PECULIARITIES OF ENSURING LEGALITY DURING THE APPLICATION OF ADMINISTRATIVE SUSPENSION MEASURES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31733/2078-3566-2024-2-367-373

Keywords:

measures of administrative termination, application of measures of administrative termination, ensuring legality, principle of expediency, proportionality, human rights and freedoms, control of legality

Abstract

The peculiarities of ensuring legality during the application of measures of administrative termination are considered. The emphasis is placed on the fact that improper application of administrative suspension measures causes significant damage to the rights, freedoms and legitimate interests of individuals and legal entities. In this regard, it is extremely important to ensure the application of the specified measures in exact accordance with the requirements of the legislation, which requires strict control by the authorities and officials authorized to do so. With the help of examples from law enforcement practice, the following components of the legality of the application of administrative suspension measures are considered in detail: 1) the presence of certain authorities and officials of the executive power, who have the right to exercise them; 2) regulation of the content, conditions and grounds, as well as the procedure for their application; 3) the application of these measures must clearly meet the requirements of regulatory and legal acts, in particular, they must be legal, proportionate, effective and necessary (expedient). At the same time, «proportionality» is recognized as one of the main criteria for the legality of the application of administrative suspension measures and it is proposed to enshrine it in the terminological apparatus of administrative and legal science and in the future normatively, among the general provisions of the Code of Administrative Offenses and other normative legal acts regulating the sphere of state coercion.

References

1. Комзюк А. Т. Проблеми реформування законодавства, що регулює адміністративний примус. Збірник наукових праць Української академії державного управління при Президентові України. Київ : Видавництво УАДУ, 1999. Вип. 2. Ч. 2. Проблеми наукового забезпечення адміністративної реформи в Україні. С. 316–321.

2. Кузьменко О. В., Плугатир М. В., Пастух І. Д. та ін. Адміністративна відповідальність та провадження в справах про адміністративні правопорушення : навч. посібник / за заг. ред. О. В. Кузьменко. Київ : Центр учбової літератури, 2016. 388 с.

3. Заходи забезпечення провадження в справах про адміністративні правопорушення. Загальна характеристика заходів забезпечення провадження в справах про адміністративні правопорушення. Pidru4niki. URL : https://pidruchniki.com/91083/pravo/zahodi_ zabezpechennya_provadzhennya_spravah_administrativni_pravoporushennya. 4. Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону : Закон України від 22 червня 2000 р. Відомості Верховної Ради України. 2000. № 40. Ст. 338.

5. Рішення Одеського окружного адміністративного суду у справі № 420/5300/19 від 05 грудня 2019 р. URL : https://reyestr.court.gov.ua/Review/86151956.

6. Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2022 р. № 400/5677/21. URL : https://reyestr.court.gov.ua/Review/106541683. 7. Загороднюк В. П. Доцільність // Енциклопедія Сучасної України. Т. 8 : «Дл» – «Дя» (додаток «А» – «Г») / гол. редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк та ін. ; НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2008. 716 с. URL : https://esu.com.ua/article-21148.

8. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням правління Пенсійного фонду України щодо офіційного тлумачення положень статті 1, частин першої, другої, третьої статті 95, частини другої статті 96, пунктів 2, 3, 6 статті 116, частини другої статті 124, частини першої статті 129 Конституції України, пункту 5 частини першої статті 4 Бюджетного кодексу України, пункту 2 частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України в системному зв’язку з окремими положеннями Конституції України від 25 січня 2012 р. № 3-рп/2012. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v003p710-12?find=1&text=%D0%BF% D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%86%D1%96%D0%B9#w1_5.

9. Постанова судді Тернівського міського суду Дніпропетровської області у справі № 3-140/2009 від 20 лютого 2009 р. URL : https://reyestr.court.gov.ua/review/2990022.

10. Про затвердження Інструкції з організації та проведення перевірок службової діяльності органів (підрозділів) Національної поліції : наказ МВС України від 30.01.2017 № 67. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0304-17#Text.

11. Адміністративне затримання // Юридична енциклопедія : в 6-ти т. / ред. кол. Ю. С. Шемшученко (відп. ред.) та ін. Т. 1 : А–Г. Київ : Українська енциклопедія ім. М. П. Бажана, 1998. 672 с. URL : http://leksika.com.ua/18490611/legal/administrativne_zatrimannya.

12. Про затвердження Порядку інформування центрів з надання безоплатної правничої допомоги про випадки затримання, адміністративного арешту або застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою : постанова Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2011 р. № 1363. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1363-2011-п.

Published

2024-09-11

How to Cite

Myrhorodska, O. (2024). PECULIARITIES OF ENSURING LEGALITY DURING THE APPLICATION OF ADMINISTRATIVE SUSPENSION MEASURES. Scientific Bulletin of Dnipro State University of Internal Affairs, (2), 367–373. https://doi.org/10.31733/2078-3566-2024-2-367-373