SPECIAL FEATURES OF POLICE TRAINING IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS OF THE MIA OF UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.31733/2078-3566-2021-1-8-13Keywords:
police training; specialty; quest techniques; specific learning conditions; adaptation; National Police.Abstract
The article deals with disclosure of the peculiarities of police training in higher education institutions that belong to the sphere of management of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine (departmental institutions). Emphasis is placed on bringing the domestic higher education system in line with European standards. Attention is paid to critical remarks on further prospects for the development of higher education institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine. Argued own position on the feasibility of maintaining the functioning of the departmental police training system. Emphasis is placed on the expediency of maintaining the training of police officers in the specialty 081 «Law» in higher education institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine. The most important features of police training in higher education institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine are the following: a) consistent adaptation to the requirements and features of policing; b) successful combination of theoretical approaches in the acquisition of legal knowledge with the practice of implementing legislation that occurs during training using elements of the police quest; c) unification of teaching materials available remotely, which should facilitate the exchange of best practices and access to knowledge at any time via the Internet.
References
1. Про затвердження Статуту Університету митної справи та фінансів в новій редакції : наказ МОН України від 24.12.2014 р. № 1511. URL: http://old.mon.gov.ua/files/normative/2014-12-30/3367/nmo-1511-1.pdf. (дата звернення: 13.01.2021).
2. Про ліквідацію Національної академії прокуратури України : наказ Офісу Генерального прокурора від 05.03.2020 р. № 129. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0129905-20/print. (дата звернення: 13.01.2021).
3. Про вищу освіту : закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. Відомості Верховної Ради України.2014. № 37–38. Ст. 2004.
4. Про затвердження Положення про Міністерство внутрішніх справ України : Постанова Кабінету Міністрів України від 28.10.2015 р. № 878. Урядовий кур’єр. 2015. № 207.
5. Андрєєв А. В. Особливості підготовки поліцейських кадрів у вищих навчальних закладах зі специфічними умовами навчання. Підприємництво, господарство і право. 2017 № 6. С. 100–103.
6. Савельєва І. В. Підготовка кадрів для Національної поліції України як складова державної політики у сфері вищої освіти. Lex Portus. 2018. № 1 (9) С. 72–82.
7. Шемелинець І. Чи мають навчати юристів виші у системі МВС та СБУ? Публікація від 18.12.2020. ЛІГА. Блоги. URL: https://blog.liga.net/user/ishemelynets/article/38685. (дата звернення: 13.01.2021).
8. Освітньо-науковий портал Міністерства внутрішніх справ України. URL: https://osvita.mvs.gov.ua/educational-portal. (дата звернення: 13.01.2021).
9. Андрєєв А. В. Проблеми і перспективи застосування сучасних методик підготовки поліцейських у вищих навчальних закладах із специфічними умовами навчання. Правові та організаційні засади забезпечення державою правоохоронної функції : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (Дніпро, 30 жовтня 2018 р.). Дніпро : ДДУВС, 2018. С.14–16.
10. Методичні рекомендації з проведення практичних занять у формі поліцейського квесту в закладах вищої освіти, які здійснюють підготовку кадрів для Міністерства внутрішніх справ України і Національної поліції України. URL: https://okop.naiau.kiev.ua/assets/files/MVS/metod_quest.pdf. (дата звернення: 13.01.2021).
11. Ліскович М. Чотири роки Нацполіції: реформа чи зміна форми? URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2753095-cotiri-roki-nacpolicii-reforma-ci-zmina-formi.html. (дата звернення: 13.01.2021).