FOREIGN EXPERIENCE OF FORMING A MODEL OF REINTEGRATION OF TEMPORARILY OCCUPIED AND ANNEXED TERRITORIES IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-3-298-305Keywords:
reintegration, temporarily occupied and annexed territories, russian aggression, foreign experience of reintegration of temporarily occupied and annexed territories, implementation.Abstract
The article examines the foreign experience of forming a model of reintegration of temporarily occupied and annexed territories in Ukraine. The main directions and legal instruments regarding the implementation of foreign experience in the reintegration of temporarily occupied and annexed territories into the national practice of public authorities of Ukraine are analyzed. The main forms of reintegration of territories temporarily occupied and annexed by Ukraine are determined. The author refers to the main forms of reintegration of temporarily occupied and annexed territories by Ukraine: 1) political and diplomatic reintegration of temporarily occupied and annexed territories with the involvement of an international component; 2) socio-economic and cultural reintegration of temporarily occupied and annexed territories. The proposed forms include international practice (means), various aspects and efforts of the countries of the world, which at one time carried out the reintegration of temporarily occupied and annexed territories. Political-diplomatic reintegration of temporarily occupied and annexed territories with the involvement of an international component involves the involvement of international organizations and the use of relevant recommendations. It is proposed to consider the creation of temporary international administrations as one of the ways to speed up the reintegration of the temporarily occupied and annexed territories of Ukraine. Socio-economic and cultural reintegration of temporarily occupied and annexed territories consists of national internal components, which are implemented in a complex and with the involvement of a wide range of subjects. The author considers the availability of appropriate legislation, the involvement of the civil sector, and the creation of an informational reintegration policy to be the main components. The directions of implementation of foreign experience of reintegration of temporarily occupied and annexed territories into the national practice of public authorities of Ukraine are determined: 1) harmonization of national legal acts with international documents on reintegration issues; 2) reception of certain provisions of the legislation of foreign countries on the reintegration of temporarily occupied and annexed territories; 3) adoption of national legislation defining the principles of the state policy of reintegration of temporarily occupied and annexed territories and their inhabitants.
References
1. Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України. Відомості Верховної Ради, 2014, № 26, ст. 892.
2. Aggression against Ukraine. Resolution adopted by the General Assembly on March 2, 2022. URL : https://documents-dds-ny.un.org/doc/ UNDOC/GEN/N22/293/36/PDF/N2229336.pdf?OpenElement.
3. Allegations of genocide under the convention on the prevention and punishment of the crime of genocide (Ukraine v. Russian Federation). Order March 6, 2022. URL : https://www.icjcij.org/public/files/case-related/182/182-20220316-ORD-01-00-EN.pdf.
4. Ржевська Н. Моделі реінтеграції окупованих територій: світовий досвід та український варіант. Acta de Historia & Politica: Saeculum XXІ. 2019. № 1. С. 96-106.
5. Камінська Н. В. Деокупація як інструмент відновлення територіальної цілісності України: загальнотеоретична характеристика та тенденції законотворчості. Наукові записки Інституту законодавства Верховної Ради України. 2022. № 1. С. 50-69.
6. Камінська Н. В., Демиденко В. О. Механізм деокупації та реінтеграції тимчасово окупованої території України: проблеми комплексного забезпечення. Невідкладні заходи з протидії російській агресії з Криму: політичні, юридичні, економічні, управлінські та соціальні аспекти: матер. наук.-практ. конф. (м. Київ, 4 вер. 2018 р.). Київ-Одеса : Фенікс, 2018. С. 65-69.
7. Явір В. А. Етнополітична інтеграція та дезінтеграція у сучасному світі: політико-правовий концепт: монографія. Київ : Логос, 2018. 468 с.
8. Ratner S. R. Foreign Occupation and International Territorial Administration: The Challenges of Convergence. European Journal of International Law, 2005, 16 (4), 695–719. URL : https://doi.org/10.1093/ejil/chi138.
9. Iverson J. M. The function of Jus Post Bellum in international law. Institute of Public Law. Leiden : Leiden University, 2017. URL : https://scholarlypublications.universiteitleiden.nl/handle/1887/55949.
10. UNHCR’s Centre for Documentation and Research (CDR). 1997. Reintegration in the Transition from War to Peace. URL : www.refworld.org/ pdfid/3ae6b31f8.pdf.
11. United Nations Transitional administration in Eastern Slavonia, Baranja and Western Sirmium. URL : https://peacekeeping.un.org/sites/default/files/ past/untaes_p.htm
12. Kasunić S. Pragmatic peace: the UNTAES peacekeeping mission as an example for peaceful reintegration of occupied multiethnic territories. The Global Campus Europe – EMA Awarded Theses. 2018. 109 s.
13. Smoljan J. Socio-economic aspects of peacebuilding: UNTAES and the Reintegration of Eastern Slavonia (1996-2000). Michaelmas, 2004. 296 s.
14. Циганов О. Г., Мацко А. С. Реінтеграція окупованих територій: українські реалії та зарубіжний досвід: монографія. Вінниця : Твори, 2020. 455 с.
15. Калакура О. Траєкторія етнонаціональної політики України щодо деокупації та реінтеграції населення Донбасу. Society. Document. Communication. Соціум. Документ. Комунікація. 2022. № 1 (13). С. 40-63.
16. Наливайко Л. Р. Інформаційна безпека та інформаційна політика в Україні: конституційно-правовий аспект. Вісник Запорізького державного університету. 2003. № 1. С. 60–65.
17. Наливайко І. О. Сучасні механізми запобігання та протидії корупції в Україні. The 5th International scientific and practical conference “Science, innovations and education: problems and prospects”(December 8-10, 2021) CPN Publishing Group, Tokyo, Japan. 2021. С. 1036.
18. Наливайко Л. Р., Чепік-Трегубенко О. С. Децентралізація влади в Україні в умовах розбудови демократичного громадянського суспільства. Підприємництво, господарство і право. 2015. № 10. С. 44-47.
19. Рехтман Є. Г. Комунікація як інструмент реінтеграції Донбасу. Проблеми захисту прав і свобод вимушених переселенців, а також інтересів громадян або держави на тимчасово окупованих територіях та в районах проведення антитерористичної операції: матеріали Міжнар. круг. столу (м. Київ, 27 жовтня 2016 р.). Київ : Національна академія прокуратури України, 2016. С. 118-121.
20. Трофименко А. Нормативно-правові засади протидії російській інформаційній агресії в Україні. Тенденції розвитку сучасної системи міжнародних відносин та світового політичного процесу: зб. матер. IX Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф. (м. Маріуполь, 24 травня 2019 р.). Маріуполь: МДУ, 2019. С. 191-199.
21. Minakova Ye., Nalyvaiko I. Public participation in the mechanism of prevention and anticorruption in Ukraine. KELM (Knowledge, Education, Law, Management). 2022. №7 (51). Р.167-173.
22. Nalyvaiko L. R. Transparency as a democratic standard of the government functioning. Evropský Politický a Právní Diskurs. 2014. Svazek 1., 4. vydání. C. 51-62.