FEMALE PRIMARY AND SECONDARY EDUCATION: LEGAL FRAMEWORK OF FUNCTIONING IN THE UKRAINIAN LANDS IN THE SECOND HALF OF XIX – EARLY IN XX CENTURY

Authors

  • O.V. Nestertsova-Sobakar’ Dnipro State University of Internal Affairs

Keywords:

women, legal status, Ukrainian land, education, rights, obligations, primary education, secondary education

Abstract

The article considers the legal bases of functioning of female primary and secondary education in the Ukrainian lands in the second half of XIX – early XX century. Full use of historical experience, allowed us to identify significant factors affecting the development of women's movement for equal rights and receive equal rights to education. It is proved that female education was an important vehicle towards this equality regardless of state and ethnicity. The best public struggle for women's rights has played a huge role in the development of the movement for women's education, which stimulated public-education movement of the mid 50's – early 60-ies of the XIX century In the conditions of the overwhelming illiteracy of the population, and even greater among women, particular importance is given to the movement for women's primary education as the Foundation of the whole educational structure. The processes of formation of primary and secondary education and the formation of an appropriate legal framework took place in parallel on the Ukrainian lands within the Russian and Austro- Hungarian Empire, however, a significant advantage of the second was the emergence of Ukrainian national training institutions. So, women primary and secondary education in Galicia and Bukowina played a somewhat greater role for the formation of not so much the legal status, legal consciousness of many women in the Ukrainian lands as Ukrainian women. Relentless was formed by the new social status of women, in particular Ukrainian, and this required not only the relevant legislation but also establishing appropriate organizational and legal basics of education, namely primary and secondary.

References

1. Зинченко Н. Е. Женское образование в России : ист. очерк / Н. Е. Зинченко. – СПб., 1901.

2. Сборник постановлений по Министерству народного просвещения : в 10 т. − СПб., 1865. − Т. 3. : Царствование императора Александра ІІ, 1855−1864.

3. Ушинский К. Д. Собрание сочинений / К. Д. Ушинский ; гл. ред. А. М. Еголин. − М. ; Л., 1948. – Т. 3 : Педагогические статьи, 1862–1870 гг.

4. Очерки истории школы и педагогической мысли народов СССР. Вторая половина

XIX в. / отв. ред. А. И. Пискунов. – М., 1976.

5. Ососков А. В. Начальное образование в дореволюционной России (1861−1917) : учеб. пособие / А. В. Ососков. – М., 1982.

6. Хрестоматия по истории школы и педагогики в России (до Великой Окт. соц. революции) : учеб. пособие для студентов пед. ин-тов / сост. и автор вводных очерков С. Ф. Егоров. − 2-е изд., перераб. – М., 1986.

7. Константинов Н. А. Очерки по истории начального образования в России / Н. А. Константинов. – 2-е изд., испр. и доп. − М., 1953.

8. История русской педагогики с древнейших времен до Великой пролетарской революции / под ред. С. А. Каменева ; сост. Н. А. Желваков. − М., 1936. – Ч. 2.

9. Смирнов В. З. Реформа начальной и средней школы в 60-х годах XIX века / В. З. Смирнов. − М., 1954.

10. История Украинской ССР : в 10 т. – К., 1983. − Т. 4 : Украина в период разложения и кризиса феодально-крепостнической системы. Отмена крепостного права и развитие капитализма (ХІХ в.).

11. Россия в конце XIX в. / под ред. В. И. Ковалевского. – СПб., 1900.

12. Ливрон В. Женские учебные заведения / В. Ливрон // Статистическое обозрение Российской империи. − СПб., 1875.

13. Тишкин Г. А. Женский вопрос в России, 50–60-е гг. XIX в. / Г. А. Тишкин. − Л., 1984.

14. Бобров В. В. Становлення та розвиток ліцеїв і гімназій півдня України у XIX – на початку XX ст. : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01 “Заг. педагогіка, іст. педагогіки та освіти” / В. В. Бобров. − К., 1998.

15. Об изменении некоторых узаконений о мужских и женских гимназиях, прогимназиях и реальных училищах : Высоч. утв. 1 июля 1914 г. одобр. Гос. Советом и Гос. Думой закон // Державний архів Xарківської області. Ф. 646 : Харківська гімназія для дівчат і хлопчиків Нєверової К. Г., оп. 1, спр. 1 Циркулярные распоряжения и другая переписка, арк. 212–213, 212 а, 212 зв.

16. Устав епархиальных женских училищ. – Пенза, 1880.

17. Письмо Министерства народного просвещения попечителю Киевского учебного округа. 23 августа 1903 г. // Центральний державний історичний архів України (м. Київ). Ф. 707 : Управление попечителя Киевского учебного округа, оп. 227, спр. 8. Положение об учителях и учительницах рисования и черчения, арк. 43.

18. Жіноча освіта // Енциклопедія Українознавства / гол. ред. В. Кубійович. − Перевид. в Україні. − К., 1994. − Т. 2. − С. 689−691.

Published

2024-09-06

How to Cite

Nestertsova-Sobakar’, O. (2024). FEMALE PRIMARY AND SECONDARY EDUCATION: LEGAL FRAMEWORK OF FUNCTIONING IN THE UKRAINIAN LANDS IN THE SECOND HALF OF XIX – EARLY IN XX CENTURY. Scientific Bulletin of Dnipro State University of Internal Affairs, (2), 80–87. Retrieved from http://visnik.dduvs.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/338

Issue

Section

ФІЛОСОФСЬКІ, ЗАГАЛЬНОТЕОРЕТИЧНІ, ІСТОРИЧНІ ТА КОНСТИТУЦІЙНІ АСПЕКТИ ДЕРЖАВИ І ПРАВА