ПРОБЛЕМИ АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВИХ ЗАСАД РЕФОРМУВАННЯ КРИМІНАЛЬНО-ВИКОНАВЧОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ В УМОВАХ ПРАВОВОГО РЕЖИМУ ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2078-3566-2024-3-14Ключові слова:
Міністерство юстиції України, Державна кримінально-виконавча служба, слідчий ізолятор, пробація, адміністративно-правові засади, персонал, особи рядового й начальницького складу, дисциплінарна відповідальність, службова дисципліна, законність, реформуванняАнотація
У статті розкрито деякі проблеми адміністративно-правових засад реформування (розвитку) кримінально-виконавчої системи України в умовах правового режиму воєнного стану й запропоновано науково обґрунтовані шляхи їх подолання в діяльності органів та установ Державної кримінально-виконавчої служби України. Виокремлено такі проблеми: ліквідацію Державної пенітенціарної службу, а її завдання й функції покладено на Міністерство юстиції України; здійснення ДКВС України та державною установою «Центр пробації» правозастосовної та правоохоронної функції; підбір і розстановка персоналу ДКВС України; спрямування й координація діяльності уповноважених органів з питань пробації тощо. Доведено, що Міністерство юстиції України є одним із найбільших та авторитетніших міністерств, без якого не є можливою будь-яка діяльність держави в правовій сфері, забезпечення верховенства права й законності, дотримання особами рядового й начальницького складу службової дисципліни. Зазначено, що, маючи адміністративно-правовий статус, функції та завдання, Міністерство юстиції здатне реформувати кримінально-виконавчу систему України в умовах правового режиму воєнного стану в пенітенціарну систему нового зразка.
Посилання
1. Про деякі питання оптимізації діяльності центральних органів виконавчої влади системи юстиції : Постанова Кабінету Міністрів України від 18.05.2016 № 343. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/343-2016-%D0%BF#Text (дата звернення: 12.07.2024).
2. Човган В.О. Ключові напрями пенітенціарної реформи як складові національного Плану дій у сфері прав людини. Права Людини в Україні. Інформаційний портал Харківської правозахисної групи. 22.01.2016. URL: http://khpg.org/index.php?id=1453461065 (дата звернення: 16.05.2024).
3. Бараш Є.Ю. Адміністративно-правові засади управління державною кримінально-виконавчою службою України : дис. … докт. юрид. наук. Харків, 2012. 445 с.
4. Сидоренко С.М. Зарубіжний досвід виконання правоохоронних функцій пенітенціарними установами та можливості його використання в Україні. Вісник ХНУВС. 2013. № 3 (62). С. 130–138.
5. Богатирьов І.Г. Інтегративна парадигма як теоретико-методологічний орієнтир реформування (розвитку) пенітенціарної системи України. Пенітенціарна система у глобальному вимірі : матеріали I Міжнародного пенітенціарного форум (м. Рівне, 29–30 жовтня 2021 року) / Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука. Рівне : Видавничий дім «Гельветика», 2021. 140 с. С. 14–18.
6. Предместніков О.Г. Адміністративно-правове регулювання організаційної структури Міністерства юстиції України. Форум права. 2016. № 5. С. 157–167.
7. Про схвалення Стратегії реформування пенітенціарної системи на період до 2026 року та затвердження операційного плану її реалізації у 2022–2024 роках : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2022 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1153-2022-%D1%80#Tex (дата звернення: 05.05.2024).
8. Кримінально-виконавчий кодекс України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1129-IV#Text (дата звернення: 08.08.2024).
9. Про Державну кримінально-виконавчу службу України : Закон України від 23 червня 2005 року № 2713-ІV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2713-15#Text (дата звернення: 02.06.2024).
10. Про затвердження Порядку спрямування і координації діяльності центральних органів виконавчої влади через відповідних міністрів : Постанова Кабінету Міністрів України від 21.03.2011 № 283. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/965-2000-%D0%BF#Text (дата звернення: 02.06.2024).