SOME ASPECTS OF ADMINISTRATIVE AND LEGAL SUPPORT OF PROVISION OF ELECTRONIC PUBLIC SERVICES BY UNITED TERRITORIAL COMMUNITIES IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.31733/2078-3566-2021-1-147-151Keywords:
information and communication technologies, united territorial community, electronic public services.Abstract
The global development of information technologies, their wide application in all spheres of life require the transformation of state processes in accordance with modern conditions, in particular the provision of administrative and other public services in electronic form. The main purpose of translating administrative services into electronic format is to make public administration more efficient. After all, the translation of any administrative service into an online format requires its optimization, revision of the processes of interaction between authorities, the establishment of electronic interaction of state registers, and so on. Today, the sphere of public services includes services provided by executive bodies, local governments, enterprises, institutions and organizations belonging to the sphere of their management, as a result of the exercise of power by the subject of administrative services. An important role in building Ukraine as a social, legal, democratic state belongs to the introduction of decentralization reform, which determines the relevant processes of development of the institution of a united territorial community as the primary subject of local self-government. The creation of united territorial communities became the basis for the formation of a favorable living environment necessary for the full development of man, his self-realization and protection of rights. In modern conditions of progress of the information society, the reform of any industry involves the widespread use of information and communication technologies (hereinafter - ICT) to achieve the required level of efficiency and effectiveness. The introduction of effective information and communication innovations in the activities of united territorial communities is relevant, as it provides the best opportunities to focus on the needs of citizens. It is through the use of ICT that local authorities improve the conditions necessary to ensure that citizens properly exercise their rights and legally protected interests.
References
1. Про схвалення Концепції розвитку електронного урядування в Україні: розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 груд. 2010 р. № 2250-р. URL : http://zakon1.rada.gov. ua/laws/show/2250-2010-%D1%80.
2. Шеверда В. А. Електронне урядування як спосіб підвищення ефективності системи державного управління. Менеджмент за умов трансформаційних інновацій: виклики, реформи, досягнення: матеріали Міжнар. наук. конф. (м. Суми, 10–12 трав. 2007 р.). Суми : СОІППО, 2007. Ч. 2. С. 168.
3. Коновал В. О. Методологічні засади електронного урядування на місцевому рівні: поняття, принципи, моделі та передумови. Теорія та практика державного управління. 2016. Вип. 2. С. 65–72. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tpdu_2016_2_13.
4. Набока Л., Мельтюхова Н. Організаційно-правове забезпечення надання послуг в об’єднаних територіальних громадах в умовах децентралізації. URL : http://ipk.edu.ua/wp-content/uploads/2019/07/Tezy-2018.pdf.
5. Мар’яненко Г. Інформаційно-комунікативні технології в електронному врядуванні як структурна складова публічного управління. Науково-практичне забезпечення децентралізації надання послуг в об’єднаних територіальних громадах: матеріали наук.-практ. конф. (м. Київ, 18 квіт. 2018 р.) ; за заг. ред. Р. В. Войтович, П. В. Ворони. Київ : ІПК ДСЗУ, 2018. С. 233–235.
6. Регіональна стратегія. Електронне урядування та публічні послуги. URL : https://decentralization.gov.ua/pics/upload/311-d3aee2c6d6c04f325ab07521a92a7890.pdf.