КРИТЕРІЇ РОЗМЕЖУВАННЯ ЗАЛИШЕННЯ В НЕБЕЗПЕЦІ, ЩО СПРИЧИНИЛО СМЕРТЬ ОСОБИ АБО ІНШІ ТЯЖКІ НАСЛІДКИ, ТА ОКРЕМИХ КРИМІНАЛЬНИХ ПРАВОПОРУШЕНЬ ПРОТИ БЕЗПЕКИ РУХУ ТА ЕКСПЛУАТАЦІЇ ТРАНСПОРТУ
DOI:
https://doi.org/10.31733/2078-3566-2022-4-258-263Ключові слова:
кримінальні правопорушення, залишення в небезпеці, безпека руху та експлуатації транспорту, критерії розмежування, небезпечний для життя стан.Анотація
Досліджено критерії розмежування залишення в небезпеці, що спричинило смерть особи або інші тяжкі наслідки, та кримінальних правопорушень проти безпеки руху та експлуатації транспорту, пов’язаних з порушенням відповідних правил у цій сфері. Ці критерії поділяють на об’єктивні та суб’єктивні. До об’єктивних критеріїв належать основний безпосередній об’єкт, предмет, суспільно небезпечне діяння та причинний зв’язок між цим діянням та його наслідками; до суб’єктивних – суб’єкт та суб’єктивна сторона. Визначено, що головним критерієм розмежування порівнюваних складів кримінальних правопорушень є причинний зв’язок між суспільно небезпечним діянням та його наслідком, а обов’язковою ознакою залишення в небезпеці є небезпечний для життя потерпілого стан, наявність якого характеризує реальна можливість потерпілого залишитись живим за умови надання своєчасної допомоги.
Посилання
1. Tertyshnik V., Fomenko A. Legal assistance and protection in criminal proceedings: international standards and integrative doctrine. Philosophy, Economics and Law Review. Vol. 1. 2021. № 2. P. 123–133.
2. Кримінальний кодекс України від 05.04.2001. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14#Text.
3. Брич Л. П. Теорія розмежування складів злочинів : монограф. Львів : Львів. держ. ун-т внутр. справ, 2013. 712 с.
4. Конституція України від 28.06.1996. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text.
5. Бабаніна В. В. Залишення в небезпеці: характеристика об’єкта злочину. Науковий вісник Київського національного університету внутрішніх справ. 2009. № 3. С. 132–137.
6. Бабанін С. В. Об’єкт порушення чинних на транспорті правил. Право і суспільство. 2012. № 6. С. 137–141.
7. Бабанін С. В. Причинний зв’язок як ознака об’єктивної сторони порушення чинних на транспорті правил. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2014. № 4. С. 257–263.
8. Кримінальна справа № 570/527/14-к. Архів Рівненського районного суду Рівненської області.
9. Постанова Верховного Суду України у справі № 128/5462/14-к від 24 травня 2018 р. URL : https://verdictum.ligazakon.net/document/74342664/