ОСОБЛИВОСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАКОННОСТІ ПІД ЧАС ЗАСТОСУВАННЯ ЗАХОДІВ АДМІНІСТРАТИВНОГО ПРИПИНЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31733/2078-3566-2024-2-367-373

Ключові слова:

заходи адміністративного припинення, застосування заходів адміністративного припинення, забезпечення законності, принцип доцільності, пропорційність, права та свободи людини, контроль законності

Анотація

Розглянуто особливості забезпечення законності під час застосування заходів адміністративного припинення. Акцентовано на тому, що неправомірне застосування заходів адміністративного припинення завдає суттєвої шкоди правам, свободам та законним інтересам фізичних і юридичних осіб. У зв’язку з цим надважливим є забезпечити застосування зазначених заходів у точній відповідності до вимог законодавства, що потребує суворого контролю з боку уповноважених на це органів і посадових осіб. За допомогою прикладів із правозастосовної практики детально розглянуто такі складові законності застосування заходів адміністративного припинення: 1) наявність повноважень у певних органів і посадових осіб виконавчої влади, які мають право їх здійснювати; 2) регламентація в законодавстві змісту, умов і підстав, а також процедури їх застосування; 3) застосування цих заходів має чітко відповідати вимогам нормативно-правових актів, зокрема, вони мають бути законними, пропорційними, ефективними та необхідними (доцільними). При цьому «пропорційність» визнано одним із головних критеріїв законності застосування заходів адміністративного припинення і запропоновано закріпити його в термінологічному апараті адміністративно-правової науки та в подальшому нормативно, серед загальних положень в КУпАП та інших нормативно-правових актах, що регламентують сферу державного примусу.

Посилання

1. Комзюк А. Т. Проблеми реформування законодавства, що регулює адміністративний примус. Збірник наукових праць Української академії державного управління при Президентові України. Київ : Видавництво УАДУ, 1999. Вип. 2. Ч. 2. Проблеми наукового забезпечення адміністративної реформи в Україні. С. 316–321.

2. Кузьменко О. В., Плугатир М. В., Пастух І. Д. та ін. Адміністративна відповідальність та провадження в справах про адміністративні правопорушення : навч. посібник / за заг. ред. О. В. Кузьменко. Київ : Центр учбової літератури, 2016. 388 с.

3. Заходи забезпечення провадження в справах про адміністративні правопорушення. Загальна характеристика заходів забезпечення провадження в справах про адміністративні правопорушення. Pidru4niki. URL : https://pidruchniki.com/91083/pravo/zahodi_ zabezpechennya_provadzhennya_spravah_administrativni_pravoporushennya. 4. Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону : Закон України від 22 червня 2000 р. Відомості Верховної Ради України. 2000. № 40. Ст. 338.

5. Рішення Одеського окружного адміністративного суду у справі № 420/5300/19 від 05 грудня 2019 р. URL : https://reyestr.court.gov.ua/Review/86151956.

6. Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2022 р. № 400/5677/21. URL : https://reyestr.court.gov.ua/Review/106541683. 7. Загороднюк В. П. Доцільність // Енциклопедія Сучасної України. Т. 8 : «Дл» – «Дя» (додаток «А» – «Г») / гол. редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк та ін. ; НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2008. 716 с. URL : https://esu.com.ua/article-21148.

8. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням правління Пенсійного фонду України щодо офіційного тлумачення положень статті 1, частин першої, другої, третьої статті 95, частини другої статті 96, пунктів 2, 3, 6 статті 116, частини другої статті 124, частини першої статті 129 Конституції України, пункту 5 частини першої статті 4 Бюджетного кодексу України, пункту 2 частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України в системному зв’язку з окремими положеннями Конституції України від 25 січня 2012 р. № 3-рп/2012. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v003p710-12?find=1&text=%D0%BF% D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%86%D1%96%D0%B9#w1_5.

9. Постанова судді Тернівського міського суду Дніпропетровської області у справі № 3-140/2009 від 20 лютого 2009 р. URL : https://reyestr.court.gov.ua/review/2990022.

10. Про затвердження Інструкції з організації та проведення перевірок службової діяльності органів (підрозділів) Національної поліції : наказ МВС України від 30.01.2017 № 67. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0304-17#Text.

11. Адміністративне затримання // Юридична енциклопедія : в 6-ти т. / ред. кол. Ю. С. Шемшученко (відп. ред.) та ін. Т. 1 : А–Г. Київ : Українська енциклопедія ім. М. П. Бажана, 1998. 672 с. URL : http://leksika.com.ua/18490611/legal/administrativne_zatrimannya.

12. Про затвердження Порядку інформування центрів з надання безоплатної правничої допомоги про випадки затримання, адміністративного арешту або застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою : постанова Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2011 р. № 1363. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1363-2011-п.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-11

Як цитувати

МИРГОРОДСЬКА, О. (2024). ОСОБЛИВОСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАКОННОСТІ ПІД ЧАС ЗАСТОСУВАННЯ ЗАХОДІВ АДМІНІСТРАТИВНОГО ПРИПИНЕННЯ. Науковий вісник Дніпровського державного університету внутрішніх справ, (2), 367–373. https://doi.org/10.31733/2078-3566-2024-2-367-373