EXPERIENCE OF THE USE OF INNOVATIVE METHODS OF GENERAL SOCIOLOGY COURSE IN LAW UNIVERSITY

Authors

  • M.M. Pidlisnyy Dnipro State University of Internal Affairs

Keywords:

innovative technologies, seminars, tools and techniques, experience, educational practice

Abstract

The author has аnalyzed practical forms and methods of innovative technologies in the General course of sociology. The most effective use of their seminars. Discusses techniques, developed jointly with students. The students in their feedback, express the pleasure of active forms of employment. In their opinion, this form of training allows, first, to better understand and grasp the educational material. Second, to understand themselves in relationship with the environment. Thirdly, to solve personal problems. These results are different, but in reality they are interrelated. The purpose of education is to shape the knowledge is in the form of transfer of samples and the development of the necessary information. The purpose of education is to shape the ability of the student to demonstrate their knowledge in the form of skills to design new ways to solve a particular task given the rapidly changing situation. Teaching sociology is an ongoing process the effective use of traditional forms and techniques and the simultaneous development of innovative technologies. The purpose of teaching the discipline of sociology is, first, the development of the methods and practice of active learning in sociology, secondly, the need to consolidate and disseminate the experience gained in the social sphere, and thirdly, to organize seminars and conferences devoted to the methodological aspects of teaching sociological disciplines, fourthly, to conduct workshops, attract future lawyers to the development of a technique of interactive learning, fifth, to effectively use the experience gained in educational practice of foreign and domestic high schools.

References

1. Віленський В.Я. Технології професійно-орієнтованого навчання у вищій школі / Віленський В.Я., Образцов П.І., Уман А.І. – М., 2005; Педагогіка вищої школи. – Мн., 2005.

2. Майкова Е.М., Блохіна М.В., Григорьєв А.Г. Проблеми ефективного навчання соціології. – 2009. – № 6. – С. 136-143; Соціологічне знання в системі соціально-гуманістичної підготовки студентів. – 2010. – № 6. – С. 118-123; В.М. Петров, Є.М. Куликов. Ігрові форми семінарських занять. – 2010. – № 5. – С. 128-132; Нові інформаційні технології в соціологічній освіті. – 2010. – № 5. –С. 133-136; Можливості електронного наукового семінару. – 2010. – № 6. – С. 135-137.

3. Марченко О.В. Методологічні стратегії дослідження освітнього простору : монографія. – Дніпропетровськ, 2012; Складановская М.Г. Активизация познавательной деятельности. – Днепропетровск, 2010; Гин А.А. Новые педагогические технологии. – К., 2010; Підлісний М.М. Проблема використання інтерактивних методів у вивченні загальної соціології // Інноваційні процеси у сучасному просторі юридичної освіти: реалії, тенденції, перспективи : матеріали ІІ Всеукр. науково-практ. конф. – Дніпропетровськ, 2015. – С. 143-147; матеріали ІІІ Всеукр. науково-практ. конф. – Дніпропетровськ, 2016. – 298 с.

4. Підлісний М.М. Соціологічний практикум : навчально-наочний посібник у схемах і коментарях. – Дніпропетровськ , 2016.

5. Кравченко А.И. Основы социологии : метод. пособие / А.И. Кравченко. – М., 1997. – С. 92-97.

6. Коляда В.И. Введение в социологию. Краткий очерк теории и практики в конспективном изложении / Коляда В.И., Назаренко А.Г. – Запорожье, 2009. – С. 86-87.

7. Соціологія : підручник / за ред. В.Г. Городяненка. – К., 2008 – С. 502-505.

8. Аверьянов Л.Я. Социология: искусство задавать вопросы / Л.Я. Аверьянов. – М., 1988; Панина Н.В. Технология социологического исследования / Н.В. Панина. – К., 1998.

Published

2024-09-06

How to Cite

Pidlisnyy, M. (2024). EXPERIENCE OF THE USE OF INNOVATIVE METHODS OF GENERAL SOCIOLOGY COURSE IN LAW UNIVERSITY. Scientific Bulletin of Dnipro State University of Internal Affairs, (4), 23–31. Retrieved from http://visnik.dduvs.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/417

Issue

Section

ПИТАННЯ ПРАВОВОГО СТАТУСУ, СЛУЖБОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ ПОЛІЦЕЙСЬКИХ