ОРГАНИ ПРАВОПОРЯДКУ ЯК СУБ’ЄКТИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-4-43-48

Ключові слова:

безпека, національна безпека, органи правопорядку, правоохоронні органи, суб’єкти національної безпеки, взаємодія, забезпечення, координація.

Анотація

Досліджено роль та значення органів правопорядку як суб’єктів забезпечення національної безпеки. На підставі аналізу законодавства та діяльності органів правопорядку розглянуто окремі аспекти визначення ролі та місця органів правопорядку в системі суб’єктів забезпечення національної безпеки. Звертається увага на те, що у системі суб’єктів національної безпеки органи правопорядку становлять систему взаємодіючих і взаємопов’язаних між собою суб’єктів, що виконують спеціальні і суміжні завдання у сфері забезпечення національної безпеки. Акцентується увага на тому, що поняття «суб’єкт забезпечення національної безпеки» включає поняття «органи правопорядку як суб’єкти забезпечення національної безпеки». Обґрунтовується теза: незважаючи на те, що система органів правопорядку та органів сектору безпеки і оборони між собою різняться, важливо усвідомлювати, що суб’єкти забезпечення національної безпеки мають все ж являти собою цілісну ефективно взаємодіючу систему. Тому розірвання зав’язків між елементами цієї системи, здійснення реформ в одній сфері без урахування проблем в іншій галузі діяльності всіх суб’єктів тощо може призвести до відсутності ефективності і злагодженості функціонування всієї системи. Аргументовано, що поточні та перспективні проблеми, пов’язані із забезпеченням національної безпеки, свідчать про те, що ефективна діяльність органів правопорядку у цій сфері залежить від злагодженої діяльності всіх суб’єктів забезпечення національної безпеки у межах єдиної нормативно визначеної системи. Саме тому має бути створений єдиний механізм координації діяльності всіх суб’єктів забезпечення національної безпеки та виконання ними взаємозалежних функцій. Робиться висновок, що для забезпечення сталості та ефективності функціонування органів правопорядку у сфері забезпечення національної безпеки акцент слід зробити на розвитку всієї системи управління сектором безпеки та оборони, взаємодії та контролю між усіма суб’єктами цього сектору, складовим елементом якого є органи правопорядку.

Посилання

1. Про Комплексний стратегічний план реформування органів правопорядку як частини сектору безпеки і оборони України на 2023–2027 роки : Указ Президента України від 11.05.2023 № 273/2023. URL : https://www.president.gov.ua/documents/2732023-46733.

2. Антонов В. О. Конституційно-правові засади національної безпеки України : монографія. Київ : ТАЛКОМ, 2017. 576 с.

3. Вонсович О. С. Національна безпека України в умовах сучасних геополітичних змін. Науковий вісник Дипломатичної академії України. 2017. Вип. 24(2). С. 18–24.

4. Безега В. В. Характеристика адміністративно-правового статусу Національної поліції як суб’єкта сектору безпеки і оборони. Підприємництво, господарство і право. 2020. № 3. С. 121–127. URL : https://doi.org/10.32849/2663-5313/2020.3.20.

5. Бортнікова О. Г. Методологія інституціонального підходу в державному управлінні у контексті забезпечення національної безпеки. Інвестиції: практика та досвід. 2012. № 12. С. 101–104.

6. Головка А. А. Громадянське суспільство як суб’єкт протидії загрозам національній безпеці в інформаційній сфері : автореф. дис. ... канд. політ. наук : 21.01.01 / Нац. ін-т стратег. дослідж. Київ, 2019. 20 с.

7. Доронін І. М. Національна безпека України в інформаційну епоху: правові аспекти : монограф. Київ : ТОВ Видавничий дім «АртЕк», 2019. 434 с.

8. Мироненко Т. Є. Проблеми розвитку стратегії національної безпеки України. Приватне та публічне право. 2017. № 2. С. 26–31.

9. Ліпкан В. А. Національна безпека України : монограф. Київ : Кондор, 2013. 437 с.

10. Ліпінський В. В. Застосування стандартів НАТО при створенні систем захисту інформації в сфері національної безпеки. Телекомунікаційні та інформаційні технології. 2018. № 3. С. 88–93.

11. Кузніченко С. О. Становлення та розвиток інституту надзвичайних адміністративно-правових режимів в України : дис. … д-ра юрид. наук : 12.00.07 / Кримськ. юрид. ін-т Одеськ. держ. ун-ту внутр. справ. Сімферополь, 2010. 463 с.

12. Смолянюк В. Ф. Системні засади національної безпеки України. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». Серія : Політологія. 2018. № 2. С. 107–126.

13. Чорний Р. Л. Поняття, система та кримінально-правова характеристика складів злочинів проти основ національної безпеки України : автореф. дис. ... д-ра юрид. наук : 12.00.08 / Харк. нац. ун-т внутр. справ. Харків, 2021. 42 с.

14. Ясиновський П. В. Кримінальна відповідальність за перешкоджання законній діяльності Збройних Сил України та інших військових формувань : автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.08 / Ін-т вивчення проблем злочинності ім. акад. В. В. Сташиса НАПрН України. Харків, 2018. 21 с.

15. Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 25 березня 2021 року «Про Стратегію воєнної безпеки України» : Указ Президента України від 25.03.2021 № 121/2021. URL : https://www.president.gov.ua/documents/1212021-37661.

16. Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15 жовтня 2021 року «Про Стратегію інформаційної безпеки» : Указ Президента України від 28.12.2021 № 685/2021. URL: https://www.president.gov.ua/documents/6852021-41069#.

17. Про затвердження плану заходів з реалізації Стратегії інформаційної безпеки на період до 2025 року : розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.03.2023 № 272-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/272-2023-%D1%80#Text.

18. Про національну безпеку України : Закон України від 21.06.2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text.

19. Талалай Д. В., Щербина Л. І. Сили та засоби забезпечення національної безпеки України. Південноукраїнський часопис. 2019. № 4. Ч. 1. С. 74–79.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-03

Як цитувати

ПРИМАКОВ, К. (2024). ОРГАНИ ПРАВОПОРЯДКУ ЯК СУБ’ЄКТИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ. Науковий вісник Дніпровського державного університету внутрішніх справ, (4), 43–48. https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-4-43-48

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ФІЛОСОФІЇ ПРАВА, КОНСТИТУЦІЙНОГО ТА АДМІНІСТРАТИВНОГО ПРАВА