REFORMING GENDER POLICY IN THE CONDITIONS OF EUROPEAN INTEGRATION
DOI:
https://doi.org/10.31733/2078-3566-2022-6-210-216Keywords:
gender equality, strategy, Global Gender Gap Index, gender quotas, state policy, social work, Armed Forces of Ukraine.Abstract
Ukraine's aspiration to become part of the world community requires the country's population to comply with international rules. One of these principles is ensuring equal rights and opportunities for men and women. The legacy of the Soviet past in Ukraine has harmed the country's gender equality policy. As a result, from the time of independence in 1991 to 2000, apart from the Constitution of Ukraine, no legislative act regulated gender equality. The most crucial issue of gender equality has only recently become relevant. As a result, Ukraine's signing of the Association Agreement with the European Union, participation in the Biarritz Partnership and the International Coalition for Equal Pay (EPIC), which are initiatives aimed at promoting equality between men and women, have influenced the relevance of public policy research in this area. To achieve the research goals, we analysed the legislative framework of gender equality in the country from the late 80s to today. The essential parts of the legislative acts, as well as the spheres they regulate, are defined. The State Program "On approval of the State Strategy for ensuring equal rights and opportunities for women and men for the period up to 2030 and approval of the operational plan for its implementation for 2022-2024" was considered. The task of the Government Commissioner for Gender Policy is to reduce the disparity between women and men in Ukraine. The effectiveness of gender quotas in practice has been studied. Global gender gap indices for 2022 were estimated. International and national trends in gender equality were documented. Ways to achieve gender equality in the Armed Forces of Ukraine have been determined. The nearest opportunities for changes in the foundations of the state's gender policy are explored through the prism of the analysis of the Strategy for ensuring equal rights and opportunities for men and women until 2030.
References
1. López-Martínez María, Prudencio José Riquelme Perea, Manuel de Maya Matallana. Gender equality models in the European Union. International Journal of Sociology and Social Policy. 2022. 42.7/8. S. 605–623.
2. Nalyvaiko L. R., Нrytsai I. O. Gender budgeting as a means of ensuring the gender equality principle. Publishing House “Baltija Publishing”, 2021. DOI https://doi.org/10.30525/978-9934-571-83-1-14.
3. Конвенція про ліквідацію всіх форм дискримінації що до жінок. Київ, 1995. 24 с.
4. Конституція України (з офіц. тлумаченням Конституц. Суду України). Київ : Ліра, 2006. 96 с.
5. Юшко А. Закон про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків. Праця і закон. 2005. № 21. С. 11–12.
6. Про затвердження Державної програми забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2016 року : Постанова Кабінету Міністрів України від 26.09.2013 № 717 : станом на 10.06.2015. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/717-2013-п#Text.
7. Про затвердження Державної соціальної програми забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2021 року : постанова Кабінету Міністрів України від 11.04.2018 № 273 : станом на 26.09.2020. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/273-2018-п#Text.
8. Як Кіровоградщина забезпечувала рівність прав та можливостей жінок та чоловіків: 6 із 13. Громадський простір. URL : https://www.prostir.ua/?news=yak-%20kirovohradschyna-zabezpechuvala-rivnist-prav-ta-mozhlyvostej-zhinok-ta-cholovikiv-6-iz-13.
9. Про затвердження Переліку важких робіт та робіт із шкідливими і небезпечними умовами праці, на яких забороняється застосування праці жінок (ДНАОП 0.03-8.08-93) : наказ МОЗ України від 29.12.1993 № 256 : станом на 22.12.2017. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0051-94#Text.
10. Про Урядового уповноваженого з питань гендерної політики : Постанова Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 390. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/390-2017-п#Text.
11. Впровадження ґендерних квот. Центральна Виборча Комісія. URL : https://cvk.gov.ua/actualna-informaciya/vprovadzhennya-gendernih-kvot-tse-timchasoviy-zahid-dlya-zaluchennya-zhinok-do-politichnogo-zhittya-kraini-chlenkinya-tsvk-viktoriya-glushhenko-pro-gendernu-rivnist-v-ukrainskiy-polititsi-u.html.
12. Global Gender Gap Report 2021. World Economic Forum. URL : https://www.weforum.org/reports/global-gender-gap-report-2021/.
13. Gender Gap – 2021: Розрив збільшується, Україна втратила 15 позицій. 50vidsotkiv. URL : https://50vidsotkiv.org.ua/gender-gap-2021-rozryv-zbilshuyetsya-ukrayina-vtratyla-15-pozytsij/.
14. Наливайко Л. Р., Несторова К. Ю. Проблеми правового статусу жінок, що несуть військову службу в Україні, в аспекті гендеризації. Право і суспільство. 2018. № 1. С. 123–127.
15. Про схвалення Державної стратегії забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2030 року та затвердження операційного плану з її реалізації на 2022–2024 роки : розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.08.2022 № 752-р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/752-2022-р#Text.
16. Leheza Yu., Nalyvaiko L., Sachko O., Shcherbyna V., Chepik-Trehubenko O. Principles of law: Methodological approaches to understanding in the context of modern globalization transformations. Ius Humani. Law Journal. 2022. 11(2). S. 55–79. URL : https://doi.org/https://doi.org/10.31207/ih.v11i2.312
17. Основи теорії гендеру: юридичні, політологічні, філософські, лінгвістичні та культурологічні засади : кол. монограф. / кол. Авторів ; за заг. ред. Л. Р. Наливайко, І. О. Грицай. Київ : Хай-Тек Прес, 2018. 348 с.