ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА СТАТУСУ БІЖЕНЦЯ ТА ОСОБИ, ЩО ОТРИМАЛА ТИМЧАСОВИЙ ЗАХИСТ В УМОВАХ ЗБРОЙНОЇ АГРЕСІЇ З БОКУ РОСІЙСЬКОЇ ФЕДЕРАЦІЇ (ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД)

Автор(и)

  • Олена Остапенко Харківський національний економічний університет імені Симона Кузнеця https://orcid.org/0000-0001-5795-4276

DOI:

https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-5-35-43

Ключові слова:

тимчасовий захист, Директива 2001/55/ЄС, мінімальні стандарти тимчасового захисту, право притулку, територіальний притулок, статус біженця.

Анотація

У статті досліджуються питання співвідношення правового статусу біженця та особи, яка набуває тимчасовий захист, їх особливості шляхом порівняння інститутів притулку та тимчасового захисту. Як критерії порівняння, обрано правову основу, суб’єктний склад, підстави набуття відповідного статусу, обсяг прав та обов’язків. Правове регулювання тимчасового захисту здійснюється Директивою 2001/55/ЄС про мінімальні стандарти для надання тимчасового захисту у разі масового напливу переміщених осіб та про заходи, що сприяють збалансованості зусиль між державами-членами щодо прийому таких осіб та відповідальності за наслідки такого прийому та Імплементаційне рішення Ради Європи 2022/382 від 4 березня 2022 року. Іншими джерелами регулюється статус біженців та інститут притулку. Це Декларація про територіальний притулок, ухвалено резолюцією 2312 (XXII) Генеральної Асамблеї ООН від 14 грудня 1967 року, Конвенція про статус біженців від 28 липня 1951 року, Протокол щодо статусу біженців від 31 січня 1967 року та Конвенція, що визначає державу, яка відповідає за розгляд заяв про надання притулку, що подані в одній з держав-членів Європейських Співтовариств (Дублінська конвенція) від 15 червня 1990 року. Встановлено, що для набуття статусу біженця особа повинна відповідати наступним ознакам: мати обґрунтовані побоювання стати жертвою переслідувань за ознакою расової належності, релігії, громадянства, належності до певної соціальної групи чи політичних поглядів; знаходитися за межами країни своєї національної належності; і бути не в змозі користуватися захистом цієї країни або не бажати користуватися таким захистом внаслідок таких побоювань; або, не маючи визначеного громадянства і знаходячись за межами країни свого колишнього місця проживання в результаті подібних подій, не може чи не бажає повернутися до неї внаслідок таких побоювань. Директива 2001/55/ЄС поширюється на такі категорії осіб, переміщених з України 24 лютого 2022 року або після цієї дати внаслідок військового вторгнення російських збройних сил, що розпочалося в цей день: громадян України, які проживали в Україні до 24 лютого 2022 року; осіб без громадянства та громадян третіх країн, крім України, які користувалися міжнародним захистом або еквівалентним національним захистом в Україні до 24 лютого 2022 року; та членів сімей зазначених осіб. З’ясовано, що механізм тимчасового захисту передбачає застосування державами-членами мінімальних стандартів тимчасового захисту до переміщених осіб, що регламентують прийому та проживання осіб, які користуються тимчасовим захистом, і складатися з двох компонентів: фінансового і щодо фактичного прийому осіб у державах-членах, і кожна держава-член самостійно визначає і деталізує умови прийому осіб та їх фінансового забезпечення (підтримки). Статус біженця надається у довготривалій адміністративній процедурі, передбачає наявність певних обмежень (вилучення паспорта, неможливість працевлаштування тощо), але за наявністю такого статусу особа набуває правосуб’єктність, аналогічну до громадянина. У ході дослідження зроблено висновок, що правовий статус біженця та особи, яка набуває тимчасовий захист, регламентується різними правовими актами, заснований на реалізації індивідуального або колективного права, набувається (й припиняється) з різних підстав, за різних умов (перша країна в’їзду чи будь-яка) протягом різних строків і шляхом застосування різних адміністративних процедур.

Посилання

1. 4.2 million people under temporary protection. Official website of the European Union. 10.11.2023. URL : https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/w/ddn-20231110-1.

2. Малиновська О. Перспективи правового статусу українських біженців у Європі після закінчення терміну дії тимчасового захисту. Національний інститут стратегічних досліджень. 20.10.2023. URL : https://niss.gov.ua/news/komentari-ekspertiv/perspektyvy-pravovoho-statusu-ukrayinskykh-bizhentsiv-u-yevropi-pislya.

3. Тележніков І. Кількість українських біженців в ЄС зростає – Євростат. UNN – Українські національні новини: Інформаційне Агентство. 10.11.2023. URL : https://www.unn.com.ua/uk/news/2054823-kilkist-ukrayinskikh-bizhentsiv-v-yes-zrostaye-yevrostat.

4. Кількість біженців з України зі статусом тимчасового захисту в ЄС у вересні зросла на 31,9 тис. Євростат. Interfax-Україна: інформаційне агентство. 10.11.2023. URL : https://interfax.com.ua/news/general/946771.html.

5. Давигора О. Кількість українських біженців зі статусом тимчасового захисту в ЄС у вересні зросла на 32 тисячі. Уніан: інформаційне агентство. 11.11.2023. URL : https://www.unian.ua/society/kilkist-ukrajinskih-bizhenciv-zi-statusom-timchasovogo-zahistu-v-yes-u-veresni-zrosla-na-32-tisyachi-12452610.html.

6. Marta Radio. Скільки українських біженців знаходиться у ЄС? Gazeta.PL. 13.11.2023. URL : https://ukrayina.pl/ukrayina/7,183471,30398531,1057-1082-1110-1083-1100-1082-1080-1091-1082-1088-1072-1111-1085-1089-1100-1082-1080-1093.html.

7. Council Directive 2001/55/EC of 20 July 2001 on minimum standards for giving temporary protection in the event of a mass influx of displaced persons and on measures promoting a balance of efforts between Member States in receiving such persons and bearing the consequences thereof. Official web-site of European Council, Council of European Union. URL : https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2001/55/oj.

8. Директива Ради Європи 2001/55/ЄС про мінімальні стандарти для надання тимчасового захисту у разі масового напливу переміщених осіб та про заходи, що сприяють збалансованості зусиль між державами-членами щодо прийому таких осіб та відповідальності за наслідки такого прийому від 20 липня 2001 року. URL : https://ips.ligazakon.net/document/MU01293.

9. Council Implementing Decision (EU) 2022/382 of 4 March 2022 establishing the existence of a mass influx of displaced persons from Ukraine within the meaning of Article 5 of Directive 2001/55/EC, and having the effect of introducing temporary protection. Official web-site of European Council, Council of European Union. URL : https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?toc=OJ%3AL%3A2022% 3A071%3ATOC&uri=uriserv%3AOJ.L_.2022.071.01.0001.01.ENG; https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32022D0382.

10. Refugee inflow from Ukraine. Official web-site of European Council, Council of European Union. URL : https://www.consilium.europa.eu/en/policies/eu-migration-policy/refugee-inflow-from-ukraine/?utm_source=twitter.com&utm_medium=social&utm_campaign=20231019-jha-temporary-protection-ukraine&utm_content=visual-card.

11. Хілініченко В. Статус біженця чи тимчасовий притулок. Що необхідно громадянам? 5.04.2022. URL: https://vbpartners.ua/uk/status-bizhencja-ta-timchasovij-pritulok-shho-neobhidno-znati-gromadjanam/.

12. Declaration on Territorial Asylum, 14 December 1967. URL : https://legal.un.org/ avl/ha/dta/dta.html.

13. Про затвердження Положення про посвідчення біженця : постанова Кабінету Міністрів України від 14 березня 2012 р. № 202. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/202-2012-%D0%BF#top.

14. Real Decreto 557/2011, de 20 de abril, por el que se aprueba el Reglamento de la Ley Orgánica 4/2000, sobre derechos y libertades de los extranjeros en España y su integración social, tras su reforma por Ley Orgánica 2/2009. URL : https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2011-7703.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-17

Як цитувати

Остапенко, О. (2024). ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА СТАТУСУ БІЖЕНЦЯ ТА ОСОБИ, ЩО ОТРИМАЛА ТИМЧАСОВИЙ ЗАХИСТ В УМОВАХ ЗБРОЙНОЇ АГРЕСІЇ З БОКУ РОСІЙСЬКОЇ ФЕДЕРАЦІЇ (ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД). Науковий вісник Дніпровського державного університету внутрішніх справ, (1), 35–43. https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-5-35-43

Номер

Розділ

ЗАГАЛЬНОТЕОРЕТИЧНІ, ІСТОРИЧНІ ТА КОНСТИТУЦІЙНІ АСПЕКТИ ДЕРЖАВИ І ПРАВА