FEATURES OF THE USE OF AUTOMOBILE TRANSPORT IN THE TOURIST INDUSTRY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31733/2078-3566-2024-1-144-160

Keywords:

tourism, automobile tourism, caravanning, jeeping, safari.

Abstract

The article examines the opinions of leading foreign and Ukrainian scientists-researchers regarding the essence of the concept of "autotourism", its fundamental functions, the degree of value for the development of the state economy, the depth of influence and factors of distribution, goals and objectives. An additional assessment of the industry was carried out, as well as the classification of the main types of auto tourism was determined. Particular attention is paid to the issue of state regulation of the auto tourism sector, taking into account current regulatory and legislative documents. Based on the analysis of the theoretical base of scientific literature, an assessment of the situation in Ukraine as of 2023 and with a perspective for the future was carried out. Auto tourism has long been an important sector of tourism strategies and leisure around the world. It not only fulfills the function of developing the national socio-economic complex, but also contributes to the strengthening of relations between states. At the same time, transport plays a decisive role in the movement of both goods and people, influencing in turn other sectors of the global economy, including tourism. A modern tourist carrier usually serves two different markets, namely: domestic, international. Each of these markets needs to be further analyzed and segmented into target groups, taking into account socio-demographic profile, economic profile, travel motivation, etc. Along with positive trends in the field of auto tourism in Ukraine, there are still unresolved issues. This area develops spontaneously, without a large array of investments for development. Disadvantages include the cost of fuel, the presence of toll roads, potential breakdowns during travel or an accident, fatigue from driving, and the difficulty of crossing the customs border. Roads and information bases for tourists – in the form of route schemes and road maps – need further improvement, as well as points of accommodation for motorhomes and simplification of the car rental system. When these tasks are solved, the economic potential of automobile tourism can become one of the leading ones in the tourism industry of Ukraine. The main types of auto tourism are: safari, jeeping, caravaning, auto tours. The peculiarities of the use of some types of automobile tourism in the world and the possibility of their use in Ukraine are considered.

References

1. Марценюк Л. В., Батмангліч К. C. Напрями зниження негативного впливу пандемії коронавірусу на туристичну сферу. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2020. № 3. С. 214–221.

2. Martseniuk L. V., Charkina T. Yu. Tourism as a means of expanding human living space. Anthropological measurements of philosophical research. 2017. Nо. 11. Р. 63–70.

3. Гребенюк Г. М., Чаркіна Т. Ю., Марценюк Л. В., Пікуліна О. В. Інноваційний підхід до розвитку туризму та готельно-ресторанного бізнесу України в умовах кризи. Агросвіт. 2021. Вип. 5–6. С. 57–62.

4. Прокопишин-Рашкевич Л. М., Шадурська Б. О., Петрович Й. М. Індустрія туризму в Україні: перспективні напрями та виклики сучасності. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Проблеми економіки та управління». 2020. Т. 4. № 1. С. 72–82. URL : https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2020/may/21615/maket200296-74-84.pdf.

5. Чаплінський Ю. Б. Теоретичні аспекти сутності дефініції «туризм». Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. 2011. Вип. 3(43). С. 236–241.

6. Pshinko O., Charkina T., Martseniuk L., Orlovska O. Hubs as a key tool for improving the quality of the service and development of multimodal passenger traffic. Transport Problems. 2022. Vol. 17. Issue 1. Р. 201–214.

7. Грабар М. В. Перспективи розвитку автомобільного туризму в умовах наслідків COVID-19. Бізнес-навігатор. 2020. Вип. 3(59). С. 13–17. URL : http://www.business-navigator.ks.ua/journals/2020/59_2020/59_2020.pdf.

8. Про автомобільний транспорт : Закон України від 05.04.2001. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2344-14#Text.

9. Про затвердження Концепції створення та функціонування національної мережі міжнародних транспортних коридорів в Україні : постанова Кабінету Міністрів України від 04.08.1997 № 821. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/821-97-%D0%BF#Text.

10. Марценюк Л., Груздєв О., Кандел Б. Напрями розвитку інноваційних технологій з урахуванням уподобань міленіалів. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2022. № 4. С. 367–371. URL : https://visnik.dduvs.in.ua/wp-content/uploads/2023/02/NV_4/NV_4-2022-367-371.pdf.

11. Марценюк Л. В. Організаційні моделі управління туристичним бізнесом. Економіка та держава. 2016. № 3. С. 23–27.

12. Vilar-Rodríguez M., Vallejo-Pousada R. Automobiles and tourism as indicators of development in Spain, 1918–1939. The Historical Journal. 2021. Vol. 64. Issue 5. Р. 1379–1402. URL : https://www.cambridge.org/core/journals/historical-journal/article/automobiles-and-tourism-as-indicators-of-development-in-spain-19181939/8FF7CF89E0612B152A201D2A70096897.

13. Cudny W., Joliffe L. Car tourism – conceptualization and research advancement. Geografický časopis/geographical journal. 2019. Vol. 71. Issue 4. Р. 319–340. URL : https://www.researchgate.net/publication/338049650_Car_tourism_-_conceptualization_and_research_advancement.

14. Фастовець О. О. Організація транспортних подорожей і перевезень : навч. посібник. Київ : Музична Україна, 2012. 190 с.

15. Грищук О. К., Тищенко А. М. Обґрунтування використання інноваційних маркетингових інструментів у сфері автомобільного туризму. Економіка та управління на транспорті. 2015. Вип. 1. С. 45–57.

16. Лебідь М. Розвиток автомобільного туризму в Україну. Економіка України в умовах глобалізації і регіоналізації : зб. тез доп. Міжнар. наук.-практ. конф. студ. та молод. вчених (м. Тернопіль, 3-4 квіт. 2014 р.). Тернопіль : ТНЕУ, 2014. С. 265–266. URL : http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/17362/1/265-266.pdf.

17. Марценюк Л. В. Розробка класифікації туристичних подорожей з використанням різних видів транспорту. Економіка та держава. 2016. № 4. С. 21–27.

18. Дергоусова А. О., Зайкіна Г. М. Організація туризму та туристичної діяльності : конспект лекцій. Харків : УкрДУЗТ, 2019. Ч. 2. 58 с.

19. Лужанська Т. Ю., Мороз Ф. В., Будкевич Г. Б., Кампо І. О. Роль транспортного туризму в організації подорожей. Науковий вісник Мукачівського державного університету. 2017. № 23(18). С. 315–329. URL : http://dspace.msu.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/2676/1/n23-315-329.pdf.

20. Кушнірук Ю. С., Семенов С. С. Спортивний автотуризм – економічні чинники розвитку. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування. 2020. Вип. 4(92). С. 142–151.

21. Марценюк Л. В. Удосконалена класифікація усіх видів транспортного туризму. Сучасні тенденції розвитку світового і вітчизняного туризму : зб. матеріалів І Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 27-28 квіт. 2016 р.). Київ, 2016. С. 30–33.

22. Марценюк Л. В., Павлусенко О. В. Порівняльна характеристика автомобільного та залізничного туризму. Економіка та держава. 2020. № 4. С. 60–67.

23. Транспорт України 2020 : статистичний збірник. Державна служба статистики України. URL : https://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2021/zb/10/zb_Transpot.pdf.

24. Гненний О. М., Марценюк Л. В., Чаркіна Т. Ю., Орловська О. В., Проценко В. М. Туризм як стратегічний напрям розвитку залізничного підприємства : монографія / за заг. ред. Л. В. Марценюк. Дніпро : Журфонд, 2020. 188 с.

25. Марценюк Л. В., Гненний М. В., Фурфаро Р. Розробка напрямів відновлення туристичної сфери України з урахуванням світових інновацій. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2023. № 1. С. 339–345. URL : https://visnik.dduvs.in.ua/wp-content/uploads/2023/04/1/1-2023-339-345.pdf.

26. Марценюк Л. В. Щодо перспективи розвитку туризму в Україні. Економічний розвиток: теорія, методологія, управління : матеріали ІІІ Міжнародної науково-практ. конф. Будапешт–Прага–Київ, 2015. С. 292–295.

27. Наливайко Л. Р., Марценюк Л. В. «Безбар’єрна Україна»: проблеми та перспективи. Нове українське право. 2023. № 4. С. 82–93.

28. Electric cars and the tourism industry. Digital Tourism Think Tank. URL : https://www.thinkdigital.travel/opinion/electric-cars-and-the-tourism-industry.

29. The Future of Automotive Industry: Trends and Challenges. Linked in. URL : https://www.linkedin.com/pulse/future-automotive-industry-trends-challenges-racar.

30. Banerjee S., Katare L. J. Autonomous Vehicle Market Size, Share, Competitive Landscape and Trend Analysis Report by Level of Automation, by Application and Component: Global Opportunity Analysis and Industry Forecast, 2025-2035. 2023. 250 р. URL : https://www.alliedmarketresearch.com/autonomous-vehicle-market#:~:text=The%20global%20autonomous%20vehicle%20market,autonomous%20vehicle%20used%20in%20industry.

31. The European market potential for self-drive tourism. Centre for the Promotion of Imports from developing countries. URL : https://www.cbi.eu/market-information/tourism/self-drive-tourism/market-potential.

32. Stone M. T., Stone L. S. Safari tourism // Jafari J., Xiao H. eds Encyclopedia of Tourism. Springer, Cham, 2014. URL : https://doi.org/10.1007/978-3-319-01669-6_387-1.

33. Safari Tourism in Africa Market Outlook (2023 tо 2033). Future Market Insights. URL : https://www.futuremarketinsights.com/reports/safari-tourism-in-africa.

34. Safari Tourism Market Size, Share & Trends Analysis Report By Type (Adventure Safari, Private Safari), By Group (Friends, Families, Couples, Solos), By Booking Mode, By Region, And Segment Forecasts, 2023 – 2030. 85 р. Grand view research. URL : https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/safari-tourism-market-report.

35. Scuttari A., Lucia M. D., Martini U. Integrated planning for sustainable tourism and mobility. A tourism traffic analysis in Italy's South Tyrol region. Journal of Sustainable Tourism. 2013. Vol. 21. No. 4. Р. 614–637. URL : https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09669582.2013.786083.

36. Magnini V. P., Lindsey S., Wyatt C. Strategically positioning Europe as a destination for offhighway vehicle recreationists: some initial findings. European Journal of Tourism Research. 2022. Nо. 31. Р. 3115.

37. Martseniuk L. V. Directions of extreme tourism in Ukraine. Наука та прогрес транспорту. Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна. 2016. № 1. С. 55–61.

38. Ásványi K., Miskolczi M., Jászberényi M., Kenesei Z., Kökény L. The Emergence of Unconventional Tourism Services Based on Autonomous Vehicles (AVs) – Attitude Analysis of Tourism Experts Using the Q Methodology. Sustainability. 2022. Nо. 14. Р. 3691.

39. Марценюк Л. В., Вакуленко Ю. С., Дас Б. Оцінювання запровадження безпечного виду туризму – караванінгу в Україні. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2022. № 4. С. 362–367. URL : https://visnik.dduvs.in.ua/wp-content/uploads/2023/02/NV_4/NV_4-2022-362-367.pdf.

40. Ribeiro M. A., Gursoy D., Chi O. H. Customer Acceptance of Autonomous Vehicles in Travel and Tourism. J. Travel Res. 2022. Nо. 61. Р. 620–636.

Published

2024-09-12

How to Cite

Martseniuk, L., Kovalenko-Marchenkova, Y., & Bekirov, E. (2024). FEATURES OF THE USE OF AUTOMOBILE TRANSPORT IN THE TOURIST INDUSTRY. Scientific Bulletin of Dnipro State University of Internal Affairs, (1), 144–160. https://doi.org/10.31733/2078-3566-2024-1-144-160

Issue

Section

ПУБЛІЧНО-ПРАВОВЕ ТА ПРИВАТНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ОКРЕМИХ СФЕР СУСПІЛЬНИХ ВІДНОСИН