LAW ENFORCEMENT BODIES AS ENTITIES OF ENSURING THE NATIONAL SECURITY OF UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-6-124-130Keywords:
law enforcement bodies, national security, law enforcement agencies, security forces, defense forces, law enforcement activities, law enforcement functions.Abstract
The article carries out a theoretical analysis of the concept of «law enforcement agencies» in scientific literature, as well as its interpretation in normative legal acts in which it is used, and outlines the relationship of this term in scientific literature and legislation. The criteria for the affiliation of a particular subject to a law enforcement agency under current legislation are highlighted, the system of law enforcement agencies and their significance for the sphere of national security are outlined. The content of the concept of «law enforcement agencies» with related terms, such as «security forces», «defense forces» and «law enforcement agencies» is analyzed. The author has noted that the lack of interpretation of the concept of «law enforcement agencies» in the legislation and the simultaneous use of various categories related to this concept, the absence of criteria for assigning certain entities to law enforcement agencies, do not have a positive effect on the functioning of the entire system of entities providing national security security The attention has been to the fact that ensuring law and order is an important and priority aspect of state policy in the field of national security, which is implemented through the system of law enforcement agencies. Although there is no single universal scientific definition of the term «law enforcement agencies» in the legislation of Ukraine, as well as a clear establishment of the functions that are within their competence, it is concluded that law enforcement activity should be key for law enforcement agencies, and in general can be considered as a form of social security activity , which is implemented by competent authorities for the purpose of protection and protection of social relations from crimes and administrative offenses using special measures and means. The author has noted that the main criterion by which a relevant body should be classified as a law enforcement agency is the focus of law enforcement agencies on countering criminal and administrative offenses. It is pointed out that in the normative legal acts that determine the legal status, tasks and functions of individual subjects of ensuring national security, it is expedient to establish that they belong to law enforcement and carry out law enforcement activities.
References
1. Тацій В. Поняття та система правоохоронних органів: у контексті системних змін до Конституції України. Загальні проблеми правової науки. 2012. № 4. С. 3–17.
2. Мельник М. І., Хавронюк М. І. Правоохоронні органи та правоохоронна діяльність: навчальний посібник. Київ : Атіка, 2002. 234 с.
3. Гірич В.М. До проблеми визначення базових понять у контексті реформування правоохоронних органів. Аналітична записка. Національний інститут стратегічних досліджень. 13 травня 2013 р. URL: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/nacionalna-bezpeka/do-problemi-viznachennya-bazovikh-ponyat-u-kontekstireformuvannya
4. Пікуля Т.О. Правоохоронні органи в механізмі держави України : дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.01 / Національна академія внутрішніх справ України. Київ, 2004. 203 с.
5. Конституція України від 28.06.1996. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
6. Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів : Закон України від 23.12.1993. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3781-12#Text.
7. Про участь громадян в охороні громадського порядку та державного кордону : Закон України від 22.06.2000. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1835-14#Text.
8. Про заходи протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та зловживання ними : Закон України від 15.02.1995. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/62/95-%D0%B2%D1%80#Text.
9. Про національну безпеку України : Закон України від 21.06.2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text.
10. Про державну таємницю : Закон України від 21.01.1994. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3855-12#Text.
11. Макарчук В. В. Характеристика правоохоронних органів як суб’єктів формування та реалізації державної політики у сфері національної безпеки та оборони держави. Юридичний науковий електронний журнал. 2021. №1. С. 21-24.
12. Про Комплексний стратегічний план реформування органів правопорядку як частини сектору безпеки і оборони України на 2023-2027 роки : Указ Президента України від 11.05.2023 № 273. URL:https://www.president.gov.ua/documents/2732023-46733
13. Про Національну гвардію України : Закон України від 13.03.2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/876-18#Text.
14. Про Державну прикордонну службу України : Закон України від 03.04.2003. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/661-15#Text.
15. Про Державну митну службу України : Закон України від 29.11.1996. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1145/96#Text.
16. Про затвердження Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій : Постанова Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1052-2015-%D0%BF#Text.
17. Про Військову службу правопорядку у Збройних Силах України : Закон України від 07.03.2002. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3099-14#Text.
18. Про Національне антикорупційне бюро України : Закон України від 14.10.2014. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/ show/1698-18.
19. Лапкін А. В. Проблеми формулювання функції прокуратури, визначеної пунктом 2 статті 131–1 Конституції України. Форум права. 2017. № 5. С. 213–218. URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/FP_index.htm_2017_5_33.pdf.
20. Руденко М. В., Шайтуро О. П. Щодо визначення поняття «органи правопорядку». Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна: Серія «Право». 2017. Вип. 23. С. 158–160.