UKRAINIAN LANGUAGE AS STATE LANGUAGE: GENERAL AND LAW DISCOURSE

Authors

  • Andrii KUCHUK Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko https://orcid.org/0000-0002-5918-2035
  • Kateryna VETOSHKO Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko

Keywords:

state language, state-building, Constitutional Court of Ukraine, public authorities, Ukrainian language.

Abstract

The topicality of the study is determined by the necessity to cover the importance of the Ukrainian language as the state language in building and further development of the Ukrainian state. It is indicated that before the russian aggression, the issue of the legal status of the Ukrainian language did not become the subject of a comprehensive study of jurisprudence, and certain aspects of the Ukrainian language’s functions within the state were the subject of epistemology mainly of philologists. The purpose of the study is to focus attention on the necessity to perceive the language through its state-building role, on the importance of fulfilling the requirements for ensuring the functioning of the Ukrainian language in all spheres of society. Emphasis is placed on certain provisions of the Constitutional Court of Ukraine decisions in cases related to the status of the Ukrainian language as the state language and ensuring its functioning in Ukraine. Examples of language legislation violations by individual subjects of political activity are given. It is pointed out the positive experience of European states in ensuring the functioning of the state language, forming a discourse on the important role of language in state building. For European states, the position on the importance of the state language, which is considered as the basis of state building, as the foundation of statehood, is quite obvious. It is argued that the recognition of the Ukrainian language as the state language in Ukraine is a great achievement of the Ukrainian people (based on the nation-building and state-building function of the language). Throughout the entire historical development, the Ukrainian people and their language were oppressed. However, despite all the obstacles, the Ukrainian language is currently legislated as the state language. Accordingly, the state must ensure the comprehensive development and functioning of the Ukrainian language in all spheres of public life throughout the territory of Ukraine. It is summarized that the implementation of the task of establishing the Ukrainian language as the state language by public authorities in Ukrainian society turned out to be insufficiently effective. We could observe the process of narrowing its use, which became one of the factors of social tension and affected the provision of national security of the Ukrainian state. Today, it is the state authorities that have an important duty to convey the role of the Ukrainian language, which was noted in the decision of the Constitutional Court of Ukraine. There can be no Ukrainian state without the Ukrainian language.

References

1. Конституція України від 28 червня 1996 року. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

2. Про забезпечення функціонування української мови як державної. Закон України від 25.04.2019. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2704-19#Text.

3. Звернення до Президента України Володимира Зеленського від доктора філологічних наук, професора, директора Інституту української мови НАН України, дійсного члена НТШ, члена Політичної ради Народного Руху України Павла Гриценка. URL : https://www.facebook.com/profile.php?id=100068168514803.

4. Масенко Л. Т. Українська мова в соціолінгвістичному аспект і: автореф. дис. …д-ра філол. наук : 10.02.01 / Національний університет "Києво-Могилянська академія". Київ, 2005. 40 с.

5. Єрмоленко С. Я. Мова і українознавчий світогляд. Київ : НДІУ, 2007. 444 с.

6. Янковська Г. В. Функції державної мови. Юридичний науковий електронний журнал. 2014. № 5. С. 23-27.

7. Шишкін В. І. Мова як складник державотворення. URL : http://urp1990.com.ua/s68-mova-yak-skladnik-derjavotvorennya.

8. Кравченко С. П. Мова як фактор правоутворення та законотворення: автореф. дис. ... канд. юрид. Наук : 12.00.01 / Одеська державна юридична академія. Одеса, 2000. 20 с.

9. Основні функції мови як суспільного явища. URL : https://lektsii.com/1-16558.html.

10. Українська мова : енциклопедія ; редкол.: В. М. Русанівський та ін.– Вид. 2-е, випр. і доп. Київ : Вид-во "Укр. Енцикл." ім. М. П. Бажана, 2004. 820 с.

11. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційними поданнями 51 народного депутата України про офіційне тлумачення положень статті 10 Конституції України щодо застосування державної мови органами державної влади, органами місцевого самоврядування та використання її у навчальному процесі в навчальних закладах України (справа про застосування української мови) від 14 грудня 1999 року № 10-рп/99. Офіційний вісник України. 2000. № 4. Ст. 125.

12. Підозрюваний просить суддю говорити українською мовою. URL : https://www.youtube.com/watch?v=t1AUYAwjUh4.

13. Постанова Львівського окружного адміністративного суду м. Львів від 14 вересня 2015 р., справа № 813/4324/15. URL : https://reyestr.court.gov.ua/Review/50789396.

14. Про державну службу. Закон України від 10.12. 2015. Відомості Верховної Ради України. 2016. № 4. Ст. 43.

15. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» від 14.07.2021. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v001p710-21#Text.

Downloads

Published

2024-11-14

How to Cite

KUCHUK, A., & VETOSHKO, K. (2024). UKRAINIAN LANGUAGE AS STATE LANGUAGE: GENERAL AND LAW DISCOURSE. Scientific Bulletin of Dnipro State University of Internal Affairs, (1), 24–29. Retrieved from http://visnik.dduvs.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/916

Issue

Section

ISSUES OF THEORY AND HISTORY OF STATE AND LAW, CONSTITUTIONAL LAW AND PUBLIC ADMINISTRATION