КОНСТИТУЦІЙНЕ ПРАВО НА СПРАВЕДЛИВИЙ СУД В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.31733/2078-3566-2024-1-24-29Ключові слова:
справедливість, конституційне право на доступ до правосуддя, конституційне право на справедливий суд, право на справедливий розгляд справи, судочинство, правосуддя, воєнний стан, правовий режим воєнного стану, права людини.Анотація
Розглянуто особливості реалізації конституційного права на справедливий суд в умовах воєнного стану. Звернено увагу на те, що, з одного боку, правовий режим воєнного стану обумовлює певні труднощі у здійсненні права на справедливий суд, а з іншого – вітчизняне законодавство містить положення стосовно того, що правосуддя на території, де діє воєнний стан, здійснюється виключно судами і будь-яке скорочення чи прискорення процедур судового розгляду заборонене. Підкреслено, що складна ситуація в нашій державі, пов’язана з військовою агресією, обумовлює необхідність для судової системи здійснювати правосуддя відповідно до міжнародних стандартів та конституційних принципів, керуючись принципом верховенства права і забезпечуючи особі право на справедливий суд. Акцентовано увагу на тому, що в системі прав людини конституційне право на справедливий суд визнається одним із найважливіших. Зроблено висновок, що забезпечення правосуддя в умовах воєнного стану вимагає не лише забезпечення доступності судової системи для всіх, розгляду справи за встановленою процедурою незалежним та безстороннім судом, але й створення сприятливих умов для роботи суддів та судів України. Це складне завдання, розв’язання якого вимагає від держави вжиття різноманітних управлінських, фінансових та інших заходів, серед яких основне значення має створення відповідної законодавчої бази, формування єдності судової практики, застосування верховенства права при ухваленні судових рішень та практики Європейського суду з прав людини. Зазначено, що у мирний і воєнний час судді повинні не лише дотримуватися вимог закону, але й суворо виконувати вимоги процесуальних кодексів, здійснюючи правосуддя, з огляду на військові дії та їхні наслідки в Україні. У підсумку зауважено, що навіть за надзвичайних правових обставин судова система повинна продовжувати здійснювати правосуддя на засадах верховенства права та справедливості, забезпечуючи особам право на судовий захист та справедливий суд. Доведено, що робота судової системи не повинна бути обмеженою, за винятком випадків, коли фактично неможливо виконувати повноваження.
Посилання
1. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень статті 69 Кримінального кодексу України (справа про призначення судом більш м’якого покарання) від 02.11.2004 № 15-рп/2004. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v015p710-04#Text.
2. Залевська І. І., Удренос Г. І. Інформаційна безпека України в умовах російської військової агресії. Південноукраїнський правничий часопис. 2022. № 1–2. С. 20–26.
3. Завалюнюк І. В. Конституційно-правова кваліфікація права на справедливий суд. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. 2022. № 1. С. 52–46.
4. Катеринчук І. П. Права людини під час війни (за практикою Європейського суду з прав людини). Південноукраїнський правничий часопис. 2022. № 4. Ч. 2. С. 3–7. URL : http://www.sulj.oduvs.od.ua/archive/2022/4/part_2/1.pdf.
5. Корнієнко М. В. Права людини в умовах воєнного стану. Південноукраїнський правничий часопис. 2022. № 1–2. С. 27–31.
6. Наливайко Л. Р., Степаненко К. В., Щербина Є. М. Міжнародний захист прав людини : навч. посібник. Дніпро : Дніпроп. держ. ун-т внутр. справ, 2020. 260 с.
7. Слінько Т. М. Правові підстави обмеження реалізації прав і свобод людини та громадянина. Україна і Європейський Союз: шлях до сталого розвитку : зб. наук. статей за матеріалами І наук.-практ. конф. з європейського права (м. Харків, 24 квіт. 2018 р.). Харків, 2018. С. 41–46. URL : http://dspace.nlu.edu.ua/bitstream/123456789/15153/1/Slinko.pdf.
8. Ткачук О. С. Класифікація елементів права на справедливий суд: національна теорія та практика Європейського Суду з прав людини. Прикарпатський юридичний вісник. 2016. Вип. 1. С. 71–77.
9. Яцковина В. В. Міжнародні стандарти у сфері захисту прав людини. Південноукраїнський правничий часопис. 2022. № 1–2. С. 49–53.
10. Конституція України від 28.06.1996. URL : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр.
11. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950. Ратифікована Законом України від 17.07.1997. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text.
12. Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Верховного Суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частини третьої статті 120, астини шостої статті 234, частини третьої статті 236 Кримінально-процесуального кодексу України (справа про розгляд судом окремих постанов слідчого і прокурора) від 30.01.2003 № 3-рп/2003. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v003p710-03#Text.
13. Постанова Верховного Суду у справі № 260/4504/20 від 14.07.2022. URL : https://zakononline.com.ua/court-decisions/show/105247673.
14. Карпачова Н. І. Міжнародні стандарти у галузі прав і свобод людини та проблеми їх реалізації в Україні. Право України. 2009. № 4. С. 4–21.
15. Горецький О. Доступ до правосуддя під час війни – успіхи, загрози, рекомендації. Юридична Газета. URL : https://yur-gazeta.com/dumka-eksperta/dostup-do-pravosuddya-pid-chas-viyni--uspihi-zagrozi-rekomendaciyi.html.
16. Вражаючими є як кількість справ, які надійшли до судів у 2023 році, так і кількість розглянутих справ в умовах війни та нестачі кадрів – Голова ВС Станіслав Кравченко. Судова влада України. URL : https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/1554727.