусом : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Харків, 2017. 270 с.
13. Охріменко З. В., Морін О. Л., Шевенко А. М. та ін. Формування професійно-ціннісних орієнтацій учнів до трудової діяльності в умовах сучасного освітнього середовища : монографія / за ред. З. В. Охріменко. Київ, 2022. 152 с.
14. Чайка Г. В. Ціннісно-смислова сфера у кризові періоди розвитку особистості. Актуальні проблеми психології. 2015. Т. 9. № 6. С. 93–101.
15. Шахова О. Г. Соціальна психологія особистості : навч. посібник. Харків : «Контраст», 2019. 116 с.
16. Шиделко А. В. Профорієнтація і профвідбір: аксіологічні аспекти : навч. посібник. Львів : ЛьвДУВС, 2017. 140 с.