OBSERVANCE OF THE PRINCIPLE OF LEGALITY OF THE APPLICATION OF ADMINISTRATIVE COERCION MEASURES BY THE POLICE IN THE FIELD OF ROAD TRAFFIC SAFETY UNDER MARTIAL LAW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-6-104-110

Keywords:

legality, administrative coercion, measures of administrative coercion, traffic safety, police, martial law, legal regime, violation of legality.

Abstract

In the article, based on the analysis of the current legislation of Ukraine and the practice of its application, the theoretical understanding of a number of scientific works from various fields of knowledge, the essence, significance and peculiarities of compliance with the principle of legality of the use of administrative coercion measures by the police in the field of road traffic safety during the operation of the legal regime of martial state. It has been proven that the effectiveness of ensuring road traffic safety and the high-quality performance of their powers by police officers depend on their compliance with the principle of legality during the application of administrative coercion measures. It has been established that the main prerequisite for the legality of the application of administrative coercion measures is compliance by subjects of power with the requirements of legislation, in particular, the grounds and features of the application of the specified measures by police officers within the scope of their law enforcement activities in the field of road traffic safety. Characteristic violations of legality and official discipline in the activities of the police during the application of administrative coercion measures in the field of road traffic safety under the conditions of the legal regime of martial law were determined. A number of proposals and recommendations aimed at increasing the effectiveness of administrative and legal enforcement of lawfulness and discipline in police activities have been formulated, including by: continuing the development of external and internal control mechanisms over police activities, in particular with the participation of experts, representatives of civil society, focusing on measures, which would make it possible to effectively prevent police abuse of power, etc.

References

1. Про Національну поліцію : Закон України від 02.07.2015. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580-19/conv#Text.

2. Новіков В. В. Внутрівідомчий контроль як засіб забезпечення законності і дисципліни в органах внутрішніх справ : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.01. Харків, 2006. 200 с.

3. Полонський Д. М. Забезпечення правопорядку та режиму законності патрульно-постовою службою міліції України (організаційно-правовий аспект) : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Київ, 2013. 18 с.

4. Нестерцова-Собакарь О. В. Реалізація принципу законності в діяльності національної поліції України в умовах воєнного стану. Актуальні проблеми превентивної діяльності Національної поліції в умовах воєнного стану : матеріали Всеукр. наук.-практ. семінару (м. Дніпро, 27 квіт. 2022 р.). Дніпро : Дніпроп. держ. ун-т внутр. справ, 2022. С. 70–71.

5. Калініченко І. Л. Місце і роль Національної поліції України у механізмі реалізації юридичної відповідальності. Теоретичні питання юриспруденції і проблеми правозастосування: виклики ХХІ століття : тези доп. учасників III Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Харків, 19 черв. 2020 р.). Харків : НДІ ППСН, 2020. С. 26–29.

6. Kalenichenko L., Slynko D., Sobakar A., Goncharuk V. Features of disciplinary liability of police officers. Аmazonia Investiga. 2021. Vol. 10. Issue 41. Р. 114–120.

7. Ковалів М. В., Кісіль З. Р., Калаянов Д. П. та ін. Адміністративна діяльність : навч. посібник. Київ : Правова єдність, 2009. 432 с.

8. Моца А. А., Моца В. В. Права людини в умовах воєнного стану. Наукові перспективи. 2022. № 4(22). С. 280–291.

9. Скрипнюк О. В. Конституційно-правове регулювання обмеження прав і свобод людини і громадянина в Україні. Публічне право. 2011. № 3. С. 5–11.

10. Гуржій Т. О. Адміністративно-правова кваліфікація порушень водіями механічних транспортних засобів правил керування : навч. посібник. Кіровоград : ПОЛІМЕД-Сервіс, 2005. 151 с.

11. Гуржій Т. О. Проблеми адміністративно-правового регулювання адміністративної відповідальності водіїв за порушення правил дорожнього руху. Безпека дорожнього руху: сучасність та майбутнє : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Донецьк, 24 жовт. 2008 р.). Донецьк : ДЮІ ЛДУВС, 2008. 219 с.

12. Бакутін Є. І. Принцип законності в діяльності поліції під час використання технічних засобів фіксації адміністративних правопорушень. Часопис Київського університету права. 2020. № 2. С. 208–213.

13. Стаття 130 КУпАП: практика Вінницького апеляційного суду. Юридична газета online. URL: https://yur-gazeta.com/publications/practice/sudova-praktika/stattya-130-kupap-praktika-vinnickogo-apelyaciynogo-sudu.html.

14. Постанова Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області у справі № 686/1011/21 від 10.03.2021. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/95830347.

15. Meershoek G. Creating Modern, Community-Oriented Police: some Dutch Eexperiences. Philisophy, Economics and Law Review. 2023. Vol. 3. No. 1. Р. 210–217.

Published

2024-09-16

How to Cite

Sobakar, A., & Nestertsova-Sobakar, O. (2024). OBSERVANCE OF THE PRINCIPLE OF LEGALITY OF THE APPLICATION OF ADMINISTRATIVE COERCION MEASURES BY THE POLICE IN THE FIELD OF ROAD TRAFFIC SAFETY UNDER MARTIAL LAW. Scientific Bulletin of Dnipro State University of Internal Affairs, (2), 104–110. https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-6-104-110

Issue

Section

ПУБЛІЧНО-ПРАВОВІ ТА ПРИВАТНО-ПРАВОВІ ЗАСАДИ ПРАВООХОРОННОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ЇЇ КАДРОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ