THE LEGITIMIZATION OF PEOPLE’S LEGISLATIVE INITIATIVE IN UKRAINE

Authors

  • V.F. Nesterovych Luhansk state University of Internal Affairs named after E.O. Didorenko

Keywords:

legitimacy, people’s legislative initiative, direct democracy, Ukraine

Abstract

The article deals with the question of legitimation of people’s legislative initiative in Ukraine. Indicated that the constitutional and legal regulation of people’s legislative initiative aimed at creating conditions for a conscious decision by voters during the law-making process. Today, people’s legislative initiative is an important constitutional and legal form of direct democracy, without replacing in any way representative of its forms. It is concluded that the starting point in legitimizing people’s legislative initiative in Ukraine should become fixed in the Constitution of Ukraine, which significantly strengthen the assurance and effectiveness of this form of direct democracy. The legitimization of people’s legislative initiative in Ukraine is bases on constitutional principle that the people are the bearers of sovereignty and the only source of power in Ukraine. The people exercise power directly and through bodies of state power and bodies of local self-government. Specifies that the Constitution of Ukraine allows for realization of people's legislative initiatives in Ukraine. According to the Articles 69, 72 and 74 of the Constitution of Ukraine the expression of the will of the people is exercised through elections, referendum and other forms of direct democracy. An All-Ukrainian referendum is called on people's initiative on the request of no less than three million citizens of Ukraine who have the right to vote, on the condition that the signatures in favour of designating the referendum have been collected in no less than two-thirds of the oblasts, with no less than 100 000 signatures in each oblast. A referendum shall not be permitted in regard to draft laws on issues of taxes, the budget and amnesty. The article states that people’s legislative initiative is a relatively new form of direct democracy, as both the Soviet and Ukrainian legislation until the adoption of the Constitution of Ukraine did not provide for direct participation of citizens in the legislative process. Citizens had only the right to apply to public authorities with suggestions and appeals which did not include the obligation of the authorities to consider the bill and take the appropriate decisions concerning it.

References

1. Погорілко В.Ф. Референдне право України : навч. посібник / В.Ф. Погорілко, В.Л. Федоренко. – К., 2006.

2. Конституція України: прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року // ВВР України. – 1996. – № 30. – Ст. 141.

3. Про внутрішнє та зовнішнє становище України в 2012 році: Щорічне Послання Президента України до Верховної Ради України. – К., 2012.

4. Жаровська І.М. Інститут народної ініціативи – шлях формування відкритої влади / І.М. Жаровська // Науковий вісник Львівського держ. ун-ту внутр. справ. – 2010. – № 3. – С. 23-30.

5. Рішення Конституційного Суду України від 16 квітня 2008 року № 6-рп/2008 у справі про прийняття Конституції та законів України на референдумі // Офіційний вісник України. – 2008. – № 32. – Ст. 1056.

6. Шаповал В.М. Конституційне право зарубіжних країн : підручник / В.М. Шаповал. – К., 1997.

7. Moore J.L. Elections A to Z / J.L. Moore. – Washington, D.C.: Congressional Quarterly Inc., 1999.

8. Доповідь Комісії з питань здійснення народовладдя Конституційної Асамблеї щодо розуміння і реалізації конституційних положень «влада народу» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.president.gov.ua/news/25762.html.

9. Референдуми в Європейському Союзі / О.Д. Чебаненко, О.Ю. Грищук, Н.В. Колодяжна та ін. ; за ред. Д.С. Ковриженка. – К., 2007.

10. Народна законодавча ініціатива як форма безпосередньої демократії: доцільність запровадження в Україні: Аналітична записка Національного інституту стратегічних досліджень [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.niss.gov.ua/articles/1027/.

11. Про внутрішнє та зовнішнє становище України в 2013 році: Щорічне Послання Президента України до Верховної Ради України. – К., 2013.

12. Про всеукраїнський референдум : Закон України від 6 листопада 2012 року № 5475-VI // Офіційний вісник України. – 2012. – № 92. – Ст. 3729.

13. Мудра О.М. Конституційний статус суб’єктів права законодавчої ініціативи : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук : спец. 12.00.02 / О.М. Мудра. – К., 2003.

14. Шляхтун П.П. Конституційне право : словник термінів / П.П. Шляхтун. – К., 2005.

15. Руденко В.Н. Прямая демократия: модели правления, конституционно-правовые институты / В.Н. Руденко. – Екатеринбург, 2003.

16. Зиммерман Дж. Прямая демократия в Соединенных Штатах Америки: опыт и проблемы / Дж. Зиммерман // Вестник Московского гос. ун-та. – Серия 11. – Право. – 1991. – № 5. – С. 47-55.

17. Народна Конституція: обговорюємо проект Конституції Президента України Віктора Ющенка (вересень, 2009) / В.А. Ющенко; Гол. служба інформ. політики Секретаріату Президента України. – К., 2009.

Published

2024-09-06

How to Cite

Nesterovych, V. (2024). THE LEGITIMIZATION OF PEOPLE’S LEGISLATIVE INITIATIVE IN UKRAINE. Scientific Bulletin of Dnipro State University of Internal Affairs, (3), 35–42. Retrieved from http://visnik.dduvs.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/376

Issue

Section

ЗАГАЛЬНОТЕОРЕТИЧНІ, ІСТОРИКО-ФІЛОСОФСЬКІ ТА КОНСТИТУЦІЙНІ АСПЕКТИ ПРАВОЗАСТОСУВАННЯ