INNOVATIVE APPROACH TO IMPROVING THE PRACTICAL COMPONENT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN UNIVERSITIES MIA ON THE EXAMPLE OF THE DNIPROPETROVS’K STATE UNIVERSITY OF INTERNAL AFFAIRS
Keywords:
motivation for learning, interactivity, innovation in the learning process, practical skills, operational and tactical exercises, role functionAbstract
In the article the modern problems of the practical component of the educational process in higher educational establishments of Ukraine and provided suggestions for improvement on the example of the introduction of new approaches of integrated operational and tactical exercises in Dnipropetrovsk State University of Internal Affairs under the codename "102 Line". Out of the situation related to the need updating applicants motivational sphere of higher education, improve the practical part of the training process and bringing it in line with contemporary needs practice, we see the following: gradually update and improve the information and technical and material support to the educational process functional analogues of practical units; make additional visual and gaming elements to the training sessions, which in turn areas close to real situations; provide and implement elements of maximum autonomy and responsibility of students and students turned out for the results; in conditions of considerable practical workers loading units to strength then the relationship of students and students with representatives of practice through the active involvement of students of correspondence courses during the training sessions; actively block and use the binary system during formation of the schedule of classes and testing new pedagogical methods; ensure cooperation with in the educational process of cadets of police departments and law students; implement educational Circulation of the Ministry of Internal Affairs vicious cycle of law enforcement, law enforcement and judicial functions within professionally-oriented business, roleplays and operational-tactical exercises.
References
1. Лист Директора Департаменту персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України № 22/2-3380 від 29 листопада 2016 року «Про проведення дострокових випусків курсантів ВНЗ МВС».
2. Горська М.О. Особливості професійного навчання поліцейських у сучасних умовах / М.О. Горська // Особливості підготовки поліцейських в умовах реформування системи МВС України : зб. матеріалів І міжнародної наук.-практ. конф. (м. Харків, 20 трав. 2016 р.) / МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ. – Харків, 2015. – С. 116-120.
3. Рижков Е.В. Мотиваційна складова навчального процесу крізь призму інтерактивності / Е.В. Рижков // Інтерактивні методи навчання при вивченні кримінально-правових дисциплін : матеріали науково-практичного семінару (м. Дніпропетровськ, 26 березня 2015 р.). – Дніпропетровськ : Дніпропетровський держ. університет внутрішніх справ, 2015. – С. 45-47.
4. Про затвердження Положення про практичну підготовку слухачів та курсантів вищих навчальних закладів МВС України : наказ МВС України від 27.06.2013 № 621 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/z1206-13.
5. Ніколаєв О.Т., Бахчеван Є.Ф. Значення оперативно-тактичних та тактико-спеціальних навчань у системі професійної підготовки особового складу Національної поліції України / О.Т. Ніколаєв, Є.Ф. Бахчеван // Особливості підготовки поліцейських в умовах реформування системи МВС України : зб. матеріалів І міжнародної наук.-практ. конф. (м. Харків, 20 трав. 2016 р.) / МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ. – Харків, 2015. – С. 157-160.
6. Стратегія розвитку органів внутрішніх справ України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.npu.gov.ua/uk/publish/article/1221365.
7. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-18 із змін. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon4. rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
8. Рижков Е.В. Рольова поведінка оперативного працівника як базовий професійний навик / Е.В. Рижков // Оперативно-розшукова діяльність органів внутрішніх справ: проблеми теорії та практики : матеріали Всеукраїнської наук.-практ. конф. (Дніпропетровськ, 15-16 жовтня 2015 р.). – Дніпропетровськ : Дніпроп. держ. ун-т внутр. справ, 2015. – С. 135-136; Рыжков Э.В. Методологические и теоретические основы обучения курсантов специализации «Криминальная милиция» ролевому поведению / Э.В. Рыжков // Проблеми наукового забезпечення вдосконалення й розвитку оперативно-розшукової діяльності в Україні : вісник Луганського державного університету внутрішніх справ ім. Е.О. Дідоренка. – Луганськ, 2008. – Спец. випуск № 4 : у 2-х ч., Ч. 1. – С. 85-90; Рижков Е.В. Моральні аспекти рольової поведінки оперативного працівника / Е.В. Рижков // Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. – 2015. – Спецвипуск № 79. – С. 78-83.
9. Подобний О.О. Навчально-практичні комплекси вузів системи МВС України і ГМВС-УМВС-УМВСТ як напрямок удосконалення практичної підготовки курсантів / О.О. Подобний // Південноукраїнський правничий часопис. –Одеса : ОДУВС, 2008. – № 1. – С. 219-221.