ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ У ВИКЛАДАННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ МАЙБУТНІМ ПРАВООХОРОНЦЯМ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2078-3566-2024-4-26Ключові слова:
емоційний інтелект (EI), самосвідомість, саморегуляція, мотивація, емпатія, соціально-емоційні компетенції, процес навчанняАнотація
У статті здійснено комплексний аналіз теоретичних і практичних аспектів застосування емоційного інтелекту (EI) у викладанні англійської мови майбутнім працівникам правоохоронних органів. Емоційний інтелект визначено як ключову компетенцію для професійного та особистісного розвитку, яка особливо важлива для представників стресових професій. Розглянуто основні компоненти EI, зокрема самоусвідомлення, саморегуляцію, мотивацію, емпатію та соціальні навички, а також їхню роль у професійній діяльності правоохоронців. У роботі підкреслюється важливість формування у здобувачів освіти здатності розуміти та управляти власними емоціями, встановлювати ефективну міжособистісну комунікацію та адаптуватися до стресових умов. Автори здійснили огляд попередніх наукових досліджень, що стосуються використання EI в освітньому процесі, й узагальнили досвід застосування методик викладання, які враховують емоційний інтелект. У статті наведено приклади інтерактивних методів, таких як рольові ігри, обговорення кейсів, написання рефлексивних есе та аналіз реальних ситуацій, що сприяють розвитку EI. Особливу увагу приділено викликам у впровадженні таких підходів, серед яких – культурні відмінності, різнорівневі знання англійської мови у здобувачів освіти та обмеженість часу на навчання. Дослідження демонструє значний позитивний вплив EI на результати навчання, зокрема підвищення комунікативних навичок, розвитку емпатії та стійкості до стресу. Автори акцентують увагу на важливості EI для формування професійних компетенцій правоохоронців та пропонують напрями подальших досліджень, які могли би сприяти ефективнішій інтеграції EI у навчальні програми.
Посилання
Goleman, D. (2019). Emotsiynyy intelekt lidera [Emotional intelligence of a leader] / per. z anhl. V. Hlinky. Kyiv : Nash Format, 288 p. [in Ukr.].
Kovalʹchuk, O.S., & Dekusar, H.H. (2022). Rozvytok emotsiynoho intelektu u kursantiv na zanyattyakh z anhliysʹkoyi movy u zakladakh vyshchoyi osvity MVS [Development of emotional intelligence in cadets in English classes in higher education institutions of the Ministry of Internal Affairs]. Perspektyvy ta innovatsiyi nauky. Seriya: Pedahohika. № 6 (11), pp. 161–173. [in Ukr.].
Kozubai, I.V. (2023). Kompleksnyy analiz vplyvu shtuchnoho intelektu na vykladannya ta vyvchennya inozemnykh mov [Comprehensive analysis of the impact of artificial intelligence on the teaching and learning of foreign languages]. Aktualʹni pytannya humanitarnykh nauk: mizhvuz. zb. nauk. pr. molodykh vchenykh Drohobytsʹkoho derzh. ped. un-tu im. Ivana Franka. Drohobych: Vydavnychyy dim «Helʹvetyka», issue 63, vol. 1, pp. 210–214. [in Ukr.].
Kotyk, T. (2020). Nova ukrayinsʹka shkola: teoriya i praktyka formuvannya emotsiynoho intelektu v uchniv pochatkovoyi shkoly [New Ukrainian School: Theory and Practice of Forming Emotional Intelligence in Primary School Students] : navch.-metod. posib. dlya vchyteliv. Ternopilʹ: Aston, 53 p. [in Ukr.].
Krasnopolʹsʹkyy, V.E., Polishchuk, O.A., & Demchenko, O.M. (2024). Intehratsiya mobilʹnykh dodatkiv u osvitniy protses: analiz efektyvnosti ta mozhlyvostey dlya zdobuvachiv osvity [Integration of mobile applications into the educational process: analysis of efficiency and opportunities for students]. Akademichni viziyi. Issue 32, pp. 3–12. [in Ukr.].
Nosenko, E.L., & Kovryha, N.V. (2003). Emotsiynyy intelekt: kontseptualizatsiya fenomenu, osnovni funktsiyi [Emotional intelligence: conceptualization of the phenomenon, basic functions]. Kyiv : Vyshcha shk., 126 p. [in Ukr.].
Pakulova, T.V. (2021). Suchasni pohliady na prykladnu linhvistyku [Individualization of teaching]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. (m. Dnipro, 22 kvit. 2021 r.). Dnipro : VNPZ «DHU», pp. 41–43.
Rotko, O., & Klopota, S. (2023). Doslidzhennya emotsiynoho intelektu ta polikomunikatyvnoyi empatiyi yak skladovykh osobystisnoyi hotovnosti maybutnikh pedahohiv dlya roboty v inklyuzyvnomu osvitnʹomu prostori [Research on emotional intelligence and polycommunicative empathy as components of the personal readiness of future teachers to work in an inclusive educational space]. Naukovyy chasopys UDU im. Drahomanova. Seriya: Psykholohichni nauky. Issue 22(67), pp. 79–88. [in Ukr.].
Khmelʹova, I.I. (2023). Formuvannya emotsiynoho intelektu shkolyariv na urotsi anhliysʹkoyi movy v rezhymi navchannya onlayn i offlayn [Formation of emotional intelligence of schoolchildren in an English lesson in online and offline learning mode] : robota na zdobuttya kvalifikatsiynoho stupenya mahistra : spets. 014 Serednya osvita (Anhliysʹka mova i literatura) / nauk. ker. N. A. Odarchuk / Volynsʹkyy natsionalʹnyy universytet imeni Lesi Ukrayinky. Lutsʹk, 119 p. [in Ukr.].
Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books, 528 p.
Kolb, D. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice Hall, 23 p.
Mayer, J.D., & Salovey, P. (1995). Emotional Intelligence and the Construction and Regulation of Feelings. Applied and Preventive Psychology. No 4(3), pp. 197–208.