DIDACTIC ASPECTS OF DISTANCE LEARNING IN THE CONDITIONS OF PANDEMIC AND MARTIAL LAW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31733/2078-3566-2022-5-324-330

Keywords:

distance learning, pandemic, martial law, psychological state, anxiety, learning, audio, visual, kinesthetic, digital.

Abstract

The article deals with the topical issues of improving the effectiveness of the educational process in higher educational institutions in the conditions of a pandemic and martial law. The evolution of distance learning is considered. Peculiarities of the remote form of education, which functions on the basis of modern psychological and pedagogical and information and communication technologies, have been studied. The peculiarities of the organization of the educational process in higher educational institutions in the context of the pandemic and martial law were analyzed, in particular didactic aspects of the educational process in conditions of danger and increased stress. Special attention is paid to the psychological state of students and ways of reducing stress and activating their attention on the educational process, taking into account the types of information perception (audio, visual, kinesthetic, digital). Ways to improve the distance learning process in the conditions of a pandemic and martial law are proposed.

References

1. The Evolution of Distance Learning. Florida National University. 2019. URL : https://www.fnu.edu/evolution-distance-learning/

2. Актуальні проблеми в системі освіти: заклад загальної середньої освіти – доуніверситетська підготовка – заклад вищої освіти : зб. наук. праць матеріалів VІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (9 червня 2020 р., м. Київ, Національний авіаційний університет) / наук. ред. Н.П. Муранова. К. : НАУ. 2020. 170 с.

3. Парадигма вищої освіти в умовах війни та глобальних викликів XXІ століття : матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації, 18 липня – 28 серпня 2022 року. Одеса : Гельветика. 2022. 536 с.

4. The impact of the COVID-19 pandemic on education: international evidence from the Responses to Educational Disruption Survey (REDS) / ed. by S. Meinck, J. Fraillon, R. Strietholt. UNESCO. 2022. 224 p. URL : https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380398.

5. Masalimova A. R., Khvatova M. A., Chikileva L .S., Zvyagintseva E. P., Stepanova V. V., Melnik M. V. Distance Learning in Higher Education During COVID-19. Frontiers in Education. 2022. Vol. 7. URL : https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2022.822958.

6. Prokopenko, I., Berezhna, S. Higher Education Institutions in Ukraine during the Coronavirus, or COVID-19, Outbreak: New Challenges vs New Opportunities. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 2020. 12(1sup2). P. 130-135. Doi : https://doi.org/10.18662/rrem/12.1sup1/256.

7. Наливайко Л., Марценюк Л. Визначення доцільності використання ділових ігор у навчанні студентів ЗВО, в тому числі – майбутніх поліцейських. Visegrad Journal on Human Rights. 2021. № 1. Р. 117-125.

8. Марценюк Л. В., Груздєв О. В. Дуальна освіта як засіб ефективного поєднання теорії та практики. Економіка та держава. 2021. № 3. С. 58-65. Doi: 10.32702/2306-6806.2021.3.58.

9. Галушко И. М., Галушко Е. И., Веселова С. И. Инновационный подход к решению дидактических задач высшего образования. Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі: збірник наукових праць. Випуск VI. Кривий Ріг : Видавничий відділ НМетАУ. 2010. С. 51-56.

10. Галушко И. М., Веселова С. И., Галушко Е. И. Об использовании концепции типов восприятия мира при обучении фундаментальным дисциплинам. Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі: Збірник наукових праць. Випуск V. Кривий Ріг : Видавничий відділ НМетАУ. 2008. С. 107-110.

Downloads

Published

2024-11-18

How to Cite

GALUSHKO, O., KOVALENKO-MARCHENKOVA, Y., & CHISTYAKOV, V. (2024). DIDACTIC ASPECTS OF DISTANCE LEARNING IN THE CONDITIONS OF PANDEMIC AND MARTIAL LAW. Scientific Bulletin of Dnipro State University of Internal Affairs, (1), 324–330. https://doi.org/10.31733/2078-3566-2022-5-324-330

Issue

Section

PSYCHOLOGICAL AND EDUCATIONAL ASPECTS OF MODERN PROFESSIONAL ACTIVITIES