PROBLEMATIC ISSUES OF STAFFING CYBER TROOPS OF UKRAINE UNDER MARTIAL LAW

Authors

Keywords:

Cyber Security Strategy, cyber army of the Ministry of Defense of Ukraine, personnel support of cyber army, legislative support of cyber army, cooperation of state bodies with IT specialists.

Abstract

The article examines the prerequisites for the creation of cyber troops of the Ministry of Defense of Ukraine, the appearance of primary legal documents, which should in the future contribute to the development of the appropriate law and by-laws on this issue. It is emphasized that the presence in Ukraine of a system of entities for the protection of the cyber space of the state in the conditions of martial law and in the perspective of the neighborhood with the russian aggressor cannot fully ensure the fulfillment by the armed forces of Ukraine of their main functions regarding the protection of the country. The need to create cyber troops in the state is argued in view of their potential functionality and its difference from what is inherent in cyber defense entities already existing in Ukraine. Attention is paid to the issues of recruiting personnel for future cyber troops. Their forms and types are noted in view of Ukrainian realities and the state of civil society. The problems of cooperation between state institutions and subjects of public initiative in the field of cyberspace protection in the state are indicated. Examples of potential and actual violations of legislation by law enforcement agencies in relation to representatives of the public cyber community are given. Approaches to the formation of the personnel reserve of cyber troops are proposed, taking into account their subjectivity. Signs of procrastination, unprofessionalism, bureaucracy, sabotage and treason on the part of representatives of state bodies, neutralization of efforts by representatives of the active cyber community, lack of proper consolidation of efforts with all sectors of society in matters of state protection in the field of information technologies are indicated. In the course of the research, the statement that the development of the military situation in the country necessitates the need to make adjustments to the implementation plan of the Cybersecurity Strategy of Ukraine, approved in 2021, is argued in order to intensify the development of the corresponding draft law on the creation of cyber troops. It is noted that the lack of appropriate dynamics in the issue of law-making on this issue deprives the Armed Forces of Ukraine of the Ministry of Defense of the timely creation and provision of an effective tool for countering the enemy for the protection of the country. Proposals are made regarding possible approaches to the staffing of cyber troops at the preparatory and intermediate stages of the launch of this state institute.

References

1. Указ Президента України від 26 серпня 2021 року №446/2021 Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 травня 2021 року «Про невідкладні заходи з кібероборони держави». URL : https://www.president.gov.ua/documents/4462021-40009.

2. Указ Президента України від 26 серпня 2021 року№447/2021 Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 травня 2021 року «Про Стратегію кібербезпеки України». URL : https://www.president.gov.ua/documents/4472021-40013.

3. Українців запросили долучитися до кібервійськ – заступник секретаря РНБО. URL : https://fakty.com.ua/ua/ukraine/suspilstvo/20220217-ukrayincziv-zaprosyly-doluchytysya-do-kibervijsk-zastupnyk-sekretarya-rnbo/.

4. РНБО видала розпорядження створити Кібервійська в Україні. Що це буде? URL : https://www.ukrinform.ua/rubric-technology/3316171-rnbo-vidala-rozporadzenna-stvoriti-kibervijska-v-ukraini-so-ce-bude.html.

5. Об украинских хактивистах, кибервойне и уязвимостях в госсекторе. Интервью с членом Ukrainian Cyber Alliance Андреем Барановичем. URL : https://dou.ua/lenta/interviews/story-of-ukrainian-cyber-alliance/.

6. Украинский киберальянс. URL : https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A3%D0%BA%D1% 80%D0%B0%D0%B8%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%BA%D0%B8%D0%B1%D0%B5%D1%80%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D1%8F%D0%BD%D1%81.

7. Український кіберальянс припиняє діяльність в Україні. URL : https://censor.net/ua/n3178085.

8. Хакери Anonymous 3 березня обіцяють спустошити рахунки росіян і направити кошти на ЗСУ. URL : https://uagit.tv/2022/2/28/16206-hakery-anonymous-3-bereznya-obitsyayut-spustoshyty-rahunky-rosiyan-i-napravyty-koshty-na-zsu-video.

9. Хакери Anonymous збільшили атаки на офіційні сайти російських органів влади у два-три рази. URL : https://uagit.tv/2022/3/19/16641-hakery-anonymous-zbilshyly-ataky-na-ofitsiyni-sayty-rosiyskyh-orhaniv-vlady-u-dva-try-razy.

10. Рижков Е. В. Протидія корупції в ОВС / Е. В. Рижков, Є. А. Манченко. Науковий вісник ДДУВС. 2015. № 3. С. 19-24.

11. В ЕС требуют от власти прекратить преследование Украинского киберальянса. URL : https://www.5.ua/ru/polytyka/v-es-trebuiut-ot-vlasty-prekratyt-presledovanye-ukraynskoho-kyberaliansa-209613.html.

12. Рыжков Э. В., Маклаков Г. Ю. Особенности оперативно-розыскной деятельности при расследовании преступлений в сфере высоких технологий. Використання сучасних досягнень криміналістики у боротьбі зі злочинністю: Матеріали міжвузівської науково-практичної конференції студентів, курсантів і слухачів (м. Донецьк, 12 квітня 2002 року). Донецьк: ДІВС. 2002. С. 19-29.

13. Валюшко І. О. Кібербезпека України: наукові та практичні виміри сучасності. Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право. 2016. 3/4(31-32). С. 117-124.

14. Нові кібервійська: де взяти гроші і як забезпечити кадрами? URL : dw.com/uk/нові-українські-кібервійська-де-взяти-на-них-гроші-і-як-забезпечити-кадрами/a-59028269.

Downloads

Published

2024-11-14

How to Cite

RYZHKOV, E. (2024). PROBLEMATIC ISSUES OF STAFFING CYBER TROOPS OF UKRAINE UNDER MARTIAL LAW. Scientific Bulletin of Dnipro State University of Internal Affairs, (1), 55–60. Retrieved from http://visnik.dduvs.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/922