THE INFLUENCE OF MARTIAL LAW ON THE ANALYSIS OF THE COMPANY’S MARKETING ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-6-263-268

Keywords:

marketing environment, factors of influence, marketing analysis, macro environment, micro environment, martial law.

Abstract

A company’s marketing environment consists of external factors and forces that significantly affect marketing decisions and strategies, as well as the company’s general management. Analysis of the marketing environment is a key element of successful marketing and business management, as it helps companies adapt to changes, respond to new challenges and provide a competitive advantage in the market. The multifactorial nature of the marketing environment is reflected in the components of the microenvironment (customers, suppliers, intermediaries, competitors, the public) and the macroenvironment (political, economic, sociocultural, technological, environmental, legal factors). Martial law changes the balance of factors in the marketing environment and has a significant impact on all market participants, on supply and demand. It causes the need to change marketing strategies and switch to anti-crisis management. The article deals with topical issues of the influence of martial law on the factors of the micro- and macro-environment, on market players, demand and supply. The article also deals with the features of the marketing environment’ analysis under martial law.

References

1. Бойчук І. Зміни маркетингового середовища функціонування підприємств на B2B ринку. Вісник Хмельницького національного університету. Серія Економіка. 2022. № 6. Том 1. С. 83-87. Doi : https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-312-6(1)-12.

2. Бондаренко В. М., Бондаренко Л. М. Сутність, структура та дослідження маркетингового середовища діяльності підприємств АПК. Економічні науки. Вінниця : ВНАУ, 2011. № 2 (53). Tом 3. С. 166-172.

3. Кириченко Н. В., Жосан Г. В. Характеристики маркетингового середовища підприємства. Економіка та суспільство. 2021. Вип. 33. Doi : https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-33-82.

4. Стадник В.В., Головчук Ю.О. Маркетингові підходи до аналізу чинників макросередовища в контексті економічної̈ безпеки бізнес-стратегій підприємств туристичної̈ індустрії̈. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2019. № 5. С. 224-232. URL: http://elar.khnu.km.ua/jspui/ bitstream/123456789/8502/1/24.pdf.

5. Холод В. В. Стратегічний моніторинг конкурентного маркетингового середовища підприємств. Торгівля і ринок України: темат. зб. наук. пр. Донецьк: ДонНУЕТ. 2012. Вип. 34. С. 92-100.

6. Шуліка В. О., Галушко О.І. Аналіз маркетингового середовища підприємства «Бунге Україна» (ТМ «Олейна»). Національна економіка та інфраструктурні проєкти: Матеріали ІІ Всеукраїнського науково-практичного семінару (27.03.2023 р., м. Дніпро). Дніпро : ДДУВС. 2023. С. 109-111.

7. Соколова Є. В., Галушко О. І. Аналіз маркетингового середовища McDonald’s. Національна економіка та інфраструктурні проєкти: Матеріали ІІ Всеукраїнського науково-практичного семінару (27.03.2023 р., м. Дніпро). Дніпро : ДДУВС. 2023. С. 112-115.

8. Марценюк Л. В., Фоменко А. С. Важливість проведення комплексного аналізу чинників зовнішнього та внутрішнього середовища. Українська інженерно-педагогічна академія: зб. тез доповідей. 2023. С. 142-145. URL: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/bitstream/ 123456789/7854/1/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BA%D0%B0-%D1%82% D0%B5%D0%B7-%D0%B4%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%B4% D0%B5%D0%B9-1-1-142-145.pdf.

9. Левченко В. Ф., Галушко О. І., Скрипова М. М. Актуальні проблеми визначення та мінімізації ризиків українських підприємств. Економічний простір, 2008. 20 (2). С. 200-206.

10. Галушко О. Визначення поняття "криза" та параметрів, що описують кризу на підприємстві. Маґістеріум. Економічні студії. 2004. Випуск 14. С. 52-55.

11. Щомісячне опитування підприємств «Український бізнес під час війни». Інститут економічних досліджень та політичних консультацій. 2022. URL: http://www.ier.com.ua/ua/ areas_of_research/business_climate?pid=6921/.

12. Галушко О. І., Протопопова Н. А., Маргарян М. Л., Якименко А. М. Вдосконалення маркетингової діяльності страхової компанії. Електронне наукове фахове видання «Східна Європа: економіка, бізнес та управління». 1 (18). 2019. С. 356-359.

Published

2024-09-16

How to Cite

Galushko, O., & Lizut, R. (2024). THE INFLUENCE OF MARTIAL LAW ON THE ANALYSIS OF THE COMPANY’S MARKETING ENVIRONMENT. Scientific Bulletin of Dnipro State University of Internal Affairs, (2), 263–268. https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-6-263-268

Issue

Section

ЕКОНОМІКО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ БЕЗПЕКОВОГО СЕРЕДОВИЩА В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ