ДЕЯКІ ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ОРГАНІВ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ, ІНШИХ ДЕРЖАВНИХ ОРГАНІВ УКРАЇНИ У СФЕРІ ФОРМУВАННЯ ТА ФУНКЦІОНУВАННЯ ДЕРЖАВНИХ РЕЄСТРІВ
DOI:
https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-4-293-300Ключові слова:
держатель державного реєстру, нормативно-правове регулювання, адміністратор державного реєстру, державна реєстрація, державний реєстратор, органи ведення державного реєстру, правовий режим доступу до інформації, захист персональних даних.Анотація
У статті викладено деякі результати дослідження основних напрямів роботи органів виконавчої влади, інших державних органів України щодо формування та функціонування державних реєстрів, досліджено особливості цієї діяльності. Основну увагу зосереджено на питаннях нормативно-правового, організаційного забезпечення діяльності у цій сфері та особливостях практичної роботи по формуванню та функціонуванню державних реєстрів. Розглянувши роль і місце Президента України, Кабінету Міністрів України, народних депутатів України (Верховної Ради України) у питанні формування та функціонування державних реєстрів, нами насамперед акцентовано на їх ролі у формуванні державної політики у цій сфері як суб’єктів, які наділені правом законодавчої ініціативи. Основні положення щодо особливостей нормативної діяльності центральних органів виконавчої влади, інших державних органів як держателів (розпорядників) державних реєстрів, її основні напрями зроблені на підставі дослідження положень про центральні органи виконавчої влади, законів про конкретні державні реєстри та їх положень. У статті розглянуто особливості практичної роботи щодо формування та функціонування державних реєстрів, яку здійснюють центральний орган виконавчої влади, його територіальні органи, інші державні органи як держателі державних реєстрів та їх територіальні органи. Зазначено, що здійснення організаційних заходів у сфері формування і функціонування державних реєстрів є одним з основних напрямів роботи держателів (розпорядників) державних реєстрів та їх територіальних органів. На визначення пріоритетних напрямів організаційної діяльності держателів (розпорядників) державних реєстрів впливають, зокрема, такі фактори, як мета створення державного реєстру та його основні завдання, особливості об’єкта правового регулювання тощо. У статті досліджено особливості діяльності щодо формування державних реєстрів як шляхом державної реєстрації, так і шляхом внесення до державного реєстру органами ведення реєстру відомостей про об’єкт певного правового статусу на підставі вимог нормативних актів, а також особливості правових наслідків у цих випадках. Важливими напрямами діяльності органів державної влади, інших державних органів у сфері формування і функціонування державних реєстрів, що розглянуті у статті, є забезпечення доступу до інформації, що міститься в державних реєстрах, діяльність по забезпеченню захисту інформації, здійснення контролю за діяльністю у сфері формування та ведення державних реєстрів.
Посилання
1. Адміністративне право України. Академічний курс : підруч. : у 2-х т. / за ред. В. Б.Авер’янова. Київ : Юрид. думка, 2004. Т. 1: Загальна частина. 2004. 584 с.
2. Битяк Ю. П., Гаращук В. М., Дьяченко О. В. Адміністративне право України : підруч. / за заг. ред. Ю. П. Битяка. Київ : Юрінком Інтер, 2006. 544 с.
3. Гурковський М. П. Реєстраційна діяльність публічної адміністрації: організаційно-правовий аспект. Львів : ЛьвДУВС, 2012. 203 с.
4. Іваненко Д. Д. Система органів і суб’єктів, які здійснюють повноваження у сфері державної реєстрації прав на земельні ділянки, в аспекті законодавчих змін. Прикарпатський юридичний вісник. 2016. Вип. 1 (10). С. 137–141.
5. Конституція України : Закон України від 28 червня 1996 р. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
6. Про державний реєстр виборців : Закон України від 22.02.2007. Відомості Верховної Ради України. 2007. № 20. Ст. 282.
7. Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань : Закон України від 15.05.2003. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 31–32. Ст. 263.
8. Про запобігання корупції : Закон України від 14.10.2014. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 49. Ст. 2056.
9. Про затвердження Положення про Державний реєстр географічних назв : постанова Кабінету Міністрів України від 11.05.2006. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/main/a.
10. Про затвердження Положення про Державний реєстр національного культурного надбання : постанова Кабінету Міністрів України від 12.08.1992 № 466. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/main/a.
11. Про затвердження Положення про Міністерство юстиції України : постанова Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/main/a.
12. Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру військовозобов’язаних : наказ Міністерства оборони України від 08.08.2017 № 418. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/main/a.
13. Про затвердження Порядку здійснення контролю у сфері державної реєстрації : постанова Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 № 990. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/main/a.
14. Про Єдиний державний реєстр військовозобов’язаних : Закон України від 16 березня 2017. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 18. Ст. 217.
15. Про Кабінет Міністрів України : Закон України від 07.10.2010. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 13. Ст. 222.
16. Про Центральну виборчу комісію : Закон України від 30.06.2004. Відомості Верховної Ради України. 2004. № 36. Ст. 448.
17. Семенюк О. Г., Леонов Б. Д. Правовий режим доступу до інформації. Інформація і право. 2019. № 3(30). С. 44-49.
18. Спасенко В. О. Сутність та ознаки інституту державної реєстрації: адміністративно-правовий аспект. Юридична Україна. 2013. № 3. С. 38–43.
19. Тамаря Я. В. Стадії адміністративної процедури з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно. Актуальні проблеми держави і права. 2017. Вип. 78. С. 150–156.