МЕТОДОЛОГІЯ СИСТЕМАТИЗАЦІЇ ОРГАНІВ, НА ЯКІ ПОКЛАДЕНО ФУНКЦІЇ ЩОДО ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЇ НАСИЛЬСТВУ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.31733/2078-3566-2024-1-264-269Ключові слова:
домашнє насильство, насильство за ознакою статі, гендерно зумовлене насильство, суб’єкти, взаємодія, методологія, систематизація, кривдник, потерпілий, жертва.Анотація
Детально проаналізовано діяльність та взаємодію органів, що виконують функції з попередження та запобігання насильству на території України. Окремо виділено проблематику щодо зв’язку між відповідальними особами, які наділені повноваженнями у сфері боротьби з домашнім насильством та насильством за ознакою статі. Розглянуто перелік діючих в Україні органів, їхні функції, відповідальність та вплив на загальну ситуацію щодо насильства, що склалася на території держави. Визначено принципи, цілі та функції розглянутих суб’єктів. Окреслено діючі методи систематизації відповідальних органів у зазначеній сфері. Запропоновано актуальні пропозиції щодо оновленої структури суб’єктів, їх інформування, звітності, відповідальності та розширення повноважень у сфері запобігання та протидії насильству в будь-якій формі прояву. Виділено доцільність проведення низки наукових досліджень за цим напрямом для визначення існуючих теоретичних та практичних проблемних питань з метою створення єдиного якісного алгоритму дій, пов’язаних із відпрацюванням викликів, що надходять на лінію 102, та письмових заяв від громадян, які зазнали насильницьких дій (суттєвої моральної, фізичної, економічної, психологічної шкоди) від кривдника в результаті вчинення адміністративного або кримінального проступку. Також наголошено на необхідності перегляду діючого законодавства, що регламентує відносини між органами, на які покладено функції щодо забезпечення попередження та протидії насильству в Україні. Запропоновано запровадити новий порядок розгляду звернень громадян до органів Національної поліції, а також інформування освітніх закладів та закладів охорони здоров’я про випадки насильства, навіть якщо до підрозділів поліції не надійшло письмової заяви від потерпілої сторони, в ситуації, якщо для цього є достатньо підстав вважати, що насильницькі дії можуть спричинити тяжкі наслідки. Окремо наголошено на розгляді протиправних дій з ознаками насильства, що є повторними протягом тривалого часу. Запропоновано розробку окремої мобільної програми для термінових повідомлень про вчинення домашнього насильства або насильства за ознакою статі всіх суб’єктів, на які покладено функції щодо запобігання та протидії насиллю. Рекомендовано впровадження окремих стаціонарних підрозділів у районних відділеннях поліції для більш детального розгляду кожного звернення та вивчення кожного окремого випадку повторного характеру для забезпечення превентивних дій задля викорінення насильства в кожному районі. Оскільки різнобічній характер функцій, покладених на дільничних офіцерів, зменшує швидкість та якість реагування на подібні виклики. З огляду на ст. 173-2 КУпАП та ст. 126-1 КК України виникає нагальна потреба в посиленні та перегляді санкцій за правопорушення, пов’язані зі вчиненням насильницьких дій за ознакою статі та іншими видами насилля. Таким чином, запропоновано впровадити більш жорсткі міри покарання кривдників, які вчиняли протиправні дії за вищезазначеними статтями.
Посилання
1. Мороз О. Б., Хатнюк Ю. А. Роль органів національної поліції в запобіганні та протидії домашньому насильству. Науковий вісник Ужгородського Національного Університету. Серія ПРАВО. 2023. Вип. 80. Ч. 1. С. 513–521. URL : https://visnyk-juris-uzhnu.com/wp-content/uploads/2024/01/80_part-1_Edit.pdf#page=513.
2. Грицанюк В. В. Особливості запобігання гендерно зумовленому насильству в Україні. Публічне управління та соціальна робота. 2023. № 2. С. 46–51. URL : https://sci.ldubgd.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/12503/1/%d0%93%d1%80%d0%b8%d1%86%d0%b0%d0%bd%d1%8e%d0%ba.pdf.
3. Мокрицька Н. П. Деякі питання надання соціальних послуг для осіб, які постраждали від домашнього насильства. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2023. № 3. С. 182–188. URL : http://journals.lvduvs.lviv.ua/index.php/law/article/view/642/632.
4. Проценко О. В. Проблемні питання щодо запобігання та протидії домашнього насильства та насильства за ознакою статі в практичній діяльності. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія : «Юридичні науки». 2023. № 6. URL : https://doi.org/10.25313/2520-2308-2023-6-8945.
5. Бєлов М. В., Максимова М. К. Реагування поліцейськими на факти вчинення домашнього насильства. Попередження домашнього насильства. Стан та перспективи розвитку адміністративного права України: матеріали Міжнародної науково-практичної інтернет конференції (м. Одеса, 20 жовт. 2023 р.). Одеса : ОДУВС, 2023. С. 29–32. URL : https://dspace.oduvs.edu.ua/server/api/core/bitstreams/484aa209-8f5d-4e0b-9a22-1cb86b90a3c7/content#page=29.
6. Науменко М. В. Повноваження суб’єктів, постраждалих від домашнього насильства, права на захист. Право і суспільство. 2023. № 5. С. 40–44. URL : https://dspace.univd.edu.ua/items/762fc11c-75db-4647-8da2-4829019855e9.
7. Мельниченко І. Д. Взаємодія спеціальних суб’єктів щодо запобігання сексуальному насильству, пов’язаному зі збройним конфліктом в Україні. Актуальні питання у сучасній науці. Серія «Право». 2024. № 1 (19). С. 394–407. URL : http://perspectives.pp.ua/index.php/sn/article/view/8537.
8. Мануїлова К. В., Рудецька П. А. Світовий досвід країн на міжнародно-правові аспекти щодо домашнього насильства. Київський часопис права. 2023. № 2. С. 221–227. URL : http://kyivchasprava.kneu.in.ua/index.php/kyivchasprava/article/view/340.
9. Про запобігання та протидію домашньому насильству : Закон України від 07.12.2017. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2229-19#top.