ДЕЯКІ ПИТАННЯ ОПТИМІЗАЦІЇ ПРАВОВИХ ЗАСАД ФОРМУВАННЯ ТА ФУНКЦІОНУВАННЯ ДЕРЖАВНИХ РЕЄСТРІВ
DOI:
https://doi.org/10.31733/2078-3566-2023-6-321-328Ключові слова:
оптимізація правових засад, державний реєстр, система державних реєстрів, електронна взаємодія, державний інформаційний ресурс, інтерфейс прикладного програмування, базові державні реєстри, критерії кваліфікації, автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, автоматизована інформаційна система, електронна база даних.Анотація
У статті розглянуто деякі питання оптимізації правових засад формування та функціонування державних реєстрів. Актуальність питання пояснюється наявними недоліками у цій сфері, що не дають змоги надавати якісні адміністративні послуги громадянам та юридичним особам, зробити систему державних реєстрів ефективною економічно та функціонально. Державні реєстри розглядаються як системне утворення. У зв’язку з цим, першочерговим постає питання наявності загальних правових підходів щодо формування та функціонування державних реєстрів. На сьогодні відсутній окремий нормативний документ, що би визначив основоположні правові засади, єдиний термінологічний апарат, єдині вимоги до формування та функціонування державних реєстрів, зокрема, і основні критерії та підходи щодо класифікації державних реєстрів. Наразі нагальність питання класифікації державних реєстрів має економічний підтекст. Відтак, на сьогодні існує більше 350 електронних державних реєстрів, держателями яких виступають більше 80 органів державної влади. Така велика кількість державних реєстрів веде в умовах обмеженого державного фінансування до розпорошення бюджетних коштів, неефективного фінансування. Oднією з головних цілей оптимізації правових засад формування і функціонування державних реєстрів на сьогодні є створення такої системи державних реєстрів, яка б забезпечувала виконання норм статті 9 Закону України «Про адміністративні послуги», а саме: держава не повинна вимагати у фізичної особи та юридичної особи повторно інформацію, якою вона вже володіє, а між державними органами має переміщатися інформація, а не фізичні особи чи представники юридичних осіб. Розглянуто деякі основні напрямки діяльності у цій сфері, зокрема забезпечення електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів, вирішення питання забезпечення ефективного доступу до матеріалів, що містяться в державних реєстрах, усунення дублювання інформації в різних державних реєстрах, нормативного урегулювання діяльності посадових осіб, які займаються формуванням і веденням державних реєстрів, щодо використання інформації інших державних реєстрів з урахуванням правового статусу інформації, що в них міститься, удосконалення програмного забезпечення та засобів захисту інформації.
Посилання
1. Антоненко С.А. Питання доступу до документів інформаційного фонду Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів / “Інформація і право”, № 1(7)/2013.
2. Вискуб О. Единый реестр — это общее заблуждение. Газета «Сегодня» 17.10.2016. URL: http://www/segodnya.ua/politics/
3. Гурковський М. П. Реєстраційна діяльність публічної адміністрації: організаційно-правовий аспект / М. П. Гурковський ; Львів. держ. ун-т внутр. справ. Львів : ЛьвДУВС, 2012. 203 с.
4. Деякі питання електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів: Постанова Кабінету Міністрів України від 08.09.2016 року №606 [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/main/a
5. Людвиг фон Берталанфи. Общая теория систем – Критический обзор // Исследования по общей теории систем – М.: Прогресс, 1969 – с.23-82
6. Малюска Д.Л. Если рейдеры забрали вашу недвижимость, надо бежать в Минюст. 13 листопада 2019 року. URL: //https://vesti.ua/politika/357359
7. Пояснювальна записка до проекту Закону України «Про публічні електронні реєстри» від 10 вересня 2019 року. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=66772 8. Про адміністративні послуги : Закон України від 06 вересня 2012 року № 5203-VI. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2013, № 32. Ст. 409. [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada.
9. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту права власності: Закон України від 03 жовтня 2019 №159-9. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2019, № 47, ст.312
10. Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: Закон України від 15 травня 2003 року №755-IV. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2003, № 31-32, ст.263
11. Про деякі заходи із забезпечення надання якісних публічних послуг: Указ Президента України від 04.09.2019 № 647/2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada
12. Про затвердження Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань: Наказ Міністерства юстиції України від 10 червня 2016 року №1657/5. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/main/a
13. Про затвердження Порядку формування, ведення і користування відомостями ліцензійного реєстру та подання їх до Єдиного ліцензійного реєстру: Постанова Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2000 року №1658. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/main/a
14. Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах: Закон України від 05 липня 1994 року № 80/94-ВР. Відомості Верховної Рaди України (ВВР), 1994, № 31, ст.286
15. Про ліцензування видів господарської діяльності: Закон України від 02 березня 2015 року № 222-VIII. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2015, № 23, ст.158
16. Про публічні електронні реєстри: проект Закону України. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc2
17. Семенюк О.Г., Леонов Б.Д. Правовий режим доступу до інформації // Інформація і право. № 3(30)/2019
18. Фомічов К. С. Єдині державні реєстри України як предмет посягання при рейдерських захопленнях / К. С. Фомічов, Л. П. Заставська // Держава та регіони. Серія : Право. 2014. № 3. С. 54-58.