THE CONCEPT OF THE STATE RESERVE SYSTEM AND ITS PROVISION

Authors

  • Hidaiat Azimov Institute of State and Law named after V. M. Koretsky National Academy of Sciences of Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-2-411-417

Keywords:

legitimate interests, management activities, national security, purpose, provision, state reserve system, tasks.

Abstract

The article provides a scientific understanding of the state reserve system, as well as the essence of its provision. In accordance with current legislation, the state reserve system in Ukraine comprises bodies and entities that form, store, move, supply, reserve, finance, vacation, refreshment, and undertake other actions related to the resources of the state reserve. These subjects include the Cabinet of Ministers of Ukraine; the subject, which implements state policy in the field of the state material reserve; and also enterprises, institutions, and organizations. The author proposes to understand the provisions of the state reserve system in three contexts. Firstly, as an integral part (subsystem) of the national security system of Ukraine, and as a special element of the provisions of the national security system of Ukraine. Secondly, as a set of rules governing the activities of subjects in the field of state reservation and their interaction, as well as activities (processes) relating to the use, implementation, and compliance with such rules. Thirdly, as an integrated system of legal, organizational, administrative, and economic measures that create conditions for implementing relations (processes) in the field of state reserve, and thus contribute to the effective formation, accounting, replacement, vacation, and other actions concerning resources that are (should be) in the state reserve. On this basis, it is established that the complex purpose of ensuring the state reserve system is to achieve maximum stability and efficiency in the functioning of subjects in the field of state reserve, thereby protecting the interests of citizens, society, and the state in critical situations. Simultaneously, these relevant interests are ensured by maintaining the proper state of the resource system of the state reserve. This is achieved through the timely identification of risks to the resources of such reserve. The attainment of this objective requires fulfilling several tasks related to ensuring the state reserve system as a special management activity. The main such tasks include, among others, providing the necessary resources to ensure legality, transparency (integrity), and effectiveness of relations and processes in the field of the state reserve; creating an effective regulatory framework and institutional conditions in which it is possible to establish and operate the administrative and legal regime to ensure the system of the state reserve; developing strategies (as well as plans for their implementation) for risk management, and taking actions to overcome challenges of a special period and other crisis situations by proper utilization of the resources of the state reserve system by the subjects of such reserve. The article’s conclusion summarizes the study’s findings and substantiates the need for further research into the fundamentals of the state reserve system.

References

1. Про державні резерви : проєкт Закону України від 03.03.2023 № 9079. URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/1679454.

2. Про державний матеріальний резерв : Закон України від 24.01.1997. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/51/97-вр.

3. Матвійчук А. В. Адміністративно-правове забезпечення державної регуляторної політики. Підприємство, господарство і право. 2019. № 1. С. 108–111.

4. Дмитренко С. О. Щодо визначення дефініції «адміністративно-правове забезпечення реалізації правоохоронної функції держави у сфері оподаткування». Сучасні проблеми правового, економічного та соціального розвитку держави : тези доп. Міжнародної науково-практ. конф. (м. Харків, 27 листопада 2020 р.). Харків : ХНУВС, 2020. С. 106–108.

5. Шопіна І. М. Поняття адміністративно-правового забезпечення як одна із базових категорій адміністративного права. Правові засади організації та здійснення публічної влади : зб. тез ІІІ Міжнародної науково-практ. конф. (м. Хмельницький, 28 лютого – 02 березня 2020 р.). Хмельницький : ХУУП імені Леоніда Юзькова, 2020. С. 458–461.

6. Чиж А. О., Катькало С. О., Кузьменко А. І. Соціальна безпека як складова національної безпеки України. Економічна безпека: держава, регіон, підприємство : матеріали ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Полтава, 01 грудня 2016 року – 10 січня 2017 року). Полтава : ПолтНТУ, 2017. С. 201–204.

7. Войтович Р. В. Глобалізаційні виклики національної безпеки: геополітичний аспект. Сучасна українська політика. Політика і політологи про неї. 2010. Вип. 20. С. 281–297.

8. Косілова О. І. Політична безпека в системі національної безпеки України. Правова інформатика. 2011. № 1(29). С. 72–78.

9. Про національну безпеку України : Закон України від 21.06.2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19.

10. Про схвалення Стратегії реформування системи державного матеріального резерву на період до 2025 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 19.08.2022 № 771-р. Офіційний вісник України. 2022. № 72. Ст. 4366.

Published

2024-10-17

How to Cite

Azimov, H. (2024). THE CONCEPT OF THE STATE RESERVE SYSTEM AND ITS PROVISION. Scientific Bulletin of Dnipro State University of Internal Affairs, (2), 411–417. https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-2-411-417