ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ АВТОМОБІЛЬНОГО ТРАНСПОРТУ В ТУРИСТИЧНІЙ ГАЛУЗІ
DOI:
https://doi.org/10.31733/2078-3566-2024-1-144-160Ключові слова:
туризм, автомобільний туризм, караванінг, джипінг, сафарі.Анотація
Розглянуто думки провідних зарубіжних і українських вчених-дослідників щодо сутності поняття «автотуризм», його основоположних функцій, ступеня цінності для розвитку державної економіки, глибини впливу та факторів поширення, цілей і завдань. Додатково проведено оцінку галузі, а також визначено класифікацію основних видів автотуризму. Окрему увагу приділено питанню державного регулювання автотуристичного сектора з урахування чинних нормативних і законодавчих документів. На основі аналізу теоретичної бази наукової літератури здійснено оцінювання ситуації в Україні станом на 2023 р. та з перспективою на майбутнє.
Посилання
1. Марценюк Л. В., Батмангліч К. C. Напрями зниження негативного впливу пандемії коронавірусу на туристичну сферу. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2020. № 3. С. 214–221.
2. Martseniuk L. V., Charkina T. Yu. Tourism as a means of expanding human living space. Anthropological measurements of philosophical research. 2017. Nо. 11. Р. 63–70.
3. Гребенюк Г. М., Чаркіна Т. Ю., Марценюк Л. В., Пікуліна О. В. Інноваційний підхід до розвитку туризму та готельно-ресторанного бізнесу України в умовах кризи. Агросвіт. 2021. Вип. 5–6. С. 57–62.
4. Прокопишин-Рашкевич Л. М., Шадурська Б. О., Петрович Й. М. Індустрія туризму в Україні: перспективні напрями та виклики сучасності. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Проблеми економіки та управління». 2020. Т. 4. № 1. С. 72–82. URL : https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2020/may/21615/maket200296-74-84.pdf.
5. Чаплінський Ю. Б. Теоретичні аспекти сутності дефініції «туризм». Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. 2011. Вип. 3(43). С. 236–241.
6. Pshinko O., Charkina T., Martseniuk L., Orlovska O. Hubs as a key tool for improving the quality of the service and development of multimodal passenger traffic. Transport Problems. 2022. Vol. 17. Issue 1. Р. 201–214.
7. Грабар М. В. Перспективи розвитку автомобільного туризму в умовах наслідків COVID-19. Бізнес-навігатор. 2020. Вип. 3(59). С. 13–17. URL : http://www.business-navigator.ks.ua/journals/2020/59_2020/59_2020.pdf.
8. Про автомобільний транспорт : Закон України від 05.04.2001. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2344-14#Text.
9. Про затвердження Концепції створення та функціонування національної мережі міжнародних транспортних коридорів в Україні : постанова Кабінету Міністрів України від 04.08.1997 № 821. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/821-97-%D0%BF#Text.
10. Марценюк Л., Груздєв О., Кандел Б. Напрями розвитку інноваційних технологій з урахуванням уподобань міленіалів. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2022. № 4. С. 367–371. URL : https://visnik.dduvs.in.ua/wp-content/uploads/2023/02/NV_4/NV_4-2022-367-371.pdf.
11. Марценюк Л. В. Організаційні моделі управління туристичним бізнесом. Економіка та держава. 2016. № 3. С. 23–27.
12. Vilar-Rodríguez M., Vallejo-Pousada R. Automobiles and tourism as indicators of development in Spain, 1918–1939. The Historical Journal. 2021. Vol. 64. Issue 5. Р. 1379–1402. URL : https://www.cambridge.org/core/journals/historical-journal/article/automobiles-and-tourism-as-indicators-of-development-in-spain-19181939/8FF7CF89E0612B152A201D2A70096897.
13. Cudny W., Joliffe L. Car tourism – conceptualization and research advancement. Geografický časopis/geographical journal. 2019. Vol. 71. Issue 4. Р. 319–340. URL : https://www.researchgate.net/publication/338049650_Car_tourism_-_conceptualization_and_research_advancement.
14. Фастовець О. О. Організація транспортних подорожей і перевезень : навч. посібник. Київ : Музична Україна, 2012. 190 с.
15. Грищук О. К., Тищенко А. М. Обґрунтування використання інноваційних маркетингових інструментів у сфері автомобільного туризму. Економіка та управління на транспорті. 2015. Вип. 1. С. 45–57.
16. Лебідь М. Розвиток автомобільного туризму в Україну. Економіка України в умовах глобалізації і регіоналізації : зб. тез доп. Міжнар. наук.-практ. конф. студ. та молод. вчених (м. Тернопіль, 3-4 квіт. 2014 р.). Тернопіль : ТНЕУ, 2014. С. 265–266. URL : http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/17362/1/265-266.pdf.
17. Марценюк Л. В. Розробка класифікації туристичних подорожей з використанням різних видів транспорту. Економіка та держава. 2016. № 4. С. 21–27.
18. Дергоусова А. О., Зайкіна Г. М. Організація туризму та туристичної діяльності : конспект лекцій. Харків : УкрДУЗТ, 2019. Ч. 2. 58 с.
19. Лужанська Т. Ю., Мороз Ф. В., Будкевич Г. Б., Кампо І. О. Роль транспортного туризму в організації подорожей. Науковий вісник Мукачівського державного університету. 2017. № 23(18). С. 315–329. URL : http://dspace.msu.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/2676/1/n23-315-329.pdf.
20. Кушнірук Ю. С., Семенов С. С. Спортивний автотуризм – економічні чинники розвитку. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування. 2020. Вип. 4(92). С. 142–151.
21. Марценюк Л. В. Удосконалена класифікація усіх видів транспортного туризму. Сучасні тенденції розвитку світового і вітчизняного туризму : зб. матеріалів І Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 27-28 квіт. 2016 р.). Київ, 2016. С. 30–33.
22. Марценюк Л. В., Павлусенко О. В. Порівняльна характеристика автомобільного та залізничного туризму. Економіка та держава. 2020. № 4. С. 60–67.
23. Транспорт України 2020 : статистичний збірник. Державна служба статистики України. URL : https://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2021/zb/10/zb_Transpot.pdf.
24. Гненний О. М., Марценюк Л. В., Чаркіна Т. Ю., Орловська О. В., Проценко В. М. Туризм як стратегічний напрям розвитку залізничного підприємства : монографія / за заг. ред. Л. В. Марценюк. Дніпро : Журфонд, 2020. 188 с.
25. Марценюк Л. В., Гненний М. В., Фурфаро Р. Розробка напрямів відновлення туристичної сфери України з урахуванням світових інновацій. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2023. № 1. С. 339–345. URL : https://visnik.dduvs.in.ua/wp-content/uploads/2023/04/1/1-2023-339-345.pdf.
26. Марценюк Л. В. Щодо перспективи розвитку туризму в Україні. Економічний розвиток: теорія, методологія, управління : матеріали ІІІ Міжнародної науково-практ. конф. Будапешт–Прага–Київ, 2015. С. 292–295.
27. Наливайко Л. Р., Марценюк Л. В. «Безбар’єрна Україна»: проблеми та перспективи. Нове українське право. 2023. № 4. С. 82–93.
28. Electric cars and the tourism industry. Digital Tourism Think Tank. URL : https://www.thinkdigital.travel/opinion/electric-cars-and-the-tourism-industry.
29. The Future of Automotive Industry: Trends and Challenges. Linked in. URL : https://www.linkedin.com/pulse/future-automotive-industry-trends-challenges-racar.
30. Banerjee S., Katare L. J. Autonomous Vehicle Market Size, Share, Competitive Landscape and Trend Analysis Report by Level of Automation, by Application and Component: Global Opportunity Analysis and Industry Forecast, 2025-2035. 2023. 250 р. URL : https://www.alliedmarketresearch.com/autonomous-vehicle-market#:~:text=The%20global%20autonomous%20vehicle%20market,autonomous%20vehicle%20used%20in%20industry.
31. The European market potential for self-drive tourism. Centre for the Promotion of Imports from developing countries. URL : https://www.cbi.eu/market-information/tourism/self-drive-tourism/market-potential.
32. Stone M. T., Stone L. S. Safari tourism // Jafari J., Xiao H. eds Encyclopedia of Tourism. Springer, Cham, 2014. URL : https://doi.org/10.1007/978-3-319-01669-6_387-1.
33. Safari Tourism in Africa Market Outlook (2023 tо 2033). Future Market Insights. URL : https://www.futuremarketinsights.com/reports/safari-tourism-in-africa.
34. Safari Tourism Market Size, Share & Trends Analysis Report By Type (Adventure Safari, Private Safari), By Group (Friends, Families, Couples, Solos), By Booking Mode, By Region, And Segment Forecasts, 2023 – 2030. 85 р. Grand view research. URL : https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/safari-tourism-market-report.
35. Scuttari A., Lucia M. D., Martini U. Integrated planning for sustainable tourism and mobility. A tourism traffic analysis in Italy's South Tyrol region. Journal of Sustainable Tourism. 2013. Vol. 21. No. 4. Р. 614–637. URL : https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09669582.2013.786083.
36. Magnini V. P., Lindsey S., Wyatt C. Strategically positioning Europe as a destination for offhighway vehicle recreationists: some initial findings. European Journal of Tourism Research. 2022. Nо. 31. Р. 3115.
37. Martseniuk L. V. Directions of extreme tourism in Ukraine. Наука та прогрес транспорту. Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна. 2016. № 1. С. 55–61.
38. Ásványi K., Miskolczi M., Jászberényi M., Kenesei Z., Kökény L. The Emergence of Unconventional Tourism Services Based on Autonomous Vehicles (AVs) – Attitude Analysis of Tourism Experts Using the Q Methodology. Sustainability. 2022. Nо. 14. Р. 3691.
39. Марценюк Л. В., Вакуленко Ю. С., Дас Б. Оцінювання запровадження безпечного виду туризму – караванінгу в Україні. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2022. № 4. С. 362–367. URL : https://visnik.dduvs.in.ua/wp-content/uploads/2023/02/NV_4/NV_4-2022-362-367.pdf.
40. Ribeiro M. A., Gursoy D., Chi O. H. Customer Acceptance of Autonomous Vehicles in Travel and Tourism. J. Travel Res. 2022. Nо. 61. Р. 620–636.