ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ВЛАСНІСТЬ ТА НАЦІОНАЛЬНА БЕЗПЕКА: РОЛЬ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31733/2078-3566-2024-2-310-315Ключові слова:
академічна доброчесність, право, академічна недоброчесність, плагіат, репозитарій наукових текстівАнотація
Інтелектуальна діяльність регулює прогрес та соціоекономічні стратегії будь-якої країни і є показником її розвитку. Права інтелектуальної власності охоплюють такі галузі, як промисловість, наука, література, мистецтво та захист інформації. Ці права стосуються інформації, що міститься у матеріальному об’єкті, а не самого об’єкта. Інтелектуальна власність захищена законом, коли вона відповідає певним правовим вимогам, надаючи власнику право володіти, використовувати та розпоряджатися нею. Закон про інтелектуальну власність, що включає авторське право, патентне право та інші правові засоби персоналізації, регулює створення та використання творчих робіт. Культура академічних відносин залежить від толерантності кожного члена спільноти та визнання унікальних наукових внесків, що підкреслює важливість захисту інтелектуальної власності. Фундаментальні трансформації системи національної безпеки є результатом дії різноманітних чинників, зокрема створення суспільства знань, що ставить сектор безпеки в центр наукового розвитку та соціальної відповідальності. Нова редакція видання Закону України «Про вищу освіту» відкрила можливості для реальної незалежності вищих навчальних закладів, забезпечення академічної доброчесності, зменшення корупції та залучення зацікавлених сторін до управління. Впровадження норм цього закону потребує послідовності, морального лідерства та дотримання високих академічних стандартів. Національна безпека, як соціальна підсистема, діє в зовнішньому середовищі, що впливає на тих, хто займається науковою діяльністю, щоб зберігати академічну доброчесність. Європейський Союз інвестує в процедури виявлення та запобігання плагіату, узгоджуючи їх із цінностями, викладеними в Бухарестській декларації про етичні цінності та принципи вищої освіти в Європейському регіоні, котрі наголошують на чесності, довірі, справедливості та відповідальності.
Посилання
1. Башкір О. І. Академічна доброчесність та інтелектуальна власність : конспект лекцій. Харків : ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2022. 92 с.
2. Гаруст Ю. В., Павленко Б. О. Академічна доброчесність – шлях до захисту інтелектуальної власності українських науковців. Правові горизонти. 2017. Вип. 4. С. 88–95.
3. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
4. Конституція України від 28.06.1996. URL : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр.
5. Kuzmenko A. O. Anatomy of Academic Integrity. Науковий часопис НПУ Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. Вип. 82. С. 81–85.
6. Малогулко Ю. В., Затхей М. В. Проблеми академічної доброчесності в вищих навчальних закладах. Матеріали XLVII науково-технічної конференції підрозділів Вінницького національного технічного університету (НТКП ВНТУ–2018) : зб. доп. (м. Вінниця, 14-23 бер. 2018 р.). Вінниця : ВНТУ, 2018. С. 802–805. URL : https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-hcvr/all-hcvr-2018/paper/view/3857/3456. 7. Ben-David J. Science and Society The Scientist’s Role in Society. A Comparative Study. Englewood Cliffs, N.J., and London : Prentice-Hall, 1971. 207 p.
8. Bologna Seminar on «Doctoral Programmes for the European Knowledge Society» (Salzburg, 3-5 February 2005). Conclusions and recommendations. European University Association. URL : https://eua.eu/downloads/publications/salzburg%20recommendations%202005.pdf.
9. The Bucharest Declaration concerning Ethical Values and Principles for Higher Education in the Europe Region. URL : https://iqaa.kz/images/doc/Bologna/Bucharest%20Declaration%20(2004).pdf
10. Міністр освіти Німеччини подала у відставку через звинувачення у плагіаті. Український тиждень. URL : https://tyzhden.ua/ministr-osvity-nimechchyny-podala-u-vidstavku-cherez-zvynuvachennia-u-plahiati/.
11. Міщенко М. У скандали з плагіатом потрапили політики Австрії, Німеччини та Угорщини. Український тиждень. URL : https://tyzhden.ua/u-skandaly-z-plahiatom-potrapyly-polityky-avstrii-nimechchyny-ta-uhorshchyny/.
12. Description of the eight EQF levels. European Union. URL : https://ec.europa.eu/ploteus/en/content/descriptors.
13. Doctoral Education – Taking Salzburg Forward: Implementation and New Challenges. European University Association. URL : https://eua.eu/resources/publications/354:doctoral-education-taking-salzburg-forward-implementation-and-new-challenges.html.
14. Exploration of the implementation of the Principles for Innovative Doctoral Training in Europe: Final Report. European Commission. 66 р. URL : https://ris.utwente.nl/ws/ portalfiles/portal/5141476.
15. Lisbon European Council 23 and 24 March 2000. Presidency Conclusions. European Parliament. URL : http://www.europarl.europa.eu/summits/lis1_en.htm.
16. Salzburg II Recommendations. European Universities’ Achievements since 2005 in Implementing the Salzburg Principles. Brussels: EUA, 2010. 8 p. European University Association. URL : https://eua.eu/downloads/publications/salzburg%20ii%20recommendations%202010.pdf.
17. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). Brussels : CS Ltd., 2015. 32 p.