AUTHORITY OF LOCAL GOVERNMENT BODIES IN THE FIELD OF ENSURING THE RIGHTS AND FREEDOMS OF INTERNALLY DISPLACED PERSONS UNDER MARTIAL LAW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-3-57-63

Keywords:

rights and freedoms, internally displaced persons, state authorities, local selfgovernment bodies, integration, martial law.

Abstract

The article describes the powers of local self-government bodies in the field of ensuring the rights and freedoms of internally displaced persons under martial law. In the conditions of martial law, a systematic scientific understanding of the effectiveness of the exercise of powers by local self-government bodies in ensuring the rights and freedoms of internally displaced persons is necessary. Local self-government bodies are closest to the individual problems and needs of persons who have moved to the host community, possess the appropriate resources and means of solving their problems. In conditions of high burden on local self-government bodies, a number of powers regarding the protection of internally displaced persons need improvement and rethinking. It was determined that the legal regime of martial law conditions the expansion of the opportunities of local self-government bodies to influence the situation of persons affected by the war. Regulatory and legal consolidation of the powers of local self-government bodies is appropriate, but local self-government bodies do not actively use their opportunities. It is appropriate to involve public organizations representing the interests of IDPs in the preparation and implementation of local policies and programs. The effectiveness of local self-government bodies' implementation of policies in the field of ensuring the rights and interests of IDPs depends on the quality regulatory and legal consolidation of the powers of public authorities; the level of their institutional capacity and professionalism; available resources and means; proper communication directly with IDPs. Territorial community, institutions of civil society have the right to assess the quality and efficiency of the activities of local self-government bodies, to correct it in accordance with the procedure established by law or the statute of the territorial community. The formation of the municipal policy for the provision of IDPs should be based on the study of their intentions regarding integration in the host community. Strengthening the institutional capacity of local self-government bodies is a guarantee of their quality provision of the rights and interests of IDPs.

References

1. Сіньова Л. М. Окремі аспекти захисту прав внутрішньо переміщених осіб в Україні. Сучасні виклики для міграційної політики: правові, освітні та історичні аспекти : матеріали науково-практ. круглого столу (Суми, 24 червня 2023 р.) / ред. кол.: В. М. Завгородня, А. М. Куліш та ін. Суми : Сумський державний університет, 2023. 70 с.

2. Лішик О. П. Інституційне забезпечення реалізації прав і свобод внутрішньо переміщених осіб. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія : Державне управління. 2019. Т. 30 (69). № 1. С. 80–84.

3. Мінакова Є. В. Інституційна система забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб в умовах воєнного стану: теоретичні та правові аспекти. Наука і техніка сьогодні. 2023. № 12 (26). C. 33.

4. Проценко Т. О. Державні органи влади та органи місцевого самоврядування як суб’єкти забезпечення прав та свобод внутрішньо переміщених осіб в Україні. Наука і правоохоронна діяльність. 2016. № 3(33). С. 33–42.

5. Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб : Закон України від 20.10.2014 р. Відомості Верховної Ради України. 2015. № 1. Ст.1.

6. Кошляк Н. Е. Характеристика правового регулювання діяльності органів місцевого самоврядування щодо забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб в Україні. Київський часопис права. 2023. № 3. С. 7–13.

7. Мінакова Є. В. Інституційна спроможність органів місцевого самоврядування щодо інтеграції внутрішньо переміщених осіб у приймаючій громаді: правові та практичні аспекти. Наукові інновації та передові технології. 2023. № 12 (26). С. 245–255.

8. Кошляк Н. Е. Теоретико-прикладні аспекти забезпечення органами місцевого самоврядування прав і свобод внутрішньо переміщених осіб. Нове українське право. 2022. № 4. С. 125–132.

9. Рижук Ю. М. Забезпечення органами місцевого самоврядування прав людини в умовах воєнного стану. Київський часопис права. 2023. № (4). С. 25–30.

10. Конституція України від 28.06.1996 р. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

11. Камінська Н. В. Проблеми реалізації і захисту виборчих прав внутрішньо переміщених осіб. Ірпінський юридичний часопис: науковий журнал. 2023. № 3 (12). С. 20–34.

12. Nalyvayko L., Chepik-Tregubenko O. Ensuring the electoral rights of internally displaced persons in local elections: problems of theory and practice. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2018. № 2. С. 59–63.

13. Minakova Ye., Nalyvaiko I. Public participation in the mechanism of prevention and anticorruption in Ukraine. KELM (Knowledge, Education, Law, Management). 2022. № 7 (51). S. 167–173.

14. Nalyvaiko L., Chepik-Trehubenko O. Application of the principle of the rule of law international and national courts. KELM (Knowledge, Education, Law, Management). 2022. № 4. (48). Р. 413–419.

Published

2024-10-04

How to Cite

Perederii, O. (2024). AUTHORITY OF LOCAL GOVERNMENT BODIES IN THE FIELD OF ENSURING THE RIGHTS AND FREEDOMS OF INTERNALLY DISPLACED PERSONS UNDER MARTIAL LAW. Scientific Bulletin of Dnipro State University of Internal Affairs, (3), 57–63. https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-3-57-63

Issue

Section

UKRAINIAN STATE AND THE LAW IN COMBATING RUSSIAN MILITARY AGGRESSION