DIRECTIONS OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF RAIL TRANSPORT IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.31733/2078-3566-2024-2-153-163Keywords:
sustainable development, railway transport, smart mobility, railway transportAbstract
The article outlines the directions of sustainable development of railways in order to achieve sustainable development of Ukraine and the planet as a whole. It is emphasized that in the work of the department, equal attention should be paid to the development of all components of sustainable development, such as: economic, social and environmental direction. The sustainable development of railways consists of many tasks that must be implemented by the top management, among them: ensuring the safety of train traffic, economic security, the transition to environmentally friendly rolling stock, modernization of the infrastructure in accordance with global trends, taking into account the use of «green» technologies, the introduction of smart mobility, high-quality organization of social transportation, ensuring barrier-free access to railway transport facilities, reducing staff turnover, attracting young people, and others. The volumes of cargo and passenger transportation of Ukrzaliznytsia for 2023 have been analyzed. The authors outlined the following main components of the sustainable development of railway transport in Ukraine: traffic safety, economic security, economic stability, the ecological component of the use of rolling stock, the social orientation of cargo and passenger transportation, the social responsibility of the industry management in relation to railway workers. In order to achieve sustainable development of railways, a comprehensive approach must be applied. The management of Ukrzaliznytsia should focus on ensuring safe passenger and cargo transportation, while paying attention to the renewal of rolling stock and infrastructure in accordance with the Concept of Smart Mobility of Europe and the Strategy of Sustainable Development of Ukraine. The issue of attracting investments for the development of railways from private and foreign investors, including under concession conditions, cannot be left out of consideration, as well as the formation of a stable team, reducing staff turnover and attracting young people is an important direction of the sustainable development of railways.
References
1. Марценюк Л. В., Павлусенко О. В. Порівняльна характеристика автомобільного та залізничного туризму. Економіка та держава. 2020. № 4. С. 60–67.
2. Мельник В. О., Марценюк Л. В., Міщенко М. І., Власова О. П. Розробка науково-методичного підходу до планування процесів інноваційного розвитку залізниць. Ефективна економіка. 2019. № 2. URL : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6875.
3. Марценюк Л. В. Формування потенційних можливостей Укрзалізниці в межах дотримання економічної безпеки підприємства. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2022. № 3. С. 271–277.
4. Марценюк Л. В. Важливість збереження економічної безпеки українських залізниць в умовах реформування та відновлення. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2023. № 3. С. 26–33.
5. Чаркіна Т. Ю., Токмакова І. В., Марценюк Л. В. та ін. Менеджмент: інноваційний аспект : монографія / за заг. ред. Л. В. Марценюк. Дніпро : УДУНТ, 2022. 136 с.
6. Kovalenko-Marchenkova Ye., Verkhoglyadova N., Kakhovska O. Foreign experience of «green construction» promotion and possibility of its implementation in Ukraine // Sustainable housing and human settlement : monograph. Сhapter VI. Dnipro ; Bratislava : SHEE «Prydniprovska State Academy of Civil Engineering and Architecture» ; Slovak University of Technology in Bratislava, 2018. 263 р. Р. 215–221.
7. Kovalenko-Marchenkova Ye., Verkhoglyadova N., Kakhovska O. Economic insecurity transformation in conditions of structural modernization of the Ukrainian economy // Economic security at risk: findings from digitalization of the national economy : collective monograph. Bydgoszcz, Poland : University of Economy in Bydgoszcz ; Publishing House, 2019. Vol. 5. 316 р. P. 37–63.
8. Kovalenko-Marchenkova Ye. Management of human resources reward system as the element of enterprise’s effectiveness // Scientific approaches to modernizing the economic system: vector of development : collective monograph. Lviv-Toruń : Liha-Press, 2020. 392 р. Р. 115–132.
9. Kovalenko-Marchenkova Ye., Kakhovska O., Galushko O. Green construction as a priority vector of the Ukrainian construction industry development. Economic-administrative and informativeanalytical innovations in construction : International scientific-practical conference (Kyiv, May 23-24, 2019). Kyiv, 2019. Р. 84–85.
10. Kovalenko-Marchenkova Ye., Luchaninova O., Markina L., Zhovnirchyk Ya., Mishchenko D. Professional competence development of future professionals in vocational education for the labour market. Práxis Educacional, Vitória da Conquista – Bahia Brasil. 2020. Edição Especial. Vol. 16. № 37. Р. 203–223.
11. Марценюк Л. В., Запорожець В. М. Парадигма інноваційного розвитку залізничних компаній. Економіка та держава. 2020. № 2. С. 32–38.
12. Hristov I., Chirico A. The role of sustainability key performance indicators (KPIs) in Implementing Sustainable Strategies. Sustainability. 2019. Vol. 11. Issue 20. 5742. URL : https://www.mdpi.com/2071-1050/11/20/5742.
13. Ahonen V., Merisalo V., Hussain S., Pekkala V., Leviäkangas P. Are smart mobility pilots in Finland fostering sustainability? – An assessment. Transport Research Arena (TRA) Conference. 2023. Р. 3869–3876. URL : https://oulurepo.oulu.fi/bitstream/handle/10024/46824/nbnfioulu-202312153834.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
14. Марценюк Л. В., Грабовська Г. В. Стратегія інноваційного розвитку пасажирських компаній. Економіка та держава. 2020. № 3. С. 37–41.
15. Марценюк Л. В., Черняк Н. П., Тіщенкова С. О., Ботвінов Р. Г. Економіка, державне управління та правові відносини в умовах перманентних збройних конфліктів: парадокси й закономірності розвитку. Економічний часопис. 2020. № 181 (1–2). С. 4–17.
16. Міщенко М. І., Марценюк Л. В., Гріненко М. О. Теоретичні підходи до управління економічною безпекою транспортних підприємств в сучасних умовах. Економіка та держава. 2020. № 11. C. 35–40.
17. Fu L., Chen X., Chen Yu, Jiang Sh., Shen B. Hydrogen-electricity hybrid energy pipelines for railway transportation: Design and economic evaluation. International Journal of Hydrogen Energy. 2024. Vol. 61. P. 251–264. URL : https://www.sciencedirect.com/science/ article/pii/S0360319924007365.
18. Pribula D., Dolinayová A., Kendra M. Alternative Propulsion in Railway Passenger Transport – the Way to Green Transport. Transportation Research Procedia. 2024. Vol. 77. P. 43–50. URL : https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352146524000061.
19. Lyu X., Li H. Design and implementation of railway green performance basic data collection system. High-speed Railway. 2023. Vol. 1. Issue 4. P. 265–272. URL : https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2949867823000612.
20. Benoliel M. A., Ferreira P., Silva C. M. Green urban railway stations: A methodology to assess and improve sustainability. Transportation Research Procedia. 2023. Vol. 72. P. 1515–1522. URL : https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S235214652300916X.
21. Протягом 2023 року Укрзалізницею перевезено 148,4 млн тонн вантажів. Урядовий портал. URL : https://www.kmu.gov.ua/news/protiahom-2023-roku-ukrzaliznytseiu-perevezeno-1484-mln-tonn-vantazhiv#:.
22. Експортні залізничні перевезення зменшилися на 5,8% у 2023 році. GMK Center. URL : https://gmk.center/ua/infographic/eksportni-zaliznichni-perevezennya-zmenshilisya-na-5-8-u-2023-roci/.
23. Вантажні залізничні перевезення: підсумки 2023 та плани на 2024 рік. Центр транспортних стратегій. URL : https://cfts.org.ua/infographics/vantazhni_zaliznichni_ perevezennya_pidsumki_2023_ta_plani_na_2024_rik.
24. «Укрзалізниця» перевезла мільйони пасажирів у 2023 році: вийшла на довоєнний рівень. УНІАН. URL : https://www.unian.ua/economics/transport/kvitki-na-potyag-v-ukrzaliznici-rozpovili-skilki-pasazhiriv-perevezli-12502710.html.
25. Froněk J., Chlumecký J., Vymětal D. Travel Speed of 100 km∙h−1 as the Limit of Competitiveness of Railway Transport. Transportation Research Procedia. 2024. Vol. 77. P. 94–100. URL : https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352146524000127.
26. Калініченко Л. Л., Міщенко М. І., Марценюк Л. В. та ін. Аналіз впливу рухомого складу на інфраструктурні об’єкти, як фактор управління економічною ефективністю діяльності підприємств транспортного будівництва. Інвестиції: практика та досвід. 2023. № 8. С. 76–82. URL : https://www.nayka.com.ua/index.php/investplan/article/view/1366/1376.
27. Марценюк Л. В., Міщенко М. І., Чернова Н. С. Визначення доцільності залучення інвестицій на концесійній основі на залізничному транспорті в Україні. Економіка та держава. 2020. № 9. С. 4–11. URL : http://www.economy.in.ua/pdf/9_2020/3.pdf.
28. Марценюк Л. В., Батмангліч К. Економічна безпека українських залізниць: шляхи виходу з кризи. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2021. № 3. С. 297–303.
29. Martseniuk L., Kovalenko-Marchenkova Ye., Furfaro R. D. Directions of integration of railway transport of Ukraine into the European railway network. Philosophy, Economics and Law Review. 2022. Vol. 2. № 2. Р. 96–109.
30. Гненний О. М., Марценюк Л. В., Чаркіна Т. Ю. та ін. Туризм як стратегічний напрям розвитку залізничного підприємства : монографія. Дніпро : Дніпр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна, 2020. 224 с.
31. Pshinko O., Martseniuk L., Bobyl V., Kakhovska O. Economic and mathematical models of development of the railway tourism. Fifteenth Scientific and Practical International Conference «International Transport Infrastructure, Industrial Centers and Corporate Logistics». 2019. Vol. 67. URL : https://www.shs-conferences.org/articles/shsconf/pdf/2019/08/shsconf_NTI-UkrSURT2019_06044.pdf.
32. Severino A., Martseniuk L., Curto S., Neduzha L. Routes Planning Models for Railway Transport Systems in Relation to Passengers’ Demand. Sustainability. 2021. Vol. 13. Issue 16. URL : https://www.mdpi.com/2071-1050/13/16/8686.
33. Бараш Ю. С., Чаркіна Т. Ю., Марценюк Л. В. Підвищення ефективності пасажирських перевезень за рахунок туризму. Вагонний парк. 2019. № 8 (152). С. 14–18.
34. Басовський І. С., Марценюк Л. В. Залізничний туризм як інструмент забезпечення сталого розвитку і розумної мобільності населення. Світові досягнення і сучасні тенденції розвитку туризму та готельно-ресторанного господарства : матеріали ІІ Міжнар. наук.- практ. конф. (м. Запоріжжя, 10 лист. 2023 р.). Запоріжжя : НУ «Запорізька політехніка», 2023. С. 399–402.
35. Pshinko O., Charkina T., Martseniuk L., Orlovska O. Hubs as a Key Tool for Improving the Quality of the Service and Development of Multimodal Passenger Traffic. Transport Problems. 2022. Vol. 17. Issue 1. P. 201–214.
36. Martseniuk L., Kandel B. K., Kovalenko-Marchenkova Ye. Passenger Transport Hubs: Thematic Overview. Philosophy, Economics and Law Review. 2022. Vol. 2. № 1. P. 76–87.
37. Марценюк Л. В., Наливайко Л. Р. «Безбар’єрна Україна»: проблеми та перспективи. Нове українське право. 2023. № 4. С. 82 93.
38. Martseniuk L., Dyomin Ye. Formation of the anti-crisis concept of increasing the strategic stability of Ukrzaliznytsia. Scientific Bulletin of Dnipropetrovsk State University of Internal Affairs. 2021. Special Issue № 1 (113). P. 173–181.
39. Файфер С. М., Марценюк Л. В. Напрями розвитку залізничного транспорту в контексті Євроінтеграції. Управління розвитком економічного середовища в умовах глобальних трансформацій : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Харків, 23-25 трав. 2023 р.). Харків : УІПА, 2023. С. 302–304.
40. Грищук О. К., Славінська О. С., Хрутьба В. О., Севост’янова А. В. Євроінтеграційні процеси при підготовці фахівців транспортної галузі. Досвід та перспективи. Вісник Національного транспортного університету. Серія «Технічні науки». 2023. Вип. 1 (55). С. 67–78.
41. Lunardon A., Vladimirova D., Boucsein B. How railway stations can transform urban mobility and the public realm: The stakeholders’ perspective. Journal of Urban Mobility. 2023. Vol. 3. URL : https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2667091723000031.
42. Кабінет міністрів затвердив фінансовий план АТ «Укрзалізниця» на 2024 рік з очікуваним доходом 103,2 млрд грн. УКРІНФОРМ. URL : https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3789457-ukrzaliznica-planue-otrimati-ponad-100-milardiv-dohodu-nastupnogo-roku.html.