TOPICAL ISSUES OF FORMATION THE LANGUAGE COMPETENCE OF DOCTORS OF PHILOSOPHY IN LAW
DOI:
https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-2-371-376Keywords:
doctor of philosophy in law, language competence, educational program.Abstract
The research focuses on the language training problems of doctoral students for the third (educational and scientific) level of higher education in the specialty 081 Law. The absence of an approved higher education standard for the preparation of doctors of philosophy in law requires alignment of the program learning outcomes with the requirements of the National Qualifications Framework of Ukraine. It is stated that language competence is closely related to civic competence, which is directly related to legal professionals. The expansion of the state language functions, the growth of its importance in society with a view to creating a Ukrainian-speaking environment, leads to increased requirements for improving the language training effectiveness for law scholars and PhD students. The language competence key aspects of doctors of philosophy in law are analyzed. It is determined that the approach of those higher education institutions which maintain a reasonable balance in the formation of communicative language competence in the training of doctors of philosophy, and do not focus exclusively on learning a foreign language, is correct. After all, the communicative competence of a law practitioner and scholar is a vital skill, since it implies the ability to communicate constructively with professional community members. It is emphasized that when preparing future doctors of philosophy for professional activities in the chosen field, it is promising to request that when developing a higher education national standard for the doctors of philosophy in law training, the following issues should be addressed: formation of language competence and the level of academic Ukrainian and foreign languages use in professional activities and research; these skills should be as close as possible to the normatively approved C1 and C2 standards for proficiency in the state language with the relevant assessment criteria.
References
1. Білогорка М., Мороз Т. Шляхи формування мовної компетентності особистості: науково-методичний підхід. Актуальні питання гуманітарних наук. Вип. 11. 2015. С. 222–228.
2. Бойко Л. П., Чернова І. В. Формування мовної компетенції в контексті професійної підготовки в ЗВО. Philological sciences, inercultural communication and translation studies: an experience and challenges : conference proceedings (April 23–24, 2021). Czestochowa : «Baltija
Publishing». 2021. Vol. 2. P. 39–41.
3. Гриджук О. Є. Теоретико-методичні засади формування мовнокомунікативної компетентності майбутніх фахівців лісотехнічних спеціальностей : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.02. Херсон : Херсонський державний університет, 2018. 863 с.
4. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання; наук. ред. укр. вид. д-р пед. наук, проф. С. Ю. Ніколаєва. Київ : Ленвіт, 2003. 273 с.
5. Колодій Н. Сутність професійної мовленнєвої компетенції бакалаврів соціальної роботи. Освітні обрії. 2018. № 2(47). С. 53–56.
6. Пальченкова В. М., Рябчинська О. П. До питання про формування мовної компетентності докторів філософії з права. Модернізація підходів до підготовки наукових кадрів у галузі права : матеріали всеукр. наук.-педагогічного підвищення кваліфікації. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2023. С. 82–86.
7. Пивоваров В. М. Формування мовних компетентностей у гуманітарній складовій підготовки здобувачів наукового ступеня доктора філософії. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія : Філологія. 2018. Вип. 1(69). Ч. 2, березень. С. 87–91.
8. Про забезпечення функціонування української мови як державної : Закон України від 25.04.2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2704-19#Text.
9. Про затвердження класифікації рівнів володіння державною мовою та вимог до них : рішення Національної комісії зі стандартів державної мови від 24.06.2021 № 31. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0924-21#n17.
10. Про затвердження Національної рамки кваліфікацій : постанова Кабінету Міністрів від 23.11.2011 № 1341. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF#Text.